Chef möter Ikeas nye vd Peter Agnefjäll

Ingvar Kamprads forne assistent ska anställa 100 000 nya med­arbetare på tio år. Jämställdhetsarbetet är en av nycklarna. Innebär det att nästa vd är kvinna? Och hur får han själv till jämställdheten där hemma?

Verksamhetsutveckling
Text: Calle Fleur
Publicerad
Foto: Peter Magnusson

Inramningen är pampig. Tunga sammetsdraperier, kristallkronor, ­­freskomålningar och väggar färg­ade i guld. Slutevenemanget för jämställdhetsprojektet Battle of the numbers ska strax dra igång på Berns salonger i Stockholm.

Ikeas nyutnämnda koncernchef Peter Agnefjäll, som har beskrivit sig själv som ”en helt vanlig kille på 42 år, född och upp­vuxen i Malmö”, ser sig omkring. Inte en Billybokhylla så långt ögat kan nå.

Den nye koncernchefen – Agnefjäll tillträdde posten 1 september i år – är en av svenskt näringslivs verkliga giganter. Ändå är han fortfarande en doldis för den stora allmänheten. Till skillnad från de andra toppcheferna på plats har han lämnat kavajen hemma i Holland.

”Är det inte bara sunt förnuft att män och kvinnor ska ha lika förutsättningar för att göra karriär? Ikea vill vara ett modernt företag för de många människorna. Då ska vi också vara ett företag av de många människorna. Det är bra för vår verksamhet”, konstaterar han.

Projektet Battle of the numbers har väckt uppmärksamhet ända sedan vd:arna för tio av Sveriges största företag skrev en gemensam debattartikel i Dagens industri för drygt ett år sedan. Mitt under brinn­ande kvoteringsdebatt gick tio av Sveriges största företag, som tillsammans har 570 000 anställda och omsätter 1 600 miljarder kronor, samman för att öka andelen kvinnor på operativa chefspositioner.

Ikea hade kommit långt med jämställdhetsarbetet innan dess. Andelen kvinnliga chefer – 47 procent – placerar möbeljätten i en särställning bland de globala storföretagen. Men Peter Agnefjäll nöjer sig inte.

”Vi har ju några procent kvar. Om vi tittar på olika delar av företaget märker vi att vi är fler män och färre kvinnor på industrisidan och i koncernledningen. Det handlar om att mångfaldsfrågan ska tränga igenom fullt ut. Men vi känner att vi kommer att fixa det här, eftersom det är bra för Ikea och bra för våra kunder.”

När du tillträdde i september meddelade du att ditt långsiktiga mål är att dubbla Ikeas omsättning till år 2020. Hur viktigt är jämställdhetsarbetet för att du ska lyckas nå det målet?
”Vi har en långsiktig strategi som, lite tillspetsat, handlar om att vi ska bli dubbelt så bra som i dag: Bättre på att möta kunderna, ta fram bättre produkter och sänka priserna. Om vi lyckas med det kommer vi också att bli dubbelt så stora, och gå från fjolårets totala försäljning på 25 miljarder euro till 50 miljarder euro.

Det innebär också att vi kommer att be­­höva anställa cirka 100 000 medarbetare inom de närmaste tio åren. Ska vi lyckas rekrytera nya duktiga ledare behöver vi utgå från den största möjliga basen.”

En utgångspunkt för Battle of the numbers är att ökad jämställdhet är centralt för affärsnyttan. Varför är det viktigt för Ikeas affärer?
”Vi ska attrahera duktiga människor. Om vi bara tar med män, eller bara kvinnor, försvinner hälften av gruppen. Att kunna rekrytera så brett som möjligt är en viktig förutsättning för oss. Vår erfarenhet är att du får ett bättre resultat om du samlar folk med olika tankar, kön, ålder och erfarenheter. Då får du mångfald i din idé.”

Hur skulle du beskriva ditt personliga engagemang i de här frågorna?
”Jag har alltid försökt få in en mix av män och kvinnor i mina team och ledningsgrupper. Det funkar bäst så. Det blir roligare och du fattar bättre beslut.”

Du har också varit assistent åt tre av dina företrädare: Ingvar Kamprad, Anders Dahlvig och Mikael Ohlsson. Hur har arbetet med jämställdhets- och mångfaldsfrågor inom Ikea förändrats sedan 1990-talet?
”Vi började ta tag i de här frågorna någon gång i början av 2000-talet. Då kom första kvinnan in i koncernledningen. Det här är frågor som successivt har tagit sig in på agendan, eftersom vi har insett att de är viktiga för vår framgång.”

Ikea talar mycket om vikten av att balansera yrkes- och privatliv. Hur har du, som är pappa till två söner, lyckats kombinera det?
”Jag måste vara ärlig: Den typen av jobb som jag har innebär mycket jobb och många resor. Men i den mån jag är ledig gör jag allt jag kan för att vara med familjen och följa deras vardag. Jag skickar sms och frågar hur det gick på provet, eller önskar dem en bra dag i skolan. Det är inte helt okomplicerat, men med tanke på det jobb jag har så gör jag vad jag kan för att vara tillgänglig i familjelivet.”

Det pågår en generationsväxling i samhället. Studier visar att äldre chefer går i pension i en rasande fart, medan ungdomar inte vill ställa upp på villkoren för chefskapet. Stämmer det med din bild?
”Jag kan bara tala för Ikea. I våra egna led upplever jag det inte som ett problem, men det är klart att andra frågor är viktiga för nästa generations chefer. Det viktigaste i dag är inte en tjänstebil, utan att lösa livspusslet. Vi försöker tillmötesgå det så gott vi kan.”

Ikeas ledarskapsmodell har blivit synonym med ”den svenska modellen” som exporteras globalt. Det är aktningsvärt, men också förpliktigande?
”Det är inte alltid enkelt. När jag var chef i Italien hade jag 500 medarbetare, och där har man ett annat synsätt än i Sverige. I Sverige är du alltid nära ditt team. Du har ingen distans, du har ingen särskild chefsparkering eller så. Jag flyttade ut mitt skrivbord och ställde det bland mina kolleger, i stället för att sitta i ett eget rum. Det tyckte alla var väldigt konstigt. Men steg för steg förändrades kulturen.”

Vilka är hindren för att lyckas med jämställdhetsarbetet internationellt?
”Det är klart att det finns kulturkrockar. Men vi lever efter Ikeas värderingar och försöker rekrytera chefer som delar de värderingarna.”

Samtidigt har Ikea fått kritik, senast för att ha tagit bort en artikel om ett homosexuellt par i den ryska kundtidningen. Hur ofta utgör den lokala lagstiftningen ett hinder för ert mångfaldsarbete?
”Det är klart att vi som företag måste följa de lagar och regler som finns. Det gör vi överallt. Om lagarna inte ser ut som i Sverige får vi anpassa oss till det. Något annat alternativ finns inte för oss om vi ska verka på de marknaderna. Vi tror att vi på lång sikt kan ha en positiv inverkan på sam­hället genom att finnas på plats och arbeta genom våra värderingar.”

Din nuvarande assistent är kvinna. Hur stor är sannolikheten att du får en kvinnlig efterträdare?
”Det känns lite tidigt att spekulera kring. Men det är mycket sannolikt. De två senaste assistenterna har varit kvinnor och snart är 50 procent av cheferna kvinnor. Det kommer att finnas många bra kandidater, både kvinnor och män.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.