Bra eller dåligt att byta jobb ofta?

Hoppjerka brukade vara ett skällsord på arbetsmarknaden. Men när många företag tvingas bli alltmer snabbrörliga borde väl chefen som har hoppat omkring stå högt i kurs?

Hälsa
Text:
Publicerad
Illustration: Susanne Engman

Guldklocka var länge en symbol för lång och trogen tjänstgöring och en vanlig gåva till statsanställda som hade skött sitt arbete oklanderligt i 30 år.

”I dag är det sällsynt att någon stannar på samma arbetsplats i ett helt yrkesliv, och färre har den ambitionen”, säger Joakim Karlsson, samordnare på utbildningsföretaget Eductus.

En av hans arbetsuppgifter är att matcha personer med rätt tjänster. Han ser vilka egenskaper företagen värderar högt när de rekryterar chefer.

”Den chef som med jämna mellanrum visar att den inte är rädd för nya utmaningar värderas högre än den som har tillbringat lång tid i samma företag. Men det finns förstås en gräns för hur ofta man kan byta jobb utan att det ser illa ut”, konstaterar Joakim Karlsson.

Han menar att den som stannar i ett halvår eller i nio månader på flera arbetsplatser i rad riskerar att mötas av misstänksamhet.

”Ska man jobba som chef måste man åtminstone vara med ett budgetår och visa att man har en känsla för den ekonomiska kulturen på en arbetsplats och att man kan leverera resultat”, säger han.

Om man bortser från budgetåret är det svårt att sätta en gräns för hur kort tid man bör stanna på ett företag eller en tjänst utan att det blir en belastning i ens cv, menar Joakim Karlsson.

Om en kortare period i ett företag ska kunna utnyttjas i positiv karriärriktning är det viktigt att ha någon form av resultat att peka på.

”Innan man säger upp sig och går vidare är det klokt att fundera över vad du har åstadkommit som går att visa konkret i en kommande rekryteringsprocess. Ekonomiska resultat är självklart mest påtagliga, men goda vitsord från medarbetare och chefer är minst lika viktiga”, säger Joakim Karlsson.

När arbetsmarknaden är i så snabb förändring kan man tycka att hoppjerkans ställning skulle stärkas. Den som har provat många företag och branscher visar förmåga att ställa om. Eller?

”Det där beror lite på var i karriären man befinner sig”, säger Joakim Karlsson och fortsätter:

”Mellan 20 och 30 kanske man måste vara öppen för att testa olika branscher innan man hittar rätt. Men så småningom tror jag att man i viss mån ska nischa sig, just för att ha någon form av resultat med sig i bagaget.”

Om man vänder på resonemanget: Finns det ett bäst före-datum för den som är trogen ett företag? När börjar det betraktas som en belastning att inte ha tagit nya kliv i karriären?

Joakim Karlsson menar att företagets storlek spelar in.

”Har du jobbat i femton år på ett tremansföretag har du sannolikt utvecklats på ett annat sätt än om du har haft olika chefspositioner på Volvo Lastvagnar.”

Utmaningen för den som har varit länge på samma företag handlar om att visa att man fortfarande är på tårna och har drivet, medan hoppjerkan behöver ha en rimlig förklaring till varför hen har valt att gå vidare så ofta.

Viktigt att tänka på för den chef som säger upp sig är hur uppbrottet ser ut.

”Man ska inte basera sitt beslut på enskilda incidenter och säga upp sig i affekt. Om man inte mår bra som chef på en arbetsplats behöver det inte innebära att man är misslyckad eller inte står för ett gott ledarskap. Det kan handla om sammanhanget och att man inte fungerar på den arbetsplatsen. Men upprepas det för ofta blir det ju ett mönster.”

Tre fördelar med att byta jobb ofta

1 BREDDEN. Du får en bred erfarenhet av flera typer av organisationer.

2 KONTAKTNÄTET. Du får ett brett kontaktnät i olika branscher eller företag inom samma bransch.

3 FLEXIBILITETEN. Du kan peka på att du är flexibel och tycker om förändringar.

Tre nackdelar med att byta jobb ofta

1 FÅ REFERENSER. Du kan ha svårt att hitta referenser som känner till dina styrkor.

2 YTLIGA KUNSKAPER. Du hinner inte få djupare kunskap i de branscher du har arbetat på.

3 FRÅGORNA. Hoppandet kommer med stor sannolikhet att bli ifrågasatt. Förbered bra svar.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.