Pratar ni för mycket?

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

En forskningsstudie från University of North Carolina i USA tyder på att grupper som möts har en tendens att diskutera saker som gruppen redan känner till, skriver Management Issues. Man har också kommit fram till att »pratsamma« grupper oftast är mindre effektiva än de som tar sig an uppgiften direkt.

Studien har analyserat cirka 4 800 arbetsgrupper med totalt 17 000 medarbetare och publiceras i Journal of Applied Psychology.

De grupper som presterade bäst var de som hela tiden kommunicerade ny information och lät bli kommunikativ »rundgång«.

I de grupper där medlemmarna talade väldigt öppet under möten hade medlemmarna ofta en bättre relation men det ledde inte alltid till bättre prestation.

»Det tyder på att i grupper där medarbetarna pratar mycket med varandra delar de inte nödvändigtvis värdefull information med varandra« säger forskaren Jessica Mesmer-Magnus, till Management Issues.

Forskningen visar också att grupperna fungerade som bäst när de var engagerade i uppgifter som krävde att de skulle komma på den rätta eller bästa lösningen på ett problem, i stället för att försöka nå konsensus.

När grupper exempelvis fick i uppgift att välja en kandidat till ett jobb var de mer effektiva när de hade uppmuntrats till att hitta den bästa kandidaten än när de skulle hitta en snabb lösning, som alla i gruppen var nöjda med.

Forskarnas råd är att chefer måste bli bättre på att strukturera gruppdiskussioner för att få ut mer av sina arbetsgrupper. Ett sätt att skapa bättre kommunikation är att få fram de enskilda medarbetarnas unika kunskaper och att alltid fokusera på att få fram ny information under ett möte.

Källa: Management Issues

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.