Här testas skräckscenarier – med hjälp av VR

Få branscher har så riskfylld arbetsmiljö som byggföretagen. På Skanska tacklar man farorna med vr-teknik – som gestaltar både rusande fordon och psykisk ohälsa efter ett dödsfall.

Teamutveckling
Publicerad
FOTO: Magnus Liam Karlsson

Skåp efter skåp öppnas i det virtuella omklädningsrummet. Men där hänger inga svet–tiga arbetskläder. I stället barnteckningar, ”till pappa”, och tända ljus, som tagna från ett kondoleansbord. I fonden växer skuggor fram av de som blev kvar efter att ha mist sina anhöriga i arbetsplatsolyckor. En gravid kvinna, en herrelös hund, familjemedlemmar och vänner.

De sorgliga scenerna är en del av Skanskas nya vr-upplevelse, som i våras presenterades för bolagets stab. Nu under hösten rullas liknande teknik ut i byggföretagets säkerhets-utbildningar, men då med fokus på krävande arbetsmoment i stressig och bullrig arbetsplatsmiljö. Allt i syfte att få till stånd bestående förändringar i riskbeteenden hos anställda.

Tania Sjöberg, kompetensutvecklare på Skanska och projektledare för vr-satsningen, jämför det med att köra halkbanan inför en uppkörning:

”Man får en uppgift och kan då testa vilket beteende man har när man löser problemet. Väljer du den osäkra vägen kan det dyka upp fallande föremål eller fordon som kör emot dig”, säger Tania Sjöberg.

En grupp arbetsledare som jobbar på byggen har redan fått testa – såväl simuleringar av olyckor, och upplevelsen med fokus på konsekvenser av att någon faktiskt omkommit. Reaktionerna har varit positiva.

”De var väldigt fascinerade av hur effektivt det var. Att visa att fler påverkas runt omkring den som drabbas går hand i hand med vår ambition att man ska våga säga till om man märker att någon inte är på topp, att man ska bry sig om varandra på arbetsplatserna”, säger Tania Sjöberg.

För ofta är det just stress som ligger bakom att en olycka sker. Fort kan bli fel helt enkelt – vilket säkert även många kontorsarbetare kan relatera till. Men i den rörliga miljön som en byggarbetsplats är blir följderna mer dramatiska, påperkar Tania Sjöberg:

”Har du fel typ av handske när du arbetar med ett rotationsverktyg kan du plötsligt bryta tummen – bara för att du inte ’hann med’ att byta.”

Mätbara resultat från projektet, som syftar till att få ner antalet olyckor och tillbud på Skanskas arbetsplatser, saknas än så länge, eftersom vr-tekniken är så ny.

”Men rapporter har visat att vr-teknik fungerar bra för att förändra beteenden när det gäller till exempel fobier och smärtlindring”, säger Tania Sjöberg.

Hon och teamet bakom satsningen har tillsammans med vr-byrån Outhere inspirerats av bland annat ett samarbete mellan Chalmers och Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg kring just smärtlindring.

Inte heller inom säkerhetsutbildningar är vr en helt ny teknik, men nytt är däremot att koppla det till beteendevetenskap, menar Tania Sjöberg.

”Vi kände att vi inte nådde ända fram med e-learning och gamification. Man kan läsa hur många pdf-filer som helst eller lyssna på berättelser om hur någon annan var nära döden, men för att i grunden förändra beteenden och bli medveten om att det du gör kan innebära fara krävs att hjärnan triggas på samma sätt som vid en riktig upplevelse. Annars har vi en förmåga att koppla bort det vi hör efter en tid.”

Samtidigt räcker det såklart inte med fem minuters vr-utbildning för att undvika risker. Tania Sjöberg säger att teoretiska moment absolut fortfarande behövs som del i säkerhetsutbildningarna.

”Trots vr-teknik finns det risker som man inte alltid kan minimera eller påverka själv. En sådan är tredje man, där fotgängare till exempel får för sig att flytta på våra stängsel för att de brukar promenera med hunden just där.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.