nyttaaa

7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

Efter en tid av intervjuer och jobbansökningar – nu ska du äntligen börja ditt nya jobb. Men det finns tillfällen då det redan första dagen händer saker du inte ska behöva acceptera som nyanställd.

Att landa ett nytt jobb kan ta tid. När du har hittat annonsen och skickat in din ansökan kan det dröja tills du går på en intervju och till slut får jobberbjudandet. Därför finns det stor sannolikhet att du har förväntningar på vad det nya jobbet innebär för dig.

Men. Även om du ska ge saker och ting tid – och även om allt inte är perfekt i början – har Forbes listat 7 tillfällen när du bör överväga om arbetsgivaren verkligen förtjänar att ha dig som chef.

Här är utvalda delar av listan:

1) Fel i avtalet…

När du kommer in första dagen och ska skriva på avtalet är det saker som inte stämmer. Din jobbtitel, lön och ditt schema är något annat än ni kommit överens om. Och när du påpekar felen får du svaret: ”Saker har förändrats. Det är det här vi kan erbjuda dig!”. Gå därifrån – det går inte att bygga förtroende på en sådan start.

2) Du är inte väntad

Du kommer första dagen och ingen förväntar sig att du ska börja. Ingen tar hand om dig, visar dig runt eller vet ens om att företaget anställt dig. Efter en timmes väntan i receptionen håller personalen fortfarande på att reda ut vad som gäller. Det här är uppenbarligen ett företag med en dysfunktionell organisation. Vill du verkligen stanna?

3) Det är bråk i luften

Du kommer till jobbet och det första du får se är hur två högre chefer skriker på varandra. Bara en timme senare smäller någon i dörren samtidigt som hen säger upp sig. Organisationen är i kaos och alla skrivbordsplatser runt dig är tomma. Det är något som inte stämmer. Frågan är om du vill vara kvar i den här miljön?

Dags att byta jobb?

Läs också: 8 säkra tecken på att du bör byta jobb

4) Folk pratar bakom varandras ryggar

I ditt första möte med en högre chef berättar hen att om du är LITE mindre lat/inkompetent än din chef är du befordrad i slutet av veckan. Det är en varningssignal – här tvekar man inte att hugga varandra i ryggen och det kan inom kort drabba även dig.

5) Du tvingas sparka någon direkt

Som chef kan du tvingas ta en del tuffa beslut – men inte första dagen. Om en högre chef ber dig att omedelbart sparka en medarbetare (som du knappt träffat) är det något fel på organisationen. För att sparka någon behöver du betydligt mer gediget underlag.

6) Arbetstiden sänks

Din heltidstjänst förvandlas första dagen till ett deltidsjobb. Kanske säger ledningen att företaget har det tufft just nu – men målet är att kunna erbjuda dig heltid i framtiden. Precis som med avtalet – det här kom ni inte överens om. Lämna!

7) Du slängs in i hetluften direkt

Utan någon introduktion eller innan du fått alla verktyg du behöver för att kunna göra ditt jobb bra får du höra: ”Jag förväntar mig att du kör igång direkt. Här slänger vi ner folk i poolen och ser om de kan simma”. Nej, det inte är rimliga arbetsförhållanden. Det är bra att du får komma igång direkt, men du måste ges rätt förutsättningar för att lyckas.

intervjufraga

Läs också: Här är svaret på den svåraste intervjufrågan

Relaterade artiklar

Katarina Zetterqvist, verksamhetsområdesansvarig HR, Lantmäteriet
Arbetsmiljö

Här får de anställda 5000 kronor till hemmakontoret

Drömmer du om en lite härligare arbetsplats hemma? På Lantmäteriet ges alla 5000 kronor var att inreda sina arbetsplatser med. ”Vi såg att våra medarbetare behövde få bättre förutsättningar att göra sitt jobb”, säger Katarina Zetterqvist, verksamhetsområdesansvarig HR.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

laptop
Arbetsmiljö

Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Ett företag i Småland har hamnat i blåsväder sedan det upptäckts att vd:n fick en dold kopia varje gång en anställd tog emot ett mejl. En person på IT-avdelningen satte stopp för förfarandet.
nyttjobb-4
Arbetsmiljö

6 avgörande områden för en god arbetsmiljö

Arbetsmiljöveckan är i full gång och hashtaggen #arbetsmiljö trendar på Twitter. Frågan om arbetsmiljö rymmer livsviktiga områden som stress, arbetsbelastning och säkerhet. 
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.