Carin Götblads 10 tips för succé på nya chefsjobbet
Här delar den förre polismästaren och ledarskapsprofilen Carin Götblad med sig av tio bra sätt att ta befälet på nya chefsjobbet.
”Jag skulle vilja säga att jag är som allra bäst chef just nu. Vi får en bättre värld med fler mogna kvinnor på höga chefsposter”, säger hon.
Åren och erfarenheten har stärkt henne som chef. Hennes självförtroende har vuxit och hon har lärt sig att lugnet är en vän.
”Ibland är människor otåliga och vill att jag snabbt ska besluta en massa, men den fällan går man inte lika lätt i som erfaren chef. Folk får lugna sig helt enkelt. De mesta har flera dimensioner att beakta”, säger hon.
Carin Götblad tänker inte på sig själv som en ledare. Hon har ingen ledarstil och hennes chefsskap bottnar definitivt inte i några managementböcker.
”Jag är i första hand intresserad av att driva verksamhet. Jag är en lagspelare och ingen person som tror på den eller den ledarstilen. Jag kan inget om det” säger hon.
Att lita på sin personal och att vara tydlig med ramarna är två av nycklarna.
”Jag ger människor mycket inflytande och frihet. Men gör man det, och det vill jag understryka, så är det viktigt att ha strategier och vara tydlig med ramarna så att organisationen inte tappar kompassen”, säger hon.
Carin Götblads tio tips för att ta kommandot på nya jobbet
1. Lyssna på medarbetarna. ”Jag lägger ned mycket tid på att lyssna på mina medarbetare. Att vara lyhörd och ha en bra kommunikationsförmåga är egenskaper som man som chef tränar varje dag.”
2. Koppla ihop inflytande med ansvar. ”Jag ger människor som tar ansvar mycket inflytande – det hänger ihop. Tar du inte ansvar får du inte inflytande.”
3. Prata ofta om vad som är viktigt för dig. ”Att veta vad man vill och ha ett starkt inre driv är goda egenskaper att ha som chef. Att vara flexibel men samtidigt mycket tydlig med vad som är viktigt. Jag försöker alltid vara tydlig med vad som är viktigt för mig. För mig är barn och ungdomar viktigt, till exempel, att man agerar när man ska, att man tycker om att titta ut i samhället, att man gillar att jobba tillsammans med andra.”
4. Ha självförtroende att lita på andra. “Jag har stor tillit till mig själv och min egen förmåga. Då vågar man även lita på andra.”
5. Var målmedveten. ”Jag är förändringsdrivande och har stark uthållighet. Jag slutför det jag åtar mig. Det skickar tydliga signaler åt andra.”
6. Erkänn fel. ”Att ändra sig när man haft fel är viktigt. Många tror att man tappar respekt inom organisationen men jag tror tvärtom. Att ha koll på sina svagheter är en bra hjälp. Och att känna sig själv är ju ett livsprojekt som kommit en bit när man är medelålders. Det är viktigare än alla chefskurser i världen.”
7. Utöva självreflektion. ”Efter ett misstag eller fel bör man reflektera över det och fråga sig själv: Vad kan jag lära mig av det här, vad ska jag tänka på, och vad kan jag förändra hos mig själv?”
8: Var handlingskraftig. ”Det är oftast bättre att göra något även om man är osäker – bara man vet varför man gör saker, än att inte göra någonting alls.”
9. Slösa inte tid på fel personer. ”Idag lägger jag fokus på att hjälpa fram alla människor i min organisation som vill något. När jag var yngre chef fick den oftast lilla grupp som kastade grus i maskineriet alldeles för mycket av mitt engagemang. Idag är mitt budskap – jag har inte tid med er.”
10. Ha inte för bråttom. ”Med tiden har jag nog blivit en klokare, mer eftertänksam och lugnare chef. Jag har inte lika bråttom, och jag lyssnar in mer.”
En bra chef är medveten om att det alltid finns saker man kan bli bättre på, och således även Carin Götblad. ”Min starkaste sida är nog att jag ”lyssna öppet” och är öppen för nya perspektiv på saker. Vad jag vill bli bättre på? Typ allt.”
Text: Emilia Radow Ingvarson
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.