slutar

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Högpresterande medarbetare som är guld värda för företag. Ändå är det oftast dessa som väljer att säga upp sig och gå vidare. Men hur kommer det sig egentligen?

En hög personalomsättning kan skapa oro på en arbetsplats. Dels tar det tid att lära upp nya medarbetare, dels kan det göra det svårare att skapa rätt företagskultur. Därför kan det vara extra beklämmande när det är högpresterarna som väljer att säga upp sig för nya uppdrag.

Men varför säger de bästa upp sig? Det har den erkända mangement-experten Donn Carr tittat närmare på och sammanfattat beteendet på följande sätt:

”Människor arbetar för människor – inte för företag”.

Till det har han jobbat fram 9 vanliga skäl till att de bästa medarbetarna går vidare.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hans lista:

1) Personalen är överarbetad

En duktig medarbetare säger hellre ”Ja” än ”Nej” till nya uppdrag. Den drivs av utmaningar och tuffa uppgifter. Men det är lätt att lasta över för mycket jobb på de bästa, utan att för den delen höja deras status eller ge mer bestämmanderätt. Då är det lätt att medarbetaren känner sig kvävd och tvingad att gå vidare.

2) Personalen belönas inte för sitt jobb

De små gesterna betyder mycket. Du behöver inte alltid bjuda på tårta för att visa din uppskattning för en medarbetare. En klapp på axeln eller att säga ”bra jobbat” visar att du inte tar medarbetarna för givet.

3) Fel personer uppmärksammas

Någon som jobbat hårt i många år kan känna sig förbipasserad om någon ny uppmärksammas. Det upplevs lätt som att andra glider in på ett bananskal. Återigen, ta ingen för givet. Inte ens personen som varit där allra längst.

4) Personen står stilla i sin utveckling

Carr driver tesen om att vi trivs på jobbet när vi jobbar med rätt människor. Därför är det extra viktigt att medarbetaren och chefen har en bra relation för att utvecklas tillsammans. Slutar ni utmana varandra infinner sig lätt tristess och personen går vidare till nya utmaningar.

5) Löften bryts av arbetsgivaren

Att du håller det du lovar som chef är viktigt för att bygga förtroende. Bryter du för många löften kommer du framstå som oärlig och en person duktiga medarbetare inte vill jobba för.

6) Arbetsgivare släcker passionen

De allra bästa brinner för sitt jobb. Därför är det extra viktigt att hitta några arbetsuppgifter som du vet ligger de nära hjärtat. Att hålla passionen vid liv gör att de kommer prestera på en nivå som du knappt trodde var möjligt.

7) Dålig relation till chefen

Chefen har ett stort ansvar att bry sig om människorna bakom arbetsuppgifterna. Om du inte gör det kommer det leda till personalomsättning även i fortsättningen.

8) Litet utrymme till kreativitet

Allt fler företag börjar jobba agilt för att vara snabbfotade och hitta kreativa lösningar. Men många jobbar fortfarande mekaniskt med små möjligheter att jobba kreativt. Om möjlighet till förändringar saknas är det lätt att börja vantrivas på sitt jobb.

9) Det saknas intellektuella utmaningar

Precis som punkt 4 krävs det att medarbetare utmanas. Även om en arbetsuppgift kan kännas utmanande växer personer av att klara saker de tidigare inte trodde var möjligt.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

byta-jobb
Karriär

5 tecken: Då är det dags att byta jobb

Har du tröttnat på ditt jobb? Utvecklas du inte? Konsten är att veta hur du ska tolka varningssignalerna rätt.
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
cvar
Karriär

5 CV-missar som gör dig oproffsig

Han har läst över 20 000 jobbansökningar. Nu delar Googles förre HR-chef Laszlo Bock med sig av fem vanliga cv-misstag – och hur du ska göra i stället.

brod
Karriär

”Jag fick den tuffaste start en chef kan få”

Oro, missnöje och en nerringd växel. Chefskarriären kunde inte fått en tuffare start för Josefine Åhrman.

robote
Karriär

Söker du nytt jobb? Robotarna ser dig

Nu tar arbetsgivarna robotarna, eller snarare artificiell intelligens, till hjälp vid rekryteringen. Hot mot privatlivet, anser kritikerna.
dissar
Karriär

Unga svenskar dissar jobb i USA

Trenden har vänt. Allt fler svenska talanger inom arbetslivet väljer bort jobb USA och Storbritannien, visar en ny undersökning.

butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden