Uppsägningar, kritik, löneförhandling, obekväma möten… Konflikter är en naturlig del av chefsjobbet. Det kan röra sig om konflikter mellan dig och en medarbetare, eller en konflikt där du behöver gå in och medla.
Webbkursen ”Konflikthantering för chefer” passar dig som:
Genom att lära dig hur konflikter uppstår och hanteras, kan du hjälp dina medarbetare och din organisation till större framgång, bättre arbetsmiljö och sänkta kostnader. Alla konflikter går inte att lösa, men som chef ansvarar du för att hantera dem. Chefs webbkurs ger dig tryggheten du behöver för att bemästra det svåra samtalet.
Så här fungerar Chef Webbkurser
Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Spara viktiga delar av kursen till din personliga kunskapsbank och du kan även pausa kursen och återkomma senare. Välj själv när du är redo för slutprovet och gör det flera gånger. Efter avklarad kurs får du ett digital diplom du kan dela i sociala medier.
Anki Udd har mångårig erfarenhet som HR-specialist och ledarskapsutvecklare i olika organisationer och företag. De senaste 14 åren har hon arbetat som ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna. Anki Udd utbildar varje år ett stort antal chefer i ämnet konflikthantering.
I den här webbkursen får du:
Ett digitalt diplom
med ditt namn, namnet på kursen och en notering om vilket år du genomförde kursen. Diplomet bevisar att du har blivit godkänd av Chef och har en unik direktlänk, som du enkelt kan kopiera och mejla till kolleger eller publicera på sociala medier.
En personlig kunskapsbank
med information och lästips. Kunskapsbanken byggs upp samtidigt som du färdigställer kursen.
Kompetensuveckling på dina villkor
Chefs webbkurser är framtagna specifikt för att passa dig i din roll som chef. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Du väljer själv när du är redo för slutprovet. Du har även full kontroll över din egen personliga kunskapsbank.
Det börjar med smågnabb, irritation och lite skitsnack runt skrivborden. Därefter kan det eskalera hur långt som helst – utfrysning, tårar eller regelrätta bråk. Oftast bråkar vi om arbetsrätt, fördelning av resurser, roller och mandat. Även kärleksrelationer, kulturkrockar och lögner är stora oroshärdar visar en av Chef undersökningar.
Konflikter som inte hanteras tenderar att leda till destruktiva beteenden som kan komma att påverka hela organisationen negativt. Samtidigt finns det mycket att vinna på en konflikt som hanteras på rätt sätt. Ju tidigare det görs, desto större är möjligheterna att hitta en konstruktiv lösning.
I vissa fall är det en självklarhet att agera som chef – det är trots allt du som bär ansvaret för både verksamheten och arbetsmiljön. Men det kan vara både svårt och läskigt att riva upp både gamla och nya sår. Om du som chef lär dig hantera konflikter på ett professionellt sätt kommer du snart märka att du får mer respekt bland dina medarbetare. Du minskar också stressen för alla inblandade.
Är ni fler som vill gå Chefs webbkurs ”Konflikthantering”?
Vad roligt! Samtliga kurser går att köpa till en större grupp t.ex. till alla chefer på ditt företag. En rabattstege tillämpas från köp av fem licenser. Vid gruppbeställning blir en på företaget tilldelad rollen som ”administratör” och får tillgång till en översiktssida. Det gör det enkelt att se vilka medarbetare som har påbörjat, genomfört och klarat webbkursen.
Gör din gruppbeställning genom att maila direkt till patrick.costow@chef.se
Gillar du det här kan du köpa hela kursen och få tillgång till den i 12 månader.
Tjafs om disken i köket. Surmulna miner på måndagsmötet. Tårar och skrik.
Vad räknas egentligen som en konflikt på jobbet? Och när är det dags för dig som chef att kliva in och medla?
En förutsättning för framgångsrik konflikthantering är att vi är överens om vad en konflikt egentligen är. Därför tar denna webbkurs avstamp i några centrala begrepp och definitioner, som är viktiga för dig att känna till.
Nu är det dags att stifta bekantskap med Anki Udd, ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna och din följeslagare i den här webbkursen. Anki har arbetat som personalchef och är en uppskattad föreläsare och kursledare i utbildningar om konflikter i arbetslivet.
Klicka på filmen nedan för att sätta igång.
Det stämmer inte
Faktum är att fler än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Hotell- och restaurangbranschen är mest konfliktdrabbad. Där upplever 70% av de anställda konflikter minst en gång i månaden.
Statistiken kommer från en undersökning som genomfördes 2015 av Manpower i samarbete med Kairos Future.
Det stämmer!
Det är faktiskt så att fler än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Hotell- och restaurangbranschen är mest konfliktdrabbad. Där upplever 70% av de anställda konflikter minst en gång i månaden.
Statistiken kommer från en undersökning som genomfördes 2015 av Manpower i samarbete med Kairos Future.
Det stämmer till viss del!
Det är faktiskt så att fler än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Hotell- och restaurangbranschen är mest konfliktdrabbad. Där upplever 70% av de anställda konflikter minst en gång i månaden.
Statistiken kommer från en undersökning som genomfördes 2015 av Manpower i samarbete med Kairos Future.
… När en eller flera parter har önskemål de inte är villiga att släppa och upplever att någon annan blockerar dem från att tillgodose dessa önskemål.
… När blockeringen av viktiga önskemål kvarstår väcks frustration, som driver minst en av parterna att agera på ett eller annat sätt gentemot den andra parten.
*Källa: Thomas Jordan, forskare i konflikthantering vid Göteborgs universitet
Klicka på rubrikerna för att läsa mer om respektive begrepp.
Det är du som har ansvar för att verksamheten fungerar och att medarbetarna har en god organisatorisk och social arbetsmiljö.
Det är inte alltid lätt att avgöra när du som chef ska agera. Du ska dock alltid hantera en konflikt när:
Vi kommer att gå igenom detta mer noggrant längre fram i kursen.
Du upplever alltså begreppet som positivt. Det kanske beror på att du har erfarenheter av bra hanterade konflikter som lett till något bättre?”
Oavsett vad man kan tycka om konflikter så är det ett vanligt inslag i arbetslivet. Kanske kan det vara en spegling av hur ovanligt det är att systematiskt använda sig av en levande dialog inom många organisationer.
Du upplever alltså konflikter som något negativt. Beror det på att du upplever att de ofta inte leder till något fruktbart?
Oavsett vad man kan tycka om konflikter så är det ett vanligt inslag i arbetslivet. Kanske kan det vara en spegling av hur ovanligt det är att systematiskt använda sig av en levande dialog inom många organisationer.
Du tycker alltså inte att begreppet konflikt har någon laddning?
Oavsett vad man kan tycka om konflikter så är det ett vanligt inslag i arbetslivet. Kanske kan det vara en spegling av hur ovanligt det är att systematiskt använda sig av en levande dialog inom många organisationer.
Du har nu gått igenom första kapitlet i den här webbkursen om konflikthantering. Du har:
Vill du samla de viktigaste insikterna från det här kapitlet i din personliga kunskapsbank?
Klicka på ikonen ”Lägg i kunskapsbank”. Du har alltid tillgång till det du väljer att spara genom att klicka på ”Personlig kunskapsbank” i menyn högst upp på sidan.
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Du får allt det här: