Chef Weekly med Calle Fleur: ”Tillvaron är en tävling i dysterhet”
Chef Weekly Välkommen till utgåva 21 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Osynliga arbetet under lupp
”Din mamma jobbar inte här”. Så löd budskapet med snirklig och passivt aggressiv handstil, som någon hade tejpat upp ovanför diskmaskinen på en av mina tidigare arbetsplatser. Inte världens mest originella formulering, kan tyckas, men säkert nödvändig då flera av mina dåvarande kollegor utan omsvep förklarade att de inte var anställda för att plocka disk.
Nu har jag personligen arbetat på flera ställen där mor och dotter/son faktiskt jobbar ihop, vilket komiskt nog gjort den där klassiska sägningen direkt felaktig. Men överlag utförs fortfarande det ”osynliga arbetet” på arbetet främst av kvinnor. Det konstaterar Ida Östensson och Thor Rutgersson i sin nya bok ”Allt du inte ser: Så påverkas du av det osynliga arbetet – hemma och på jobbet”.
I en intervju i Svenska Dagbladet konstaterar Östensson och Rutgersson att kvinnor gör betydligt mer så kallat icke-meriterande arbete på jobbet än män. Alltså uppgifter som inte gynnar karriären, som att ta anteckningar, fixa eftermiddagsfika eller introducera nya kollegor. Ett strukturellt problem som vi inte alls har pratat lika mycket om jämfört med det obetalda hemarbete som kvinnor står för. Ett bolag som har just detta under lupp är tech-bolaget Crowd Collective, vars modell för jämställd rekrytering Chef skrev om nyligen.
När vi frågar våra följare på LinkedIn verkar endast en minoritet ha funderat över frågan (drygt 500 svar):
”Om man ser sig själv som en hyfsad människa så är det ens ansvar att ta upp det här och försöka ändra på det”, säger författarna till SvD. Det är svårt att inte hålla med.
Natten är som mörkast precis innan gryningen (och allt det där)
Alla som har betalat en elräkning i januari har behövt kämpa lite extra med att se positivt på tillvaron. Kriget fortsätter, stagflationen lurar i skuggorna, delar av den muslimska världen hotar Sverige med bojkott. De som följde nyligen avslutade World Economic Forum (som till exempel Henrik Mitelman i DI) beskrev det årliga toppmötet som en tävling i dysterhet. Ekonomerna sörjer, världsledarna deppar, konsumenterna är utom sig – vilket inte minst avspeglas i revisionsjätten PwC:s senaste rapport.
Men! Nämnde Mitelman hävdar att signalerna från näringslivet inte alls är lika bistra: Börsen går bra. Öresundsbron slår rekord i lastbilstrafik över sundet. Höstens jättemässa Entreprenad Live 2023 i Göteborg är nästan slutsåld. Jag vet inte hur det är med er, men själv gläds jag åt alla konstruktiva, försiktigt optimistiska exempel jag kan hitta just nu.
Ett ickesvar som avslöjar en hel del
På temat lågkonjunktur skriver Fast Company om en ny intressant undersökning bland universitetsstudenter, som visar att den beryktade ”generation Z” inte kunde bry sig mindre om hajpade startups och dopade techbolag. En klar majoritet (52 procent) letar istället efter karriärmöjligheter i stora, etablerade företag med muskler att tackla de ekonomiska utmaningarna. Ungdomarna eftersöker också lönetransparens – och jobbar gärna (!) från kontoret. Efter flera års distansstudier framför Teams kan man förstå dem.
Några som antagligen inte lyckats stärka sina kort bland unga arbetstagare i veckan är Espresso House, kafékedjan som granskats av Aftonbladet efter att anställda ungdomar larmat om missförhållanden. I en intervju säger vd:n Anssi Thureson att det är ”fascinerande” att arbeta med unga: “När jag hade mitt första jobb på posten i Finland så skulle jag aldrig drömma om att knacka på högsta chefens dörr. Men nu för tiden vill unga uttrycka sig och bli lyssnade på. De är otroligt skarpa och snabba”. När reportern frågar vad vd:n anser om den saken blir svaret ”bra fråga”, följt av ett skratt. Ett kort ickesvar som avslöjar lika mycket som ungdomarnas vittnesmål?
Gör som de gamla grekerna – imorgon
I förra veckans Chef Weekly noterade jag att läran om upphöjt lugn, stoicismen, har blivit ett lika hett ”buzzword” som det var på 300-talet före Kristus. Spännande tankar för den moderna människan, men ack så svåra att implementera i en chefsvardag. I veckan tog därför Chefs reporter Fredrik Kullberg befäl över sitt inre och satte sig för att reda ut vad det hela egentligen handlar om. Som bonus får du 6 sätt att använda stoicismen i ditt dagliga ledarskap: Handfasta tips om hur man kan känna acceptans och tacksamhet i vardagen.
Till nästa vecka försöker vi hitta vår inre stoiker. Vi hörs då!
Hälsningar Calle
Veckans bild
Mer Chef Weekly åt folket
I veckan blev jag inbjuden till tidningen Näringslivets konferens för att berätta mer om hur vi på Chef jobbar med det du just nu läser, nyhetsbrevet Chef Weekly. Kul diskussioner och roligt att sprida kunskap om nya sätt att sprida kunskap.
Redaktionen väljer 3 populära artiklar på Chef.se
Röster om Chef Weekly
“Intressanta blänkare. Utifrån olika utgångspunkter. Väl avvägda och omväxlande. Keep up the good spirit!”
“Dina helgspaningar är så bra, nyhetsbrevet så kul läsning!”
“Ditt nyhetsbrev ‘Chef Weekly’ är det första på länge som jag faktiskt läser och inte bara skummar! Toppen!”
”Sånt bra koncept. Smart, härlig ton, personligt och lagom lättsamt. 5 av 5!”
”Chef Weekly – vilket lyft! Jag läste hela mejlet och klickade på flera av länkarna. Riktigt bra!”
”Bra att fånga upp trender och fenomen i tiden. Och att skriva/beskriva dem. Inte minst de underliggande orsakerna. Fortsätt så!”
Vad tyckte du om Chef Weekly?
Chef ger dig inspiration och nytta som låter dig utvecklas i din roll som ledare. Chef Weekly är ett nytt format som vi utvecklar medan vi springer – nu vill jag VERKLIGEN veta vad du tycker. Mejla mig så pratar vi vidare: calle.fleur@chef.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.