slutar

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Högpresterande medarbetare som är guld värda för företag. Ändå är det oftast dessa som väljer att säga upp sig och gå vidare. Men hur kommer det sig egentligen?

En hög personalomsättning kan skapa oro på en arbetsplats. Dels tar det tid att lära upp nya medarbetare, dels kan det göra det svårare att skapa rätt företagskultur. Därför kan det vara extra beklämmande när det är högpresterarna som väljer att säga upp sig för nya uppdrag.

Men varför säger de bästa upp sig? Det har den erkända mangement-experten Donn Carr tittat närmare på och sammanfattat beteendet på följande sätt:

”Människor arbetar för människor – inte för företag”.

Till det har han jobbat fram 9 vanliga skäl till att de bästa medarbetarna går vidare.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hans lista:

1) Personalen är överarbetad

En duktig medarbetare säger hellre ”Ja” än ”Nej” till nya uppdrag. Den drivs av utmaningar och tuffa uppgifter. Men det är lätt att lasta över för mycket jobb på de bästa, utan att för den delen höja deras status eller ge mer bestämmanderätt. Då är det lätt att medarbetaren känner sig kvävd och tvingad att gå vidare.

2) Personalen belönas inte för sitt jobb

De små gesterna betyder mycket. Du behöver inte alltid bjuda på tårta för att visa din uppskattning för en medarbetare. En klapp på axeln eller att säga ”bra jobbat” visar att du inte tar medarbetarna för givet.

3) Fel personer uppmärksammas

Någon som jobbat hårt i många år kan känna sig förbipasserad om någon ny uppmärksammas. Det upplevs lätt som att andra glider in på ett bananskal. Återigen, ta ingen för givet. Inte ens personen som varit där allra längst.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

4) Personen står stilla i sin utveckling

Carr driver tesen om att vi trivs på jobbet när vi jobbar med rätt människor. Därför är det extra viktigt att medarbetaren och chefen har en bra relation för att utvecklas tillsammans. Slutar ni utmana varandra infinner sig lätt tristess och personen går vidare till nya utmaningar.

5) Löften bryts av arbetsgivaren

Att du håller det du lovar som chef är viktigt för att bygga förtroende. Bryter du för många löften kommer du framstå som oärlig och en person duktiga medarbetare inte vill jobba för.

6) Arbetsgivare släcker passionen

De allra bästa brinner för sitt jobb. Därför är det extra viktigt att hitta några arbetsuppgifter som du vet ligger de nära hjärtat. Att hålla passionen vid liv gör att de kommer prestera på en nivå som du knappt trodde var möjligt.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

7) Dålig relation till chefen

Chefen har ett stort ansvar att bry sig om människorna bakom arbetsuppgifterna. Om du inte gör det kommer det leda till personalomsättning även i fortsättningen.

8) Litet utrymme till kreativitet

Allt fler företag börjar jobba agilt för att vara snabbfotade och hitta kreativa lösningar. Men många jobbar fortfarande mekaniskt med små möjligheter att jobba kreativt. Om möjlighet till förändringar saknas är det lätt att börja vantrivas på sitt jobb.

9) Det saknas intellektuella utmaningar

Precis som punkt 4 krävs det att medarbetare utmanas. Även om en arbetsuppgift kan kännas utmanande växer personer av att klara saker de tidigare inte trodde var möjligt.

Läs också: 5 tips för att du ska boosta immunförsvaret

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

nyajobb
Karriär

8 tecken på att du bör byta jobb i höst

Du har maximerat din potential på din nuvarande arbetsplats och det blir allt tuffare att gå upp på morgonen.

Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
nytta
Karriär

Så lyfter du i karriären – efter 40

Känner du dig passé på jobbmarknaden efter 40, 50 eller 60? Loppet är inte alls kört. Men det krävs lite extra av dig, som att hålla dig ständigt kompetensutvecklad, odla ditt nätverk och inte minst – aldrig sluta vara nyfiken.

nystart1
Karriär

5 tips för den bästa nystarten i höst

Söker du efter en nystart i karriären? Här är 5 konkreta tips för att komma vidare och fyllas med ny energi under våren.
iljan
Karriär

Ilija Batljan: ”En fantastisk chans – att få sparken”

Han har upplevt kriget på nära håll, och gjort händelserik karriär som forskare, politiker och chef. I dag är Ilija Batljan vd för snabbväxande Samhällsbyggnads­bolaget.
byta-jobb1
Karriär

Säga upp sig – 5 vanligaste orsakerna i Sverige

Går du i tankar om att byta jobb? Då är du troligen missnöjd med något på din nuvarande arbetsplats. Här är de vanligaste orsakerna, enligt en ny undersökning.
trottter
Hälsa

Så få chefer hinner läsa ditt CV innan intervjun

Att chefer ofta har pressade scheman är inget nytt. Men nu visar en ny undersökning att många chefer inte hinner läsa jobbkandidaternas CV inför intervjun.
handdel
Karriär

Handelsrektorn: "En myt att unga inte vill bli chefer”

Visst vill många unga bli chefer. Men mycket handlar om hur man formulerar uppdraget. Kanske är det dags att omdefiniera chefsrollen?
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden