6 trender du som chef vill ha koll på – just nu

Chef har besökt Web Summit, världens största techkonferens, i Lissabon, som gästades av såväl Tony Blair som internets uppfinnare Tim Berners-Lee och flera av världens största techföretag.

Kommunikation
Publicerad

1) AI – nu händer det!

2019 är året då AI, artificiell intelligens, går från att vara ett svårbegripligt modeord och ett framtida hot till en teknik som används av svenska företag. Allt fler har börjat använda sig av chatbotar, alltså kundservice-program som hjälper kunderna med deras frågor. Redan 2020 väntas 85 procent av alla kundintegrationer ske via en chatbot.

Den praktiska användningen av AI var en av de största frågorna på Web Summit i Lissabon. Här i Sverige är vi betydligt mer positiva till utvecklingen i dag. Hotbilden har försvagats och vi börjar kunna se nyttan.

Endast 1 person av 20 tror att AI-tekniken kommer att göra oss arbetslösa. 7 av 10 är positiva till att använda AI i olika utbildningar, enligt en större undersökning som bland annat Postnord varit med och finansierat.

2) Småföretag börjar jobba med influencers

Begreppet ”influencer” exploderade för knappt två år sedan. Då började vi prata om profiler som, mot betalning, marknadsför produkter och företag till sina stora följarskaror.

Nu har man finslipat detta nya vapen och har börjat särskilja på makro- och mikro-influencers.

Det kan vara betydligt mer värdefullt för ett företag att jobba med en influencer som är en ”lokal kändis”. Hen har färre följare, men kan i gengäld knytas tätare till din målgrupp. Kanske har personen ett förtroendekapital inom ditt huvudområde och kan marknadsföra ditt företag utåt med större trovärdighet – utan att det kostar lika mycket som den traditionella makro-influencern.

3) Storytelling i allt fler former

Ett huvudtema på Web Summit var ”storytelling”. Förmågan att berätta din eller företagets berättelse blir allt viktigare. Vi älskar bra stories och de kan i hög grad bidra till att dina kunder lär känna, förstår och får en emotionell koppling till företaget/produkten – vilket i sin tur hjälper er att rekrytera bra medarbetare.

Nästa steg sägs vara att gå från storytelling till story-doing.

4) Temadagarna vinner mark

Du översköljdes säkert av reklamutskick när Black Friday härjade på marknaden. I slutet av 2018 fick vi även stifta bekantskap med temadagen ”Singles Day” som är en köpdag hämtad från Kina.

Det är ett sätt för butiksnäringen att skapa nya shoppingtrender och fenomenet kommer att vinna ny mark under 2019.

Men det kan också vara en ”dealbreaker”. Ju mer värde–ringsburna vi blir, desto viktigare blir det att fråga sig om ditt företag ska haka på temadagarna.

Kanske ska ni göra tvärtom, som ett fåtal gjorde redan under Black Friday, eller gå åt ett annat håll som ligger närmare ert varumärke. Frågan är vad som ger ditt företag mest trovärdighet.

5) Transparens blir allt mer synligt

För att förbättra relationen mellan varumärket och konsumenten är trenden hos många företag att bli mer transparenta.

Det handlar om att kommunikationen utåt blir mer personlig (kanske är det vd:n som ska figurera där?) och att man vågar erkänna när det inte går så bra.

Transparens bygger autenticitet och engagemang. Det kan också ses som en förlängning av begreppet employer branding. Ju fler som känner till personerna på ditt företag, desto större chans att ni kan locka till er talanger.

6) Stående videor är här för att stanna

På bussen, i soffan – och på toaletten. Tillfällena vi plockar upp mobilen under en dag går knappt att räkna.

Under 2019 spås 80 procent av all internettrafik upptas av videor. Detta har delvis sin förklaring i Facebooks satsning på rörlig bild i nyhetsflödet. Har ni inte redan börjat producera rörliga klipp är det dags – om ni vill nå ut i sociala medier.

I år kommer allt fler att satsa på vertikala (stående) videor eftersom det är så vi konsumerar materialet. Väldigt få (knappt sex procent) väljer att vrida på skärmen för en horisontell bild.

Så när ni gör egna filmer, tänk på det stående formatet redan i planerings­stadiet.

Källor: Computer Sweden, Emma Blom Glory Days, Dagens Media, Harvard Business Review, Web Summit.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.