Digitalisering handlar om människor

Hur ska traditionella företag överleva när unga företag snabbt hittar digitala lösningar för att möta kundernas behov? Det räcker sällan att förbättra produkten eller fokusera på ny teknik.

Verksamhetsutveckling
Text: Maria Gerlofson
Publicerad

Digitaliseringens utmaningar handlar mer om ledarskap, strategi och organisation. Det skriver Patrik Widlund i boken Digital transformation – strategier för affärsutveckling.

I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hans verktyg och råd för smart digitalisering.

De senaste tio åren har den digital utveckling gått extremt fort. Kunderna har allt högre förväntningar – det ska gå snabbt, vara enkelt, tillgängligt och billigt. Skillnaden mellan traditionella aktörer och digitala aktörerna växer. Många företag har redan blivit förlegade och utkonkurrerade av nya, mer moderna. Det är uppenbart att många behöver öka takten i förändringsarbetet om de ska finnas kvar i framtiden.

Det handlar om att utveckla entreprenörskulturen i traditionella organisationer, skriver Patrik Widlund. Patrik har varit VD för bland annat Forma publishing Group och LRF Media och CFO, på IDG. I dag jobbar han som managementkonsult. I boken visar han hur du startar upp med att kolla av nuläget innan du sätter strategin och börjar med innovationer. Sedan ger han verktyg och råd om hur organisationen och ledarskapet ska fungera för att digitalisering och genomförandet ska lyckas.

 

Vem ska läsa boken?

Den vänder sig särskilt till chefer som jobbar i mer traditionella organisationer som behöver förnyelse, men också de som är på väg bort från det mer hierarkiska tänket mot ett mer agilt företagande och ledarskap.

Hur kan jag som chef använda boken?

Den är full av smarta råd, tips och konkreta verktyg och fungerar för alla som är på väg in i eller är inne i en process av digitalisering. Den kan därför fungera både som inspiration och konkret handbok.

Vilka konkreta råd tyckte du var mest användbara?

Att de flesta företag och organisationer behöver bli mer agila är nog flertalet överens om. Därför var det spännande med de konkreta råden om hur man jobbar med allt från strategi och ledarskap till ökat kundfokus.

Vilket var det bästa ledartipset?

Mycket var välbekant, som att skapa tillit, ge feedback och hitta drivkrafter med mera, även om jag tror alla behöver påminnas om det. Roligast var tipset om att dela in alla projekt i mindre delar och konkret testa hypoteser.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.