Fulspel? Var beredd på House of Cards-taktiken

Har du en högre chef som sätter käppar i hjulet, snarare än lyfter dig? Ledarutvecklaren Mia Törnblom ger tips på hur du bättre hanterar relationen med din egen chef.

Konflikthantering
Publicerad

Lyhörd, modig, beslutsför, tydlig, ödmjuk, ärlig, empatisk och delegerande. I den bästa av världar har du den typen av chef. Men vad gör du om din egen chef i stället tar cred för dina idéer, lägger sig i detaljer i ditt jobb, rundar dig och går rakt på dina medarbetare eller river upp dina beslut?

”Ibland har man turen att få den där chefen som får andra att växa, och som man är trygg att bolla sina tankar med innan de är färdigtänkta. Men långtifrån alla chefer är sådana. Det är inte alla chefer man ska bolla sina tankar med. Vissa snor dina idéer”, säger Mia Törnblom, ledarutvecklare på MT-ledarskap och krönikör i Chef.

Mia Törnblom har coachat hundratals chefer genom åren, och ofta kommer ämnet ”den taskiga chefen” upp. En sak som är viktig att komma ihåg är att alla inte har samma värdegrund och syn på vad som är rätt och riktigt, som du själv, menar hon.

”Ju högre upp man kommer, desto mer politik och House of cards-taktik är det. Du behöver inte bli en spelare själv, men du måste förhålla dig till att det många gånger är så. De som kör fulspelet har ofta förmågan att få oss att berätta lite för mycket, lite för snabbt. Och ibland går man själv till sin egen chef och säger för mycket, i en vilja att hen ska tycka att man är duktig. Men se upp så att du inte avslöjar dina egna fantastiska idéer för fel person”, säger hon.

Hon har mött otaliga berättelser om chefer som rundar sina chefer under sig och går rakt på medarbetarna, som inte klarar av att delegera och ha tillit utan i stället petar i detaljer, eller som delegerar och tycker att ”nu ska du göra det på samma sätt som jag själv hade gjort”.

”Alla som agerar så gör det inte av ondo. En del är ivriga och ambitiösa entreprenörstyper som inte kan låta bli och som inte ser sitt eget beteende. Den typen av personer kan man vara rak med och säga till”, är Mia Törnbloms råd.

Ett fel som hon upplever att många gör är att man väntar för länge med att säga till, och i stället börjar ta saken personligt. Se upp när de sårade tankarna, som ”varför gjorde han eller hon så mot mig?”, dyker upp, råder hon.

”När den typen av tankar kommer hamnar du i affekt och därmed underläge. Då är risken att du ger feedback på hur din chef är som person och det blir aldrig bra.”

”Nej, ta saken direkt, gärna inför andra. Du kan med fördel säga det som en fråga: ’Hallå, nu gick du förbi mig och pratade direkt med Ulla, hade du en tanke med det?’ Då får chefen också en chans att förklara sig. För vem vet, kanske hade han eller hon en tanke.”

Om din chef slår dövörat till och kör på som vanligt, vänd dig då till chefen ovanför om det finns en sådan, är Mia Törnbloms råd.

”Men kom inte dit och klaga, ’jag blir så ledsen, för hon/han bara kör över mig’. Det sprider deppig energi. Utan berätta om situationen och säg ’jag har tagit upp det här flera gånger utan resultat, så nu behöver jag din hjälp. Vad mer kan jag göra?’” Då triggar du personen att vilja hjälpa dig”, säger Mia Törnblom.

4 råd för en bättre relation

1 Räkna med att du kommer att stöta på ett antal fulspelande chefer i din karriär. Förbered dig på hur du kan agera.

2 Undvik att ta det personligt, annars tappar du energi och självförtroende. Tänk: ”Bulldozers kör över alla, det har inte med mig att göra.”

3 Ta upp problemet så snart som möjligt, gärna inför andra, inte anklagande, kanske i stället med ett leende: ”Men du, nu gick du förbi mig igen!” Med glimten i ögat kan man ”härskarteknika” tillbaka utan att det känns ofräscht.

4 Om du har gjort ärliga försök, men inget blir bättre – bryt och byt. För det är som i alla destruktiva relationer, får det pågå och du tappar livsrum och blir nertryckt, kommer du att krympa som person. Ingen chef är värd det.

Lär dig hantera konflikter i Chefs webbkurs

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.