konstigareler
FOTO: Unsplash (montage)

7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

Kontrollerade toalettbesök och förbjudna ord i ett verklighetens The Office. Här är 7 bisarra – men innovativa – jobbregler som förvånat medarbetare världen över.

Alla arbetsplatser är unika med sin speciella kultur och en rad oskrivna regler. Vissa ställen har gått ett steg längre och skrivit specifika regler – för att hantera ett problem. Men ibland blir regler bara konstiga. Nu har användare på forumet Reddit listat de mest absurda regler de stött på i arbetslivet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är 7 vittnesmål från de drabbade:

1) Regel: Svär – men bara åt kunderna

”På mitt gamla jobb hade personalavdelningen ett möte där de tog upp att de svors för mycket bland säljarna. En kollega räckte då upp handen och menade att svordomar är vanligt inom säljbranschen och det är så kunderna pratar. Senare kom ett mejl från personalavdelningen om att svordomar bara var tillåtet – i samtal med kunder. Det var otroligt!”.

2) Regel: Lyssna på samma musik – samtidigt

”Jag jobbade tidigare på ett varuhus där hade vi olika säljstationer som låg en bit ifrån varandra. Därför lyssnade alla på sin egen musik – vilket inte var ett problem då du knappt hörde de andras musik. Men, vd:n gillade inte att höra flera olika sånger när han gick genom varuhuset. En regel infördes därför att vi var tvungen att lyssna på samma musik exakt samtidigt eller ingen musik alls”.

3) Regel: Säg aldrig ”problem”

”På min arbetsplats är det förbjudet att säga ordet ”problem”. I stället måste vi säga ”utmaning” om något är fel. Varför? För att problem är ett negativt laddat ord och utmaning pekar på att det går att lösa”.

4) Regel: Ta tid på toalettbesöken

”På ett gammalt jobb var toalettbesöken galna. Du fick endast gå iväg maximalt 10 minuter per dag och totalt 20 minuter per vecka. Hur de kollade? Du var tvungen ändra status på din dator för att allt skulle loggas. Vissa mellanchefer gick så långt att de hotade med sparken om det här inte sköttes ordentligt”.

5) Regel: ”Bjöds det på tårta?”

”Jag vet inte om det är vanligt, men på mitt gamla jobb fick personalavdelningen inte berätta för oss om någon hade fått sparken. Eftersom det var ett stort ställe tog det ett tag att förstå om någon lämnat. När du väl insett det skulle du inte fråga rakt ut: ”Fick hen sparken?”. I stället skulle du fråga: ”Blev det tårta?”. Hade personen gått i pension eller lämnat frivilligt efter många år på företaget bjöds det på tårta. Men inte om personen hade fått sparken”.

6) Regel: Inget skvaller om ägaren

”Jag jobbade tidigare på en advokatbyrå. En av ägarna skickade ut ett mejl till hela personalen om att det var förbjudet att skvallra på jobbet. Vad folk skvallrade om? Den aktuella ägaren skulle skilja sig med sin fru och hade samtidigt en affär med en på firman”.

7) Regel: Opersonliga skrivbord

”Vi får inte göra våra skrivbord personliga. Inga namnbrickor, inga uppsatta bilder, inga minnesgrejer. Bara jobbsaker! Om det inte vore illa nog så sitter vi ett öppet kontorslandskap och måste spendera många timmar vid skrivbordet. Men utan någon som helst möjlighet att göra det lite roligare”.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

spotify-2
Arbetsmiljö

Spotify: Nu skrotar vi helgdagar

Är julen inte så viktig för dig? Då kan du i stället vara ledig en annan helgdag – om du jobbar på Spotify. Eftersom det finns 90 nationaliteter i företaget tror Spotify på större flexibilitet.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
sorg
Arbetsmiljö

Första Hjälpen-kit vid sorg för chefer

Ensjukvårdslåda med plåster och bandage finns nog på alla arbetsplatser. Nu kommer en version vid sorg.
radda
Arbetsmiljö

3 situationer som skrämmer anställda

Många är rädda på jobbet. Både chefer och medarbetare.

klader
Arbetsmiljö

7 klädesplagg du ska undvika

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

nyttaaa
Arbetsmiljö

7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

Efter en tid av intervjuer och jobbansökningar – nu ska du äntligen börja ditt nya jobb. Men det finns tillfällen då det redan första dagen händer saker du inte ska behöva acceptera som nyanställd.
allbright
Arbetsmiljö

Allbrights vd: ”Alltför vanligt i näringslivet”

Över 20 000 inlägg på Twitter. Många har vittnat om sexuella trakasserier i kampanjen #MeToo. Men hur ser det på svenska arbetsplatser? Det är skrämmande vanligt, enligt stiftelsen Allbright.

lb16397
Arbetsmiljö

HR-experten: ”Lägg inte locket på”

En medarbetare blir anklagad för sexuella trakasserier. Hur agerar du som chef? Här är HR-expertens främsta tips.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden