Konferens för ett hållbart och välmående ledarskap
”Materiell framgång och tillväxt leder inte till välmående. Vi producerar allt fler resultat som ingen vill ha, med miljöförstöring, krig och psykisk ohälsa i dess kölvatten.”
Med de orden inledde igår Alfred Tolle, känd som Google Compassion Guy, konferensen Wisdom Stockholm som hålls 6-7 oktober. Det är en konferens som vill skapa medvetna ledare som inte drivs av rädsla och konkurrens, och företag där framgång inte mäts i pengar utan i hur människor mår.
Några hundra personer var samlade på Oscarsteatern i Stockholm för att lyssna till talare såsom Googles chef evangelist Gopi Kallayil, professorn i politisk ekonomi Lorenzo Fioramonti, grundaren av Service Space, Nipan Mehta, som nyligen utsetts till rådgivare åt Obama, professorn i positiv psykologi Jan Walburg och komikern och psykisk-hälsa-förespråkaren Ruby Wax.
”Vi vill visa på vilka alternativ som finns för att skapa ett mer hållbart och välmående samhälle och företagande”, säger Alfred Tolle.
Först ut var Julia Kim, doktor på Growth National Happiness Center i Bhutan, där man mäter landets bruttonationallycka vid sidan om BNP.
”Rikare ekonomier är inte nödvändigtvis lyckligare. Vid en viss nivå följer inte längre välmående ökningen av BNP. En psykologisk mekanism kallad hedonisk adaption ställer till det för oss och gör att våra förväntningar och önskemål höjs i takt med ju mer pengar vi tjänar. Därför är det viktigt att även mäta ett lands välmående.”
Hon gör gemensam sak med näste talare Lorenzo Fioramonti, professor i politisk ekonomi vid universitetet i Pretoria, och påpekar att BNP ökar ju fler regnskogar vi hugger ner och ju fler fängelser vi bygger. Något som Robert Kennedy varnade för i ett tal redan för 40 år sedan.
”Vi behöver återkoppla vår ekonomi till samhället och naturen, vi behöver mäta det som är viktigt för oss”, säger Julia Kim.
Lorenzo Fioramonti menar att BNP bara är ett sätt att se på ett samhälles framgång och tillväxt – att det bara mäter det som har med pengar att göra. BNP påverkas inte av att vi tar hand om våra barn, utan endast av att vi köper barnomsorg, inte av att vi har en värdefull relation med en partner men däremot om vi köper sex av prostituerade. Ett drastiskt men effektfullt sätt att visa att BNP inte är ett tillfredställande mått på vårt välmående.
”Näringslivet har en avgörande roll i det här. Företagsledarna måste tänka efter om de vill vara ’champions of the past or the future’. Vi måste bygga lönsamma företag där vi mäter viktiga värden”, säger Lorenzo Fioramonti.
”Vill du vara ’viktig’ eller vill du hjälpa människor och bidra till ett bättre samhälle?”
Den väg som förespråkas på konferensen för att bli mer medvetna är mindfulnessmeditation, men även andra former av reflektion och nätverkande som får oss att stanna upp och ifrågasätta hamsterhjulet.
Som så många andra idéer på det här området kommer konceptet från Google, som samlat ledare, visionärer och mindfulnessmänniskor i bland annat San Fransisco och Dublin till en konferens kallas Wisdom 2.0. Det konceptet har nu Alfred Tolle tagit till Sverige och vidareutvecklat.
”Svenska företagsledare är redan väldigt öppna. Om de vågar låta bli att följa BNP-trenden och inte köper in sig på att vi måste hålla oss till det här ramverket för att vara viktiga, kommer de att hitta nya sätt att motivera och engagera sina medarbetare. Sätt som inte handlar om bonussystem som fungerar dåligt, utan istället om att ge medarbetare utrymme och frihet till kreativitet, låta dem göra misstag och misslyckas”, säger Alfred Tolle och fortsätter:
”Fokusera på vad som verkligen är viktigt på en personlig, organisationsmässig och nationell nivå. Vill du vara ’viktig’ eller vill du hjälpa människor och bidra till ett bättre samhälle?”, säger Alfred Tolle innan han hastar ner för att lyssna på Nipan Mehta, initiativtagare till Service Space, en stor volontärrörelse som engagerat över 400 000 personer i Silicon Valley, och som precis utnämnts till medlem av Obamas ’President’s Advisory Council on Faith-BAsed and Neighborhood Partnerships’.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.