Fyra tips för att motivera i lågkonjunktur
Det är lätt att gräva ner sig i känslor av hopplöshet och misstro när varslen duggar tätt. Som chef har du ansvar för att medarbetarna håller tempot uppe och känner tilltro till verksamheten. Även i svåra tider.
Amerikanska tidningen Harvard Business Review har fyra korta råd om hur du motiverar dina medarbetare i en lågkonjunktur:
1. Lev med det. Du har fortfarande ett jobb, så gör det bästa av det. Du bör vara realistisk, men att haka upp sig på negativa aspekter leder inte framåt. Fokusera på det som fungerar i din verksamhet. Förhoppningsvis gör du fortfarande dina kunder nöjda och du erbjuder en anställning till dina medarbetare. Räkna inte med att någon ska vara tacksam, men var medveten om att inte allt går dåligt.
2. Tala om det. Uppmuntra till öppna samtal bland dina medarbetare om vad som fungerar och vad som inte fungerar just nu. Utmana dina anställda att komma med alternativa planer. Det positiva med kriser är att de kan leda till kreativitet.
3. Jobba hårdare. Analysera vad som verkligen ger lönsamhet i er verksamhet. Använd krisen som en möjlighet att sluta göra det som inte leder till goda affärer. Det handlar om att minimera de arbetsuppgifter som inte ger affärsnytta. Undersök om ni kan minska ner på antalet möten och rapporter.
4. Se helheten. Samhällsekonomin har tagit sig igenom större kriser än den här. Det kommer att ta tid, men så småningom vänder det. Du kan vara pro-aktiv genom att planera för framtiden. Fundera över vad du vill göra när ekonomin vänder.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.