Fika för feedback – Telia-chefen Johan Dennerlinds enkla metod
Idén att fika med någon ur personalen kom från Johan Dennelind själv när han tillträdde som vd på Telia Sonera efter sommaren förra året. Initiativet var ett led i hans program för att lära känna den nya arbetsplatsen. ”Fika med Johan” blev snart ett begrepp.
De halvtimmeslånga fikapauserna äger rum en till två gånger per vecka, och för det mesta på huvudkontoret. Men det kan också vara så att Johan Dennelind passar på att fika med en medarbetare när han befinner sig på andra håll i landet.
”Det är ett sätt för mig att lära känna människorna i vårt företag och att få möjlighet att möta våra talanger. Mötena gör det möjligt för mig att förstå verksamheten på djupet och hänga med bättre i vad som händer inom de olika delarna av Telia Sonera”, säger Johan Dennelind.
Sedan starten av Fika med Johan har han hunnit dricka kaffe med mellan 30 och 40 personer. Hur han får tag på sitt fikasällskap varierar. Och det kan både vara han och en medarbetare som tar initiativet.
”Det kan ske på rekommendation från kolleger, medarbetare som mejlar till mig, folk som jag springer på i verksamheten eller läser om på vårt intranät.”
En ytterligare variant på samma tema är rundabordssamtal med flera medarbetare åt gången, som Johan Dennelind också satt i system.
Samtalen består av fem till sju medarbetare från olika delar av organisationen och brukar pågå i en timme. Också det är en metod för att få grepp om hans medarbetares vardag.
Varje gång Telia Soneras vd är ute i landet och gör ett besök på någon del av företaget ser han till att lägga in ett rundabordssamtal.
Men oavsett om Johan Dennelind träffar sina medarbetare över en fika eller under ett rundabordssamtal är det inte ovanligt att samtalen leder till något mer. Vid flera tillfällen har det hänt att han har tagit med sig frågor och samtalsämnen ända upp till koncernledningen.
En som har provat både rundabordssamtalen och Fika med Johan är Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator. Hon träffade Johan Dennelind första gången strax före jul över en kopp kaffe.
”Jag var med på Veckans Affärers supertalanglista som Johan såg. Efter det tog han kontakt med mig och skrev att han ville träffas och lära känna mig”, säger Linda Hernström.
Samtalet kretsade en hel del kring Linda Hernström och hennes karriär på Telia Sonera. Men hon fick också möjlighet att framföra sina synpunkter på det som händer inom företaget, inte minst när det gäller ledarskapet.
”Han var nyfiken på mina tankar kring de förändringar som han genomför. Jag talade också om hur viktigt det är att skapa en kultur som får fram fler unga ledare.”
Efter samtalet fick hon i uppdrag att sätta samman ett rundabordssamtal med deltagarna i hennes tidigare traineegrupp för vidare diskussion.
Linda Hernström tycker att både rundabordssamtalen och Fika med Johan är inspirerande.
Hon kan mycket väl tänka sig att använda liknande koncept i sin egen roll som chef.
”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.