”Min vd är både sarkastisk och elak”

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

”Jag arbetar sedan ett och ett halvt år som teamledare i ett försäkrings­bolag med 30 anställda. Mitt problem är att jag inte står ut med min egen chef, företagets vd.

Hon verkar vara omtyckt av våra kunder, men är otrevlig, kränker och pratar illa om medarbetare inför andra. Sarkastiska och elaka kommentarer om medarbetares ut­seende eller klädsel är inte ovanliga. Och om hon gör upp om ett enskilt möte kan hon avsluta med ’nu blev du rädd va?’.

Jag har försökt prata med henne. Vad ska jag ta mig till?”

/Frida

 

Svar:

Eftersom man inte kan förmedla vd:ns tonfall i ett brev blir vi tvungna att använda två hypoteser om psykologin bakom din chefs beteende:

Den första hypotesen är att chefens sätt att uttrycka sig är oavsiktligt och obetänksamt. Att hon använder sig av en jargong som hon aldrig reflekterat över. Ett problem för chefer är att de sällan får feedback på sitt sårande beteende.

Den andra hypotesen är att chefen tillämpar den gamla tekniken att härska genom att söndra. Medarbetare med punkterat självförtroende ligger lågt.

Du måste ta upp saken igen. Det är bra att förbereda konkreta och aktuella exempel och att utgå från hur du själv uppfattat hennes beteende.

Om hypotes ett stämmer kommer hon att reagera med förvåning.

Om hypotes två stämmer kan du snarare förvänta dig en spydig kommentar. Om du återigen blir avfärdad kan du välja att göra gemensam sak med andra som har samma upplevelse.

/Per Naroskin, psykolog och psykoterapeut

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.