Så skapar han vinnande reklam

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Vilket ledarskap krävs för att vinna ett guldägg för bästa reklam?
»Vi har medvetet en väldigt platt organisation där alla får vara med och tycka till. Vi tror att kreativiteten mår som bäst när man får vara delaktig.«

Hur får ni till det?
»Nästan alla idéer som vi arbetar med sätts upp på väggarna på kontoret så att så många som möjligt kan diskutera dem. Vi har också en metod som vi kallar ’Oppositionsråd’. Det är ett internt möte där vi testar våra idéer innan de presenteras för kund. I rådet sitter personer från olika delar av företaget. De får agera låtsaskund och kritisera allt de inte gillar. Det är ett bra sätt att hitta bristerna i en idé.«

Kan du känna igen en vinnande idé?
»Ja, det är något man känner i magen. Den ska helst vara enkel – väldigt direkt. Måste den förklaras går den bort.«

Hur får du ut det bästa av alla?
»När vi känner att vi är ett team får vi kraft av varandra. Det är fler som kan dela glädjen, men också sorgen de gånger som det går åt skogen. Jag tror inte på det gamla ledarskapet där en person ensam tar alla beslut. Pressen på den personen blir enorm och resultatet mindre lyckat.«

Vad kan andra chefer lära av reklambranschens ledarskap?
»Vi vill att alla ska känna att de är lika stor del av företaget. Det är lättare att komma dit om alla känner varandra. På våra fredagsmöten har vi ett inslag som vi kallar ’Hatten’. Alla får dra en namnlapp ur hatten och sedan äter man lunch med personen vars namn man får upp.«

 

Guldäggen delas ut den 14 april på Stockholm Waterfront Congress Centre. Läs mer om priserna på guldagget.se

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.