”Vi markerade våra kvadratmeter med tejp”

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Pär Svärdson på Chefdagen. Foto: Jessica Lasses.

Apotea, där du nu är vd, har huvudkontor i Stockholm. Hur fördelar du din tid?

”Jag försöker vara en dag i veckan i Morgongåva. Jag tycker ju att det är roligt med logistik och det är tillfredsställande att se att något som startar i en idé resulterar i fysiska paket. Men ibland blir det för mycket möten i Stockholm så att det inte hinns med.”

Hur hamnade Apotea i Morgongåva?

”När vi startade Adlibris fanns en bokgrossist där som vi lokaliserade vår logistik till – vi flyttade in i deras lokaler och trivdes bra på orten. Bland annat eftersom vi senare hyrde av superentreprenören Anders Wall som äger företagsparken i Morgongåva. I vår första lokal hyrde vi mitten av rummet och markerade våra kvadratmeter med tejp på golvet, som vi sedan flyttade allt eftersom vi behövde större.”

Läs också: Petter Stordalens krönika: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Det låter okonventionellt?

”Ja, det var ju inte som att han kunde hyra ut resten av den lokalen, men det lönade sig i långa loppet för honom ändå när vi växte som företag. Med Apotea gjorde vi samma sak. Fler fastighetsägare borde vara lika flexibla.”

Var det en del av strategin att verka utanför storstaden?

”Nej, säg att bokgrossisten hade legat i Solna, då kanske det hade blivit där. Men däremot var det ett medvetet val när vi startade Apotea. Vi visste att här finns bra lojal personal och en bra hyresvärd.”

Vad finns för fördelar med att ha verksamhetens centrum på en mindre ort?

”För e-handel som är ganska arbetsintensivt är det viktigt med bra transporter och ett lite mindre överhettat ställe vad gäller arbetsmarknaden. Det är lätt att ordna bra leveranser till kunder. Det är också självgenererande, det var lätt att starta om med Apotea på ett ställe dit DHL och Posten åker och hämtar flera gånger per dag – lite som när postordercentrumet i Borås växte fram.”

Pär Svärdson

Gör: Vd för Apotea.

Ålder: 46.

Familj: Fru och två barn.

Bor: Lidingö.

Karriär i korthet: It-konsult på Accenture innan han startade nätbokhandeln Adlibris. Ägare och vd i Apotea, Årets Företagare 2015.

Vilka är utmaningarna?

”Det är inte så många farmaceuter som bor i Morgongåva – men som tur är finns Uppsala precis bredvid. Ska man anställa en stor mängd högutbildad arbetskraft på en gång är det nog tuffare. Traditionellt har man i den regionen tittat åt sydost, så det gäller att övertyga om att man kan åka åt andra hållet. Tågtidtabellen är till exempel gjord efter att man ska pendla till Uppsala och inte tvärtom.”

Läs också: ”Hjälp – jag är kär i min chef”

Hur viktig är den lokala förankringen?

”Småstadens lojalitet är väldigt påtaglig. Det är potentiella anställda och supporters på olika sätt – om du söker bygglov är det ju någon här som ska ge dig det. Det handlar mycket om att du är schysst mot dem som du vill ska vara schyssta mot dig, om till exempel en lastbil kört fast. Det blir viktigare på en mindre ort att vara engagerad i lokalsamhället än vad det är i Stockholm, där det är mer opersonligt.”

Har det funnits diskussioner om att lämna orten av affärsmässiga skäl?

”Under tiden på Adlibris hände det. Jag var tydlig med att jag ville stanna, av den anledningen att jag sett hur logistik i Stockholm funkar och det funkar bättre i Morgongåva. Man vill inte göra det sämre för sig.”

Vad bidrar ni med till samhället?

”Konkret handlar det om 200 tjänster. Och som alltid när man får igång en ny verksamhet på en liten ort, handlar det ju även om att driva näringslivet, lunchrestaurangen, bensinmacken, städfirman, byggfirman som bygger nya lokaler. Det byggs nya bostadshus i Morgongåva i dag. Det blir en positiv spiral som också ger tillbaka till företaget.”

Läs också: Pejlar stämningen på jobbet – med mobilen

Vad innebär det för den lokala förankringen att du som grundare har en aktiv roll?

”Den som grundar företaget påverkar det mycket, på gott och ont. Det kan nog betyda ganska mycket. Men säg att det hade varit min hembygd – jag är uppvuxen i Västervik – då hade jag nog haft en mer subjektiv uppfattning om att det är just här vi ska vara. Nu är den förhoppningsvis baserad på en mer objektiv uppfattning och därmed borde andra också kunna se samma sak.”

Kan man som företag växa ur en ort?

”Om man pratar om e-handel är man inte så beroende av ortens storlek. Vi har ju växt ur företagsparken – men vips, då växte företagsparken till dubbla storleken. Det handlade om att kommunen i ilfart hade jobbat om detaljplanen för att kunna bygga lager på marken. E-handel är i mångt och mycket landsbygdens stora möjlighet i detaljhandeln. Att Apotea i en ort på 1 400 invånare kan nå 10 000 nya kunder i veckan är ju egentligen en paradox. Men att erbjuda bra infrastruktur är i botten skitviktigt.”

Pär Svärdsons tre tips för att lyckas med förankringen:

1 Det är viktigt att göra saker som man kan stå för – sådant man kan berätta för mamma.

2 Försök förstå hur det funkar. Sätt dig själv som kund till din egen verksamhet. Skaffa dig detaljkoll, men slå vakt om förmågan att kunna titta upp.

3 En anledning till att jag är mycket i Morgongåva och packar paket är för att jag vill kunna fatta bra beslut, baserade på de erfarenheterna. Och om vd:n packar paket blir det också viktigt att packa paket.

Läs också: Sex och rykten ger kvinnliga psykopater makt

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.