Chefa en kvart om dagen
Du kan vara en utmärkt chef och ledare utan att göra avkall på resultatet.
Författaren och ledarskapskonsulten Daisy Wademan Dowling, som bland annat coachat chefer på investmentbanken Goldman Sachs, berättar om sin metod i Harvard Business Review.
Hon kallar sitt coachningsredskap 3,1%-metoden. Det betyder att chefen bör lägga en kvart om dagen på att coacha sina medarbetare. 15 minuter om dagen gör 75 minuter i veckan, vilket är 3,1 procent av den totala arbetstiden på en vecka.
Så chefar du på en kvart om dagen:
1. Gör dötid till utvecklingstid.
När du går tillbaka till ditt kontor efter ett möte kan du använda de minuterna till att ge feedback på presentationen medarbetaren just gav. Var inte medarbetaren en av de som presenterade så fråga hur han tycker att mötet gick och om han hade velat ändra på något – erbjud sedan respons på det. Direkt – ögonblicklig feedback är ditt bästa redskap för att utveckla medarbetare.
2. Använd de små luckorna
Oftast finns det stunder under dagen som du kan utnyttja till ledarskap. Vanligtvis är det när du åker från och till jobbet. Ett annat alternativ är när du går för att köpa en kaffe. Fråga om någon av dina medarbetare vill följa med ut på en promenad eller om ni ska ta sällskap till bussen. När ni ses, prata om vilka mål och prioriteringar som är viktigast för honom/henne just nu.
3. Gör oväntade besök
Dina medarbetare förväntar sig att du ska hålla dig på ditt rum eller på din plats. Gör inte det. Ta för vana att gå och prata med en minst en medarbetare om dagen, gärna någon som du inte har pratat med på länge. Ta två minuter och fråga vad personen arbetar med just nu. När medarbetaren har svarat, fråga: »vad behöver du för hjälp från mig för att du ska lyckas med den uppgiften?«. Du sänder signalen: jag vet vem du är, jag har höga förväntningar på dig och jag ställer upp om du behöver hjälp.
4. Ring två samtal om dagen
När du är på väg hem från jobbet, ring eller mejla två personer som du träffat under dagen och ge lite respons på vad ni pratat om. Men responsen ska vara framåtriktad, exempelvis: »Det ser bra ut med it-projektet, men kom ihåg att hålla ner marknadsföringskostnaderna. Tack för ett bra jobb!«. Glöm inte att få med ett tack i meddelandet. Anställda som känner sig uppskattade och vet att du bryr dig om deras utveckling, kommer att vara engagerade på lång sikt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.