slutar

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Högpresterande medarbetare som är guld värda för företag. Ändå är det oftast dessa som väljer att säga upp sig och gå vidare. Men hur kommer det sig egentligen?

En hög personalomsättning kan skapa oro på en arbetsplats. Dels tar det tid att lära upp nya medarbetare, dels kan det göra det svårare att skapa rätt företagskultur. Därför kan det vara extra beklämmande när det är högpresterarna som väljer att säga upp sig för nya uppdrag.

Men varför säger de bästa upp sig? Det har den erkända mangement-experten Donn Carr tittat närmare på och sammanfattat beteendet på följande sätt:

”Människor arbetar för människor – inte för företag”.

Till det har han jobbat fram 9 vanliga skäl till att de bästa medarbetarna går vidare.

Här är hans lista:

1) Personalen är överarbetad

En duktig medarbetare säger hellre ”Ja” än ”Nej” till nya uppdrag. Den drivs av utmaningar och tuffa uppgifter. Men det är lätt att lasta över för mycket jobb på de bästa, utan att för den delen höja deras status eller ge mer bestämmanderätt. Då är det lätt att medarbetaren känner sig kvävd och tvingad att gå vidare.

2) Personalen belönas inte för sitt jobb

De små gesterna betyder mycket. Du behöver inte alltid bjuda på tårta för att visa din uppskattning för en medarbetare. En klapp på axeln eller att säga ”bra jobbat” visar att du inte tar medarbetarna för givet.

3) Fel personer uppmärksammas

Någon som jobbat hårt i många år kan känna sig förbipasserad om någon ny uppmärksammas. Det upplevs lätt som att andra glider in på ett bananskal. Återigen, ta ingen för givet. Inte ens personen som varit där allra längst.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

4) Personen står stilla i sin utveckling

Carr driver tesen om att vi trivs på jobbet när vi jobbar med rätt människor. Därför är det extra viktigt att medarbetaren och chefen har en bra relation för att utvecklas tillsammans. Slutar ni utmana varandra infinner sig lätt tristess och personen går vidare till nya utmaningar.

5) Löften bryts av arbetsgivaren

Att du håller det du lovar som chef är viktigt för att bygga förtroende. Bryter du för många löften kommer du framstå som oärlig och en person duktiga medarbetare inte vill jobba för.

6) Arbetsgivare släcker passionen

De allra bästa brinner för sitt jobb. Därför är det extra viktigt att hitta några arbetsuppgifter som du vet ligger de nära hjärtat. Att hålla passionen vid liv gör att de kommer prestera på en nivå som du knappt trodde var möjligt.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

7) Dålig relation till chefen

Chefen har ett stort ansvar att bry sig om människorna bakom arbetsuppgifterna. Om du inte gör det kommer det leda till personalomsättning även i fortsättningen.

8) Litet utrymme till kreativitet

Allt fler företag börjar jobba agilt för att vara snabbfotade och hitta kreativa lösningar. Men många jobbar fortfarande mekaniskt med små möjligheter att jobba kreativt. Om möjlighet till förändringar saknas är det lätt att börja vantrivas på sitt jobb.

9) Det saknas intellektuella utmaningar

Precis som punkt 4 krävs det att medarbetare utmanas. Även om en arbetsuppgift kan kännas utmanande växer personer av att klara saker de tidigare inte trodde var möjligt.

Läs också: 5 tips för att du ska boosta immunförsvaret

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

sokajobb
Karriär

Åldern – ett problem för jobbsökande 40-åringar

Vad är avgörande för vem som får jobbet vid en rekrytering?
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
utsedd
Karriär

Utsedd: Sveriges bästa arbetsgivare 2019

Varje år delar Randstad ut pris till årets mest attraktiva arbetsgivare. Genom att intervjua 6200 svenskar har man nu ett svar – och det är inte Ikea.
arligasvar
Karriär

5 ärliga svar som gör succé på intervjun

Vänd de kritiska frågorna till din fördel.

starups
Karriär

4 skäl till att din startup går i konkurs – trots en briljant idé

En stor andel av alla startups går i konkurs. Detta trots att det bakom företaget finns duktiga personer och i många fall, en bra produkt. Här är några skäl till att det ändå fungerar.
overraskning
Karriär

Vd:ar berättar: 3 saker med jobbet – som överraskade

Nästan hälften av alla vd:ar uppger att yrkes­rollen inte var vad de trodde innan de tillträdde.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

herman1
Karriär

Han gick från fågelskådning – till utskällt toppjobb

Ett gediget naturintresse har fört Herman Sundqvist hela vägen till general­direktörsstolen på Skogsstyrelsen. Det började med fåglar, hemma i byn Avan i Norrbotten.