Förbered dig för självkörande företag
Under några år har bilden av städer som befolkas av självkörande bilar varit ett mantra för framtiden med stort F. Men AI går som bekant bortom motorbranschen, och nu rycker även självkörande företag allt närmare. Här är tre tips på hur din verksamhet kan förbereda er.
Självkörande bilar brukar delas in i sex kategorier, från noll – ingen automation – till fem – helt självkörande. Teslas omtalade Autopilot befinner sig på nivå 2: föraren måste hålla en hand på ratten och hela tiden övervaka systemet, men fordonet tillhandahåller styrnings–, broms– och accelerationshjälp.
Drar man parallellen till hur automation fungerar i företagsvärlden befinner sig många företag idag på nivå noll – som en bil med backkamera ungefär, du har ögon i nacken men inget stoppar dig fysiskt från att köra in i ett staket. Men det finns de som kommit längre. En organisation på nivå 2 kan man ha implementerat en processbaserad mjukvara som hjälper till med rutinuppgifter – men det är fortfarande människor som tar de viktiga besluten.
Det skriver maskininlärningsföretaget AIMatters vd Barry Libert och grundaren Megan Beck tillsammans med professorn Thomas Davenport i en artikel i MIT Sloan Management Review.
Också Chef har tidigare skrivit om hur AI kan verka i företagssystemen, i form av diverse nyttiga botar.
Ett exempel är Salesforce, som satt upp vissa rutiner i CRM-systemet för säljare och Microsoft som gjort detsamma för dokument, presentationer och analys av kunskapsarbetare.
Men nu, menar artikelförfattarna, tar mjukvaran stormsteg mot att ta egna beslut och till och med verkställa dem – att jämföra med nivå tre bland självkörande bilar, där bilen gör det mesta av jobbet, men en anställd människa fortfarande sitter i förarsätet. Vilket leder till att företagsledare bör fråga sig: Vad innebär det att leda en organisation där delar av arbetet blir utfört genom autonoma beslut?
Som en hjälp på vägen mot mer självkörande företag nämns tre viktiga förberedande åtgärder:
Kategorisera besluten: Alla beslut och processer kan inte automatiseras. Ett sätt att skilja ut de som kan bli det är att mäta graden av repetition, mängden data som genereras och hur lätt det är att sätta regler för besluten.
Uppdatera er kunskap om AI: Samtliga chefer bör få förståelse för hur data och maskininlärning påverkar deras jobb. Börja med ledningsgruppen.
Låt AI genomsyra hela verksamheten: Kortfattat bör avdelningen som jobbar med databehandling vara lika kraftfull som it-avdelningen och utmanas med att samla in och behandla organisationen unika data.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.