Därför lyckas alltid ödmjuka ledare

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

Beslutsfattande
Publicerad

”Det finns inget beständigt utom förändring”. Så lyder ett grekiskt ordspråk som härstammar från antiken. Och till viss del gäller det även ledarskap. För kan vi verkligen lita på teorier om ledarskap som är flera decennier gamla – långt innan internet började påverka våra liv?

Det ville Michael R. Wade, professor vid affärshögskolan IMD i Schweiz, ta reda på genom att titta på 1200 ledare som verkade inom volatila miljöer – alltså där finns en hög prisrörlighet. I intervjuerna kom det fram att det fanns en egenskap som var extra viktig för att vara framgångsrik.

Ödmjukhet.

Men inte i första hand att personen var generellt ödmjuk. Studien visade snarare att det var en ödmjukhet inför lärande som skapade framgång. Ledare med stor framgång i snabbrörliga branscher la med andra ord mindre tid på saker de redan visste och mer tid på att utforska nya koncept och idéer.

Wade menar i sin studie att det egentligen är rätt naturligt. Vi lever i dag i en värld som förändras snabbt och att som ledare sitta på alla svar är omöjligt. I stället bör en ledare ha ett öppet sinne för nya idéer och vara beredd att omvärdera gamla sanningar.

Som exempel tar han Googles vd Sundar Pichai, en ledare som just beskrivs som ödmjuk av experter och medarbetare. Han har i intervjuer sagt:

”Det handlar allt mindre om att du själv ska försöka bli framgångsrik och mer om att ha bra människor runt dig. Din uppgift är att skapa förutsättningarna”.

Och det går att förändra sig vilket Amazons vd Jeff Bezos är ett levande exempel på. Han har tidigare haft ett rykte om att vara arrogant inför andras idéer. Men det senaste året har hans medarbetare vittnat om att han blivit en ledare som går in i möten med betydligt mer öppna ögon.

”Att tro att du vet exakt var du är på väg är brist på ödmjukhet. Det hindrar dig från att uppfinna nya lösningar!”, har Bezos nyligen sagt.

Vad kan vi dra för slutsats av det här? Michael R. Wade menar att om inte ens några av världens mest inflytelserika ledare tror sig veta allt utan måste vara ödmjuka inför att lära sig nya saker hela tiden gäller det andra chefer också – på alla nivåer. Eller som AirBnB:s vd Brian Cheskey sammanfattade det:

”Det är dags för alla ledare att ta ett steg tillbaka och visa mer ödmjukhet”.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.