Lönar det sig att vara snäll?
Lönar det sig att vara snäll? Nja, är svaret. I alla fall enligt en ny forskningsstudie från anrika IMD Business School i Lausanne, som tidningen Ingenjörskarriär tipsar om.
Enligt studien tror de flesta chefer att affärerna främjas om de visar extra stor omsorg om sina medarbetare. Men medarbetarna förväntar sig ändå att chefen ska vara empatisk, vänlig, förstående och snäll. Det ingår helt enkelt i chefens jobb – och därför kan chefen varken förvänta sig tacksamhet eller ökad produktivitet om hen lägger manken till.
”Läxan vi ska lära av vår undersökning är nog att inte hysa några orealistiska förhoppningar, särskilt i en tid då så mycket bygger på servicetänkande”, konstaterar Anand Narsimhan, en av författarna till studien.
Läs hela artikeln här: Slöseri med empati.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.