konstigareler
FOTO: Unsplash (montage)

7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

Kontrollerade toalettbesök och förbjudna ord i ett verklighetens The Office. Här är 7 bisarra – men innovativa – jobbregler som förvånat medarbetare världen över.

Alla arbetsplatser är unika med sin speciella kultur och en rad oskrivna regler. Vissa ställen har gått ett steg längre och skrivit specifika regler – för att hantera ett problem. Men ibland blir regler bara konstiga. Nu har användare på forumet Reddit listat de mest absurda regler de stött på i arbetslivet.

Här är 7 vittnesmål från de drabbade:

1) Regel: Svär – men bara åt kunderna

”På mitt gamla jobb hade personalavdelningen ett möte där de tog upp att de svors för mycket bland säljarna. En kollega räckte då upp handen och menade att svordomar är vanligt inom säljbranschen och det är så kunderna pratar. Senare kom ett mejl från personalavdelningen om att svordomar bara var tillåtet – i samtal med kunder. Det var otroligt!”.

2) Regel: Lyssna på samma musik – samtidigt

”Jag jobbade tidigare på ett varuhus där hade vi olika säljstationer som låg en bit ifrån varandra. Därför lyssnade alla på sin egen musik – vilket inte var ett problem då du knappt hörde de andras musik. Men, vd:n gillade inte att höra flera olika sånger när han gick genom varuhuset. En regel infördes därför att vi var tvungen att lyssna på samma musik exakt samtidigt eller ingen musik alls”.

3) Regel: Säg aldrig ”problem”

”På min arbetsplats är det förbjudet att säga ordet ”problem”. I stället måste vi säga ”utmaning” om något är fel. Varför? För att problem är ett negativt laddat ord och utmaning pekar på att det går att lösa”.

Läs också: 7 chefer vittnar: Våra värsta möten

4) Regel: Ta tid på toalettbesöken

”På ett gammalt jobb var toalettbesöken galna. Du fick endast gå iväg maximalt 10 minuter per dag och totalt 20 minuter per vecka. Hur de kollade? Du var tvungen ändra status på din dator för att allt skulle loggas. Vissa mellanchefer gick så långt att de hotade med sparken om det här inte sköttes ordentligt”.

5) Regel: ”Bjöds det på tårta?”

”Jag vet inte om det är vanligt, men på mitt gamla jobb fick personalavdelningen inte berätta för oss om någon hade fått sparken. Eftersom det var ett stort ställe tog det ett tag att förstå om någon lämnat. När du väl insett det skulle du inte fråga rakt ut: ”Fick hen sparken?”. I stället skulle du fråga: ”Blev det tårta?”. Hade personen gått i pension eller lämnat frivilligt efter många år på företaget bjöds det på tårta. Men inte om personen hade fått sparken”.

6) Regel: Inget skvaller om ägaren

”Jag jobbade tidigare på en advokatbyrå. En av ägarna skickade ut ett mejl till hela personalen om att det var förbjudet att skvallra på jobbet. Vad folk skvallrade om? Den aktuella ägaren skulle skilja sig med sin fru och hade samtidigt en affär med en på firman”.

7) Regel: Opersonliga skrivbord

”Vi får inte göra våra skrivbord personliga. Inga namnbrickor, inga uppsatta bilder, inga minnesgrejer. Bara jobbsaker! Om det inte vore illa nog så sitter vi ett öppet kontorslandskap och måste spendera många timmar vid skrivbordet. Men utan någon som helst möjlighet att göra det lite roligare”.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Relaterade artiklar

5jobbmejl1800
Arbetsmiljö

5 jobbmejl du aldrig ska skicka

Mejl utgör livsnerven i arbetsplatsernas dagliga kommunikation. Men faktum är att vissa mejl är lika frustrerande som ljudet av vassa naglar skrapandes mot svarta tavlan.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

cheferstodarbetsmiljo
Arbetsmiljö

Cheferna får stöd i arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljöverket har fått tre miljoner kronor av regeringen för att höja kunskapen hos arbetsgivarna om särskilda risker i arbetsmiljön under pandemin.
rokningochergonomi1800
Arbetsmiljö

Högre elräkning och ergonomi – distansarbetet sätter arbetsrätten på prov

Vem ska betala för bredband och el när jobbet utförs hemma? Och är det okej att röka på jobbet nu? Coronakrisen och det omfattande hemifrån-arbetet sätter arbetsrätten på prov. Chef rätar ut några av frågetecknen.
Arbetsplats
Arbetsmiljö

Rekordhögt förtroende för chefen

Trots den sociala distanseringen under coronakrisen ökar förtroendet för chefer. Nu har hela 69 procent av svenskarna stort förtroende för sin närmaste chef, visar en undersökning.
Nicole Kavander
Arbetsmiljö

11 punkter: Så motverkar du rasism på arbetsplatsen

Många chefer är inte medvetna om sina implicita fördomar. Och oftast går det fel vid rekryteringen trots att man tror att man gör rätt. Det säger Nicole Kavander, som står bakom uppropet A call for change.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Två tummar upp
Arbetsmiljö

8 av 10 chefer nöjda med krisledarskapet

En majoritet av cheferna inom vård och omsorg är nöjda med ledarskapet under coronapandemin, visar en undersökning. Chefskollegorna samt familj och vänner har varit det viktigaste stödet under krisen.