Susanne Tafvelin prisad för forskning om bästa ledarutbildningen
Susanne Tafvelin är lektor vid Institutionen för psykologi på Umeå universitet och driver just nu ett forskningsprojekt som fokuserar på hur ledarträning av kommunala chefer kan öka medarbetares välmående och minska sjukfrånvaro.
Nyligen belönades just denna forskning med Umeå kommuns vetenskapliga pris 2016. Därför ringde Chef upp Susanne Tafvelin för att ställa tre snabba frågor.
Berätta om din forskning!
”Vi vet ganska mycket om vilka beteenden som är gynnsamma både för medarbetares hälsa och prestation. Som att vara en varm och omtänksam chef, ge mycket feedback, främja självbestämmande, vara tydlig, ge utvecklingsmöjligheter och att vara en chef medarbetare kan lita på och se upp till.
Vi vet att om man som chef agerar på det sättet får man en personalstyrka som mår bättre. Så hur utformar man ledarträning som gynnar den sortens beteenden?”
Susanne Tafvelin
Ålder: 41.
Bor: Umeå.
Karriär i korthet: Lektor vid Institutionen för psykologi, Umeå universitet sedan och forskar om ledarträning kan minska sjukskrivningar och öka välmåendet på arbetsplatsen. Har nyligen tagit emot Umeå kommuns vetenskapliga pris 2016.
Ja, hur gör man det?
”I vår forskning jämför vi 25 chefer från Umeå kommun, som går ledarträningen, med en kontrollgrupp på 25 personer. Vi har byggt upp en ledarträning enligt konstens alla regler. Det räcker inte med att lyssna utan man måste öva. Vi har intervjuat deltagarna innan om vad de tycker är svårt på sin arbetsplats och sedan får de öva på det i rollspel som vi gör så realistiska som möjligt.
De har också fått feedback av sina medarbetarna som har fått skatta vilka beteenden som ledarna behöver träna på.
Sedan kommer vi följa de här cheferna och se om sjukskrivningarna minskar. Vi tittar också på vilka faktorer som avgör om man kan tillämpa kunskaperna efteråt. Både motivation och miljö – vilka förutsättningar man har när man kommer tillbaka.”
Varför är det så viktigt att forska om det här?
”Det är ganska trista siffror när man tittar på utbildningar i arbetslivet. Endast 10 procent av det man får lära sig på utbildningar kommer tillvara i arbetet. Många utbildningar har inte vetenskapligt stöd baserad på en teori som har stöd i forskningen och det finns få utbildningar där deltagarna får träna mycket.
Det finns behov av mer kunskap och forskning om hur ledarträning blir så bra och effektiv som möjligt. Det är lite av en vit fläck på kartan.”
LÄS OCKSÅ:
Utveckla ditt ledarskap med Chefs Nätverk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.