slutar

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Högpresterande medarbetare som är guld värda för företag. Ändå är det oftast dessa som väljer att säga upp sig och gå vidare. Men hur kommer det sig egentligen?

En hög personalomsättning kan skapa oro på en arbetsplats. Dels tar det tid att lära upp nya medarbetare, dels kan det göra det svårare att skapa rätt företagskultur. Därför kan det vara extra beklämmande när det är högpresterarna som väljer att säga upp sig för nya uppdrag.

Men varför säger de bästa upp sig? Det har den erkända management-experten Donn Carr tittat närmare på och sammanfattat beteendet på följande sätt:

”Människor arbetar för människor – inte för företag”.

Till det har han jobbat fram 9 vanliga skäl till att de bästa medarbetarna går vidare.

Här är hans lista:

1) Personalen är överarbetad

En duktig medarbetare säger hellre ”Ja” än ”Nej” till nya uppdrag. Den drivs av utmaningar och tuffa uppgifter. Men det är lätt att lasta över för mycket jobb på de bästa, utan att för den delen höja deras status eller ge mer bestämmanderätt. Då är det lätt att medarbetaren känner sig kvävd och tvingad att gå vidare.

2) Personalen belönas inte för sitt jobb

De små gesterna betyder mycket. Du behöver inte alltid bjuda på tårta för att visa din uppskattning för en medarbetare. En klapp på axeln eller att säga ”bra jobbat” visar att du inte tar medarbetarna för givet.

3) Fel personer uppmärksammas

Någon som jobbat hårt i många år kan känna sig förbipasserad om någon ny uppmärksammas. Det upplevs lätt som att andra glider in på ett bananskal. Återigen, ta ingen för givet. Inte ens personen som varit där allra längst.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

4) Personen står stilla i sin utveckling

Carr driver tesen om att vi trivs på jobbet när vi jobbar med rätt människor. Därför är det extra viktigt att medarbetaren och chefen har en bra relation för att utvecklas tillsammans. Slutar ni utmana varandra infinner sig lätt tristess och personen går vidare till nya utmaningar.

5) Löften bryts av arbetsgivaren

Att du håller det du lovar som chef är viktigt för att bygga förtroende. Bryter du för många löften kommer du framstå som oärlig och en person duktiga medarbetare inte vill jobba för.

6) Arbetsgivare släcker passionen

De allra bästa brinner för sitt jobb. Därför är det extra viktigt att hitta några arbetsuppgifter som du vet ligger de nära hjärtat. Att hålla passionen vid liv gör att de kommer prestera på en nivå som du knappt trodde var möjligt.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

7) Dålig relation till chefen

Chefen har ett stort ansvar att bry sig om människorna bakom arbetsuppgifterna. Om du inte gör det kommer det leda till personalomsättning även i fortsättningen.

8) Litet utrymme till kreativitet

Allt fler företag börjar jobba agilt för att vara snabbfotade och hitta kreativa lösningar. Men många jobbar fortfarande mekaniskt med små möjligheter att jobba kreativt. Om möjlighet till förändringar saknas är det lätt att börja vantrivas på sitt jobb.

9) Det saknas intellektuella utmaningar

Precis som punkt 4 krävs det att medarbetare utmanas. Även om en arbetsuppgift kan kännas utmanande växer personer av att klara saker de tidigare inte trodde var möjligt.

Klimattänk på kickoffen - något svenska chefer inte prioriterar.

Läs också: Klimatet glöms bort när chefen ordnar kickoff

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Shoji Morimoto
Karriär

Oväntade karriärsuccén: Han hyr ut sig själv – för att ”göra ingenting”

Japanske Shoji Morimoto hyr ut sig själv som sällskap. Själv säger han att han inte gör någonting – men tusentals människor står i kö.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

jobbetifara
Karriär

Jobbet i fara? Så tar du dig vidare

Har du förlorat ditt jobb under pandemin, eller är orolig för att det ska hända? Här är 6 råd. 
Hemma-arbetare
Arbetsmiljö

Forskare varnar: Hemifrån-arbete kan ge sämre lön

Det flexibla arbetslivet är här för att stanna, även efter coronakrisen. Nu varnar forskare för att hemmajobbandet kan ge sämre karriärmöjligheter, sämre lön och prestationer som inte syns.
Lönesamtal
Karriär

Experten: Så lyckas du med lönesamtalet

Efter förra årets paus på grund av coronapandemin, stundar nu lönerevision i många branscher. Ledarnas löneexpert Peder Bertilsson tipsar om vad du bör tänka på inför lönesamtalet.
E-handlare som gör high five
Karriär

15 hetaste branscherna i Sverige just nu

Genom analyser av sina tre miljoner användare i Sverige har Linkedin tagit fram de 15 snabbast växande jobbkategorierna just nu.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

Arbetsplats/Hemmakontor/Helg
Arbetsmiljö

Framtidens arbetsliv: Nio till fem blir 3-2-2

Att jobba "nio till fem" är ett standarduttryck för den vardagligt normala arbetstillvaro som bara rullar på – men nu har covid 19-pandemin ställt även det begreppet på ända.