Rockad på Volvo

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

En ny vd har ofta sin egen syn på hur verksamheten ska skötas på bästa sätt. Det har även Volvokoncernens nye vd Olof Persson som rör om rejält bland sina underställda chefer en månad efter att han börjat sin tjänst.

Bolaget struktureras om och ska inte längre vara uppdelat i varumärkesbolag. I stället kommer Volvos fyra lastbilsmärken att organiseras i geografiska enheter.

Olof Persson bygger även om koncernledningen, och fyra nya personer tillkommer. Från och med den 1 januari 2012 har koncernledningen tre kvinnliga medlemmar.
Karin Falk, som tidigare var chef för icke-fordonsrelaterade inköp, blir strategichef.

Före detta finanschefen Mikael Bratt blir chef för en ny enhet som samlar all produktion av lastbilar och motorer.
Hans gamla post som finanschef innehas nu av Anders Osberg, tidigare chef för Volvo Treasury.

Anledningen till förändringarna är att Olof Persson vill skapa en mer snabbfotad och effektiv organisation, enligt ett pressmeddelande.
Förändringarna införs vid årsskiftet.

Se hela omorganisationen här

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.