konstigareler
FOTO: Unsplash (montage)

7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

Kontrollerade toalettbesök och förbjudna ord i ett verklighetens The Office. Här är 7 bisarra – men innovativa – jobbregler som förvånat medarbetare världen över.

Alla arbetsplatser är unika med sin speciella kultur och en rad oskrivna regler. Vissa ställen har gått ett steg längre och skrivit specifika regler – för att hantera ett problem. Men ibland blir regler bara konstiga. Nu har användare på forumet Reddit listat de mest absurda regler de stött på i arbetslivet.

Här är 7 vittnesmål från de drabbade:

1) Regel: Svär – men bara åt kunderna

”På mitt gamla jobb hade personalavdelningen ett möte där de tog upp att de svors för mycket bland säljarna. En kollega räckte då upp handen och menade att svordomar är vanligt inom säljbranschen och det är så kunderna pratar. Senare kom ett mejl från personalavdelningen om att svordomar bara var tillåtet – i samtal med kunder. Det var otroligt!”.

2) Regel: Lyssna på samma musik – samtidigt

”Jag jobbade tidigare på ett varuhus där hade vi olika säljstationer som låg en bit ifrån varandra. Därför lyssnade alla på sin egen musik – vilket inte var ett problem då du knappt hörde de andras musik. Men, vd:n gillade inte att höra flera olika sånger när han gick genom varuhuset. En regel infördes därför att vi var tvungen att lyssna på samma musik exakt samtidigt eller ingen musik alls”.

3) Regel: Säg aldrig ”problem”

”På min arbetsplats är det förbjudet att säga ordet ”problem”. I stället måste vi säga ”utmaning” om något är fel. Varför? För att problem är ett negativt laddat ord och utmaning pekar på att det går att lösa”.

Läs också: 7 chefer vittnar: Våra värsta möten

4) Regel: Ta tid på toalettbesöken

”På ett gammalt jobb var toalettbesöken galna. Du fick endast gå iväg maximalt 10 minuter per dag och totalt 20 minuter per vecka. Hur de kollade? Du var tvungen ändra status på din dator för att allt skulle loggas. Vissa mellanchefer gick så långt att de hotade med sparken om det här inte sköttes ordentligt”.

5) Regel: ”Bjöds det på tårta?”

”Jag vet inte om det är vanligt, men på mitt gamla jobb fick personalavdelningen inte berätta för oss om någon hade fått sparken. Eftersom det var ett stort ställe tog det ett tag att förstå om någon lämnat. När du väl insett det skulle du inte fråga rakt ut: ”Fick hen sparken?”. I stället skulle du fråga: ”Blev det tårta?”. Hade personen gått i pension eller lämnat frivilligt efter många år på företaget bjöds det på tårta. Men inte om personen hade fått sparken”.

6) Regel: Inget skvaller om ägaren

”Jag jobbade tidigare på en advokatbyrå. En av ägarna skickade ut ett mejl till hela personalen om att det var förbjudet att skvallra på jobbet. Vad folk skvallrade om? Den aktuella ägaren skulle skilja sig med sin fru och hade samtidigt en affär med en på firman”.

7) Regel: Opersonliga skrivbord

”Vi får inte göra våra skrivbord personliga. Inga namnbrickor, inga uppsatta bilder, inga minnesgrejer. Bara jobbsaker! Om det inte vore illa nog så sitter vi ett öppet kontorslandskap och måste spendera många timmar vid skrivbordet. Men utan någon som helst möjlighet att göra det lite roligare”.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
sommarchill
Arbetsmiljö

7 tips: Här är knepet för att stressa ner – innan semestern

Semester och en efterlängtad ledighet. Så här gör du för att varva ner i tid och undvika stress under sommaren.
skrivbord-3
02:31 min
Arbetsmiljö

Aktivitetsbaserade kontor – så här påverkas personalen

Video + Text Arbetsplatser utan fasta skrivbord är trendigt. Men hur påverkar det medarbetarna? Ny forskning visar hur olika grupper reagerar på förändringen.
stressaa
Arbetsmiljö

Sju signaler på för hög arbetsbelastning

Har en medarbetare börjat slarva med leveranserna? Det kan vara ett tecken på för hög arbetsbelastning. Här är några råd för det förebyggande arbetet när det gäller ohälsosam arbetsbelastning – något chefen måste kunna enligt arbetsmiljöföreskrifterna.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden