Ledarskapsexperten: ”Gå från floskler till handling”
Hur mycket av all kompetensutveckling ger verkliga resultat? John Steinberg har mer än femtio års erfarenhet av att leda insatser för kompetensutveckling. I sin nya bok Pinpointing beskriver han hur dessa kan leda till verkliga beteendeförändringar och resultat.
Vad är kompetens?
”Det består av tre delar; kunskap, attityder och beteenden. När alla tre påverkas har kompetensutveckling störst effekt”, svarar John Steinberg.
Du talar om makro-mikromodellen. Vad betyder det?
”Makro är att förstå syftet och varför vi ska göra det här. Mikro är handlingarna. Ofta hamnar man i meso, en mellannivå där man inte har definierat handlingarna och ibland inte ens definierat syftet.”
”Att det är trevligt med kompetensutveckling besvarar inte frågan om vad du ska göra.”
Vilka är de värsta fallgroparna med kompetensutveckling?
”Att man inte har ett övergripande syfte och att man landar i en abstraktion, man vet inte vad som menas, resultatet är inte uppföljningsbart och det rinner ut i sanden. Vad ska hända härnäst och vad ska du göra; de sakerna är besvärliga att svara på. Men om du inte kan svara på de frågorna minskar sannolikheten att något verkligen händer. Vi sysslar med mycket floskler, visioner och önskningar, men det gäller att gå från det till en konkret handling.”
Hur kan man underlätta för att skapa beteendeförändringar?
”Det gäller att minska motståndet, förstå vad som är första steget och göra det enkelt. Om du är chef och vill bli mer förtroendeingivande när du ska göra en presentation – titta på de enkla sakerna: Står du mitt på scenen eller gömmer du dig ute på sidan? Tar du ett steg framåt eller i stället ett steg bakåt? Gör du inkluderande gester som riktar sig ut mot gruppen eller går dina gester in mot kroppen? Det kan vara svårt att bara tro på dig själv och ta plats, men det är lättare att öva på beteenden.”
”Vi sysslar med mycket floskler, visioner och önskningar, men det gäller att gå från det till en konkret handling.”
Varför menar du att det är ett problem att det är trevligt med kompetensutveckling?
”När jag är ute och föreläser är det den värsta kommentaren jag kan få – att det är trevligt! Och visst, det är trevligt och jag är rolig och har humor. Men att det är trevligt besvarar inte frågan om vad du ska göra. Man kan ha trevligt, men vad har du lärt dig? Man lämnar ofta möten och utbildningar med en abstrakt tanke som sällan leder till beteendeförändringar.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.