Regeln som gör dig till en Powerpoint-kung

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Den amerikanska ledarskapsförfattaren Guy Kawasaki lider av Menieres sjukdom, en åkomma som bland annat innebär ett konstant ringande i öronen. Men han är också riskkapitalist och har lyssnat på många omständliga Powerpoint-presentationer genom åren. Till slut tappade han tålamodet och lanserade 10/20/30-metoden på sin blogg för att få slut på de långrandiga dragningarna.

Så här fungerar 10/20/30-regeln

En powerpoint-presentation får innehålla max 10 bilder.
Den ska inte vara längre än 20 minuter.
Teckenstorleken ska vara minst 30 punkter.

Så här kan en bildserie se ut (om du vill lansera ett företag/tjänst)
Bild 1. Problem
Bild 2. Din lösning
Bild 3. Din affärsmodell
Bild 4. Tekniken/metoden du ska använda
Bild 5. Marknadsföring och försäljning
Bild 6. Konkurrens
Bild 7. Ditt team
Bild 8. Mål och delmål
Bild 9. Nuläge och tidslinje
Bild 10. Sammanfattning och uppmaning till handling

Varför 20 minuter?
Om du levererar din presentation på tjugo minuter så får du fyrtio minuter till diskussion. Oftast är det diskussionen du vill åt.

Varför 30 punkter?
Om du försöker fylla en bild med text börjar du genast läsa från bilden. Då slutar åhörarna att lyssna. De börjar nämligen själv läsa texten och ni hamnar helt i osynk.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.