5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 

Beslutsfattande
Publicerad

Något händer dagen du går från att vara medarbetare till att bli chef. Du hamnar i en beslutsfattande position och alla hanterar omställningen olika. Men nu visar ny forskning att vilka personlighetsdrag du har från början kan påverka vilken typ av chef du blir.

Kimberly och Darin Nei på konsultbolaget Hogan Assessments har samlat data från 3 500 ledare i 30 organisationer för att hitta gemensamma nämnare i personlighet och ett etiskt ledarskap.

Nu presenterar duon sitt resultat i en HBR-artikel (Harvard Business Review) och kommer med 5 råd till nya chefer.

1) Lyft fram din ödmjuka sida

Att ha karisma som ledare kan i grunden vara positivt. Du upplevs troligen som rolig, inspirerande och engagerad. Men om det blir för mycket av det kan medarbetarna uppfatta detta som ett störande moment. Du kan upplevas som självcentrerad och att allt handlar om dina utmaningar – snarare än arbetsgruppens.

2) Var stabil och pålitlig

Det kanske var din karisma som gjorde att du blev befordrad. Men en medarbetare uppskattar en ledare som är stabil och pålitlig. Den måste känna att du står vid dina ord och tar noga avvägda beslut för att kunna bygga upp ett förtroende för dig.

3) Våga vara formell

Du kanske trivs bäst som ”den roliga chefen” som inte vill vara formell mot dina medarbetare. Men det är samtidigt viktigt att visa att du är professionell och att du kan ta ansvar när det behövs. Det skickar signaler om att medarbetarna kan lita på dig när det behövs.

4) Stirra dig inte blind på ”datan”

De flesta medarbetarna uppskattar att förstå logiken i besluten du tar. Då är det lätt att luta sig för mycket åt data och analys som har tagits fram. Men ibland, speciellt när snabba beslut måste tas, kan du behöva höja blicken och visa handlingskraftighet utifrån andra faktorer.

5) Var vaksam om ditt rykte

När du är ny som chef är du troligen vaksam på din omgivning. Enligt forskning tar det upp till ett halvår innan du är bekväm i din nya roll. Efter det är det lätt att sänka garden och bli mindre vaksam. Det kan i sig vara positivt att du slappnar av, men glöm inte att du ska hålla över tid. Därför kan det vara bra att med jämna mellanrum fundera över hur du tror arbetsgruppen uppfattar dig som chef.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.