slutar

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Högpresterande medarbetare som är guld värda för företag. Ändå är det oftast dessa som väljer att säga upp sig och gå vidare. Men hur kommer det sig egentligen?

En hög personalomsättning kan skapa oro på en arbetsplats. Dels tar det tid att lära upp nya medarbetare, dels kan det göra det svårare att skapa rätt företagskultur. Därför kan det vara extra beklämmande när det är högpresterarna som väljer att säga upp sig för nya uppdrag.

Men varför säger de bästa upp sig? Det har den erkända management-experten Donn Carr tittat närmare på och sammanfattat beteendet på följande sätt:

”Människor arbetar för människor – inte för företag”.

Till det har han jobbat fram 9 vanliga skäl till att de bästa medarbetarna går vidare.

Här är hans lista:

1) Personalen är överarbetad

En duktig medarbetare säger hellre ”Ja” än ”Nej” till nya uppdrag. Den drivs av utmaningar och tuffa uppgifter. Men det är lätt att lasta över för mycket jobb på de bästa, utan att för den delen höja deras status eller ge mer bestämmanderätt. Då är det lätt att medarbetaren känner sig kvävd och tvingad att gå vidare.

2) Personalen belönas inte för sitt jobb

De små gesterna betyder mycket. Du behöver inte alltid bjuda på tårta för att visa din uppskattning för en medarbetare. En klapp på axeln eller att säga ”bra jobbat” visar att du inte tar medarbetarna för givet.

3) Fel personer uppmärksammas

Någon som jobbat hårt i många år kan känna sig förbipasserad om någon ny uppmärksammas. Det upplevs lätt som att andra glider in på ett bananskal. Återigen, ta ingen för givet. Inte ens personen som varit där allra längst.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

4) Personen står stilla i sin utveckling

Carr driver tesen om att vi trivs på jobbet när vi jobbar med rätt människor. Därför är det extra viktigt att medarbetaren och chefen har en bra relation för att utvecklas tillsammans. Slutar ni utmana varandra infinner sig lätt tristess och personen går vidare till nya utmaningar.

5) Löften bryts av arbetsgivaren

Att du håller det du lovar som chef är viktigt för att bygga förtroende. Bryter du för många löften kommer du framstå som oärlig och en person duktiga medarbetare inte vill jobba för.

6) Arbetsgivare släcker passionen

De allra bästa brinner för sitt jobb. Därför är det extra viktigt att hitta några arbetsuppgifter som du vet ligger de nära hjärtat. Att hålla passionen vid liv gör att de kommer prestera på en nivå som du knappt trodde var möjligt.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

7) Dålig relation till chefen

Chefen har ett stort ansvar att bry sig om människorna bakom arbetsuppgifterna. Om du inte gör det kommer det leda till personalomsättning även i fortsättningen.

8) Litet utrymme till kreativitet

Allt fler företag börjar jobba agilt för att vara snabbfotade och hitta kreativa lösningar. Men många jobbar fortfarande mekaniskt med små möjligheter att jobba kreativt. Om möjlighet till förändringar saknas är det lätt att börja vantrivas på sitt jobb.

9) Det saknas intellektuella utmaningar

Precis som punkt 4 krävs det att medarbetare utmanas. Även om en arbetsuppgift kan kännas utmanande växer personer av att klara saker de tidigare inte trodde var möjligt.

Klimattänk på kickoffen - något svenska chefer inte prioriterar.

Läs också: Klimatet glöms bort när chefen ordnar kickoff

Relaterade artiklar

Drottning Elizabeth i rosa hatt
Karriär

Nu kan du bli chef över kungliga resor – vid brittiska hovet

Sörjer du att säsong 3 av The Crown redan är slut? Nu har du chansen att ta dig in i hetluften på riktigt. Det brittiska hovet söker nämligen en ”director of royal travel”, eller chef för de kungliga resorna.
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Introverta chefer har många vinnande ledarskapskvalitéer.
Karriär

5 succéfaktorer – för introverta chefer

En framgångsrik ledare porträtteras ofta som en social kameleont som gärna står i centrum för jämnan. Men en introvert chef kan ha ovärderliga ledarskapskvalitéer. Såhär gör du det mesta av dem.
chessny
Karriär

Nej – det är inte alltid bra att vinna

Föreställ dig själv i ett läge där konkurrensen är knivskarp, om ett eftertraktat jobb kanske eller uppmärksamhet på marknaden och inför kunder.

Daniel Ellison, Motala Verkstad
Karriär

”Det finns nätter när man inte sover”

Motala Verkstads vd Daniel Ellison är en av få svenska industriledare som talar japanska. Sjubarnspappans rekordsnabba karriär tog sin början – i svampskogen.
driftigsamarbetsinriktadkompetent
Karriär

Här är chefens viktigaste egenskaper

Kompetent, samarbetsinriktad – men också driftig. Sådan är den optimala chefspersonen – i alla fall om man ser till vad både chefer själva och de som ska anställa dem tycker. Det visar två nya undersökningar från Novare och Ledarna.

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
9 frågor att ställa innan du byter jobb
Karriär

9 frågor att ställa innan du byter jobb

Ett nytt år som står för dörren rör gärna upp tankar på en ny karriärframtid. Men är verkligen ett jobbyte det du behöver för att uppnå den önskade förändringen - eller finns svaren närmare än så?