konstigareler
FOTO: Unsplash (montage)

7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

Kontrollerade toalettbesök och förbjudna ord i ett verklighetens The Office. Här är 7 bisarra – men innovativa – jobbregler som förvånat medarbetare världen över.

Alla arbetsplatser är unika med sin speciella kultur och en rad oskrivna regler. Vissa ställen har gått ett steg längre och skrivit specifika regler – för att hantera ett problem. Men ibland blir regler bara konstiga. Nu har användare på forumet Reddit listat de mest absurda regler de stött på i arbetslivet.

Här är 7 vittnesmål från de drabbade:

1) Regel: Svär – men bara åt kunderna

”På mitt gamla jobb hade personalavdelningen ett möte där de tog upp att de svors för mycket bland säljarna. En kollega räckte då upp handen och menade att svordomar är vanligt inom säljbranschen och det är så kunderna pratar. Senare kom ett mejl från personalavdelningen om att svordomar bara var tillåtet – i samtal med kunder. Det var otroligt!”.

2) Regel: Lyssna på samma musik – samtidigt

”Jag jobbade tidigare på ett varuhus där hade vi olika säljstationer som låg en bit ifrån varandra. Därför lyssnade alla på sin egen musik – vilket inte var ett problem då du knappt hörde de andras musik. Men, vd:n gillade inte att höra flera olika sånger när han gick genom varuhuset. En regel infördes därför att vi var tvungen att lyssna på samma musik exakt samtidigt eller ingen musik alls”.

3) Regel: Säg aldrig ”problem”

”På min arbetsplats är det förbjudet att säga ordet ”problem”. I stället måste vi säga ”utmaning” om något är fel. Varför? För att problem är ett negativt laddat ord och utmaning pekar på att det går att lösa”.

4) Regel: Ta tid på toalettbesöken

”På ett gammalt jobb var toalettbesöken galna. Du fick endast gå iväg maximalt 10 minuter per dag och totalt 20 minuter per vecka. Hur de kollade? Du var tvungen ändra status på din dator för att allt skulle loggas. Vissa mellanchefer gick så långt att de hotade med sparken om det här inte sköttes ordentligt”.

5) Regel: ”Bjöds det på tårta?”

”Jag vet inte om det är vanligt, men på mitt gamla jobb fick personalavdelningen inte berätta för oss om någon hade fått sparken. Eftersom det var ett stort ställe tog det ett tag att förstå om någon lämnat. När du väl insett det skulle du inte fråga rakt ut: ”Fick hen sparken?”. I stället skulle du fråga: ”Blev det tårta?”. Hade personen gått i pension eller lämnat frivilligt efter många år på företaget bjöds det på tårta. Men inte om personen hade fått sparken”.

6) Regel: Inget skvaller om ägaren

”Jag jobbade tidigare på en advokatbyrå. En av ägarna skickade ut ett mejl till hela personalen om att det var förbjudet att skvallra på jobbet. Vad folk skvallrade om? Den aktuella ägaren skulle skilja sig med sin fru och hade samtidigt en affär med en på firman”.

7) Regel: Opersonliga skrivbord

”Vi får inte göra våra skrivbord personliga. Inga namnbrickor, inga uppsatta bilder, inga minnesgrejer. Bara jobbsaker! Om det inte vore illa nog så sitter vi ett öppet kontorslandskap och måste spendera många timmar vid skrivbordet. Men utan någon som helst möjlighet att göra det lite roligare”.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mobilforbud
Arbetsmiljö

Förslaget: Mobilfria zoner – för att minska stressen

Stress på jobbet gör att varannan person överväger att byta jobb. Det visar en undersökning som föreslår mobilfria zoner och möten för att skapa en bättre arbetsmiljö.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
ikea-2
Arbetsmiljö

Ikeas härliga julbonus till medarbetarna

Känner du någon Ikea-anställd? Då kanske du kan vänta dig en extra fin julklapp i år. Lojala medarbetare får nämligen en rejäl bonus lagom till jul.
jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
sheryl-2
Arbetsmiljö

5 steg för att hantera sextrakasserier

Hon är en av världens mest hyllade chefer. Nu ryter Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, ifrån i ett inlägg och har stolpat upp ett program för arbetsgivare vid sextrakasserier på jobbet.

rektorer
Arbetsmiljö

Var tredje rektor hotas – av föräldrar

Genom att vara rektor i Sverige befinner du dig i en utsatt ledarposition. Nu visar en undersökning att mer än var tredje rektor blivit hotad – och det barnens föräldrar som ligger bakom hoten.

MIljöchef Olle Bertilsson, Landstinget Västernorrland
Annonssamarbete Chef + SJ

Saltade räkningar la grunden för miljösuccé

Många blev sura när landstingets politiker beslutade att salta räkningarna för de som väljer flyg eller bil istället för tåg på tjänsteresan. ”Men diskussionerna som uppkom bidrog till förändringen”, berättar miljöchef Olle Bertilsson. Chefer som står kvar, bemöter kritik och tålmodigt förklarar lyckas bäst i omställningar.
ohmy
Arbetsmiljö

Här får medarbetarna extra lön – om de går från jobbet

Antalet stressjukdomar ökar snabbt i Sverige. Det leder till sjukskrivningar och stora kostnader för företag. Därför ger mediebyrån Oh My sina medarbetare extra mycket i lön om de tar promenader – på arbetstid.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden