3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.

Verksamhetsutveckling
Publicerad

Hotellchefen Lisa Farrar: ”Du kan inte axla ansvaret själv”

Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels och vd för hotellkedjans digitala dotterbolag eBerry.

”Vi fajtas för livet. Det har gått så fort. För tre veckor sedan jublade vi över att 2019 var vårt bästa år någonsin för att en vecka senare stå inför den djupaste kris vi någonsin har befunnit oss i. Det har varit svårt att acceptera och processa den utvecklingen med allt vad det inneburit. Men jag har hela tiden haft en trygghet i att jag överlevt och drivit en liknande kris 2015 när jag som vd på Groupon var tvungen att fatta och driva igenom riktigt jobbiga beslut.”

 

“Det är tre saker jag tagit fasta på genom denna krisen, som jag lärde mig från Groupon-tiden. Det första är transparens. Det står redan som en av våra fyra ledarskapsfundament, men i ett krisläge som detta är har det blivit ännu viktigare. Vi har byggt eBerry på tillit, och det har vi skapat genom att i alla lägen, bra som dåliga, våga vara totalt transparenta med vad som sker, hur beslut fattas och varför. Genom denna otroligt omtumlande, osäkra och kritiska period har jag varit mån om att fortsatt dela så mycket som möjligt med alla inom teamet. Vi använder Slack där jag har haft möjligheten att skapa dialog med många men även haft en kontinuerlig uppdatering av vad som sker och varför. Vi har kompletterat detta med allmöten via video nästan varannan dag. Även om vi ibland haft väldigt lite att informera om, har det varit viktigt att hålla dessa möten, se varandra (via video) och fråga hur alla mår.”

”Den andra lärdomen som jag har sedan tiden på Groupon är att jag måste ha alla ledarna med mig. Det var jag mindre bra på sist, då försökte jag axla allt ansvar själv. Men vi fattade tidigt ett beslut – om vi ska ta oss igenom det vi har framför oss, måste alla ledare få vara med och kunna påverka beslut och processa informationen samt stå stadigt i alla situationer. Vi har haft ledarmöten varje kväll klockan åtta för att gå igenom beslut som fattats och vad vi har framför oss dagen efter. Det är svåra beslut som har stor inverkan på människors liv. Vi har varslat 7 000 personer på Nordic Choice och 60 procent av alla på eBerry. Nu får alla ledare information tidigt, de får tid att bearbeta och kan känna sig delaktig i alla beslut.”

”Det tredje är att man måste ha mod att våga vara en stark ledare. Man måste våga säga tuffa sanningar, genomföra möten med grupper som är ledsna och fortsatt våga ta i alla dessa svåra situationer. I gruppen med ledare som talas vid varje kväll har vi alla varit ledsna om vartannat. Och andra har kunnat bära mig när jag har behövt gråta. Det har varit gråt och galghumor, vissa kvällar sitter vi med ett glas vin för att orka, andra kvällar med näsdukar. Men där skapas också hopp! Vi ska vinna fajten och förhoppningsvis kunna få tillbaka de människor vi idag tvingas säga upp. I tider som dessa kommer också idéer om nya sätt att arbeta på som ger energi.  Vi har försökt att skapa ett digitalt presentkort i tolv år, och nu helt plötsligt gjorde vi det på tre dagar. Vi erbjuder hotellrummen som tillfälliga kontor och till och med äldreboende, och vi har lyckats hitta samarbeten där den arbetskraft som vi tvingas permittera kan komma till användning. Jag börjar våga tro på att vi kommer komma ur denna kris starkare och klokare än tidigare.”

Pocke Nilsson, ”Mr Åre”: ”Samarbete är vägen ur krisen”

Har drivit Skidåkarna, med skiduthyrning och kläder, i Åre i 33 år. Kallad mr Åre i egenskap av informell borgmästare och tidigare ordförande för Åreföretagarna.

”Under det glada 80-talet gick det så bra för alla företagare i Åre by att vi tappade fotfästet. Efter fastighetskrisen och lågkonjunkturen var halva byn konkursmässig i mitten av 1990-talet. Det spelade ingen roll om du hade ett litet eller ett stort företag, alla hade det jobbigt och väldigt många gick i konkurs.”

”Men vi kom fram till att enda lösningen var att samarbeta. Cheferna för ett hundratal företag satte sig ner och bestämde sig för att hjälpas åt. Och då inte bara en månad framöver utan vi satte en vision tio år framåt som hette ”2011”. Som ordförande för näringslivsföreningen Åregruppen (som sedan blev Åreföretagarna) tog jag sedan kontakt med kommunen och fick med även dem på noterna. En enormt viktigt uppgift för cheferna var att verkligen stå eniga, så att de inte sa en sak på mötena och sedan agerade annorlunda ute på byn.”

”Vi har en speciell situation i Åre eftersom vi har en gemensam näring. Det gör det lättare. Nu är de flesta fortfarande i chock och försöker förstå vad som hände och varför. Men om två månader sitter vi med insikten om att det här var en borttappad säsong och kan man då samarbeta, går det att göra något gott även av det här.”

”Jag tror på alla former av lokala samarbeten och en gemensam vision på minst fem år. Har du 100 företagare som är överens och strävar åt samma håll och som får med sig kommunen, då skapas framtidstro och man får låna pengar på banken. Då kan man tillsammans gå starkare ur krisen.”

Startup-vd:n: ”Hålla upp farten och hålla koll på utgifterna”

Karin Ståhl, vd Go to Work.

”Jag och min affärspartner drev två bolag som fick ekonomiska problem. Det handlade om ett entreprenörskap som gick för fort utan att vi hade tillräcklig kontroll på ekonomin. Vi gick i konkurs i början av 2019 och min partner hoppade av. Men jag lyckades köpa ut ett av bolagen från konkursboet, Go to work. Med facit i hand kan jag knappt förstå hur det gick till men jag la upp en plan för att återställa balansräkningen och kunde behålla alla åtta personer i arbete.”

”Vi levde större delen av förra året under hård press men har lyckats vända upp verksamheten tack vare alla som jobbat så hårt. Idag är vi 17 personer varav 5 underkonsulter. Största oron nu är just de anställda. Vi jobbar hemma och det funkar utan problem att driva uppdragen hemifrån men vi lever i ett vacuum där ingen lägger nya beställningar.”

”Vi drar nytta av den goda stämning och kultur som skapades i vår förra kris. Och försöker hålla fokus på målet, en viktig erfarenhet från sist. Att tänka långsiktigt och samtidigt hämta hem tänket till nutiden. Vad behöver vi göra nu – och kommunicera det tydligt.”

”Krasst sett trattar allt ner till ekonomin just nu. Jag har lärt mig att bli väldigt kostnadsmedveten och strypa utflödet. Hålla koll på vart pengarna går, se att det inte blir ett för stort minus. Jag kollar varje kostnadspost och försöka dra ner dem eftersom det kommer att bli lägre intäkter nästa månad och troligtvis ännu lägre månaden därpå.”

”Ett fel jag gjorde förra gången var att jag inte tog hjälp. Förra gången blev allt övermäktigt. Jag kunde inte längre överblicka situationen och lägga pussel på detaljnivå som jag behövde göra när det började bli kris. Det var som ett tiotusenbitars pussel där en massa bitar saknades eller var felsågade. Nu med rätt hjälp – jag har tagit in en kontroller och får stöd av en nära vän – kan jag se att alla pusselbitar fanns där redan då.”

”Eftersom det är svårt att få till nykundsbesök nu satsar vi nu på att affärsutveckla och ta fram nya tjänster och produkter. Vi försöker tänka nytt. Och se alla möjliga intäkter som en möjlig intäktskälla. Som företagsledare tror jag vi just nu måste ha en anda av skyndsamhet. Mitt råd är därför att sluta finlira, allt behöver inte vara perfekt. Däremot behöver vi hålla upp farten.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.