sommarchill

7 tips: Här är knepet för att stressa ner – innan semestern

Semester och en efterlängtad ledighet. Så här gör du för att varva ner i tid och undvika stress under sommaren.

Månaderna innan semestern är kända för att vara hektiska. Förutom ett späckat schema på jobbet med saker som måste bli klara i tid kan även din fritid vara fullspäckad. Det är därför är inte konstigt om du känner att du är uppe i högvarv.

För att inte stressa i onödan är det viktigt att du skapar ordning och reda – vilket ger dig en bättre överblick. Det menar Johan Mellnäs, projektledare på arbetsmiljöföretaget Prevent.

Chef Seminarium: Stresshantering för chefer – 26:e september

”Skriv ner på en lista vad som är rimligt att du hinner med nu och vad du ska göra när du kommer tillbaka. Det är ingen bra idé att försöka göra allt det som blivit liggande under våren”, säger han.

Du som chef måste också tydligt visa vilka arbetsuppgifter som måste vara klara innan sommaren – och vilka som kan vänta till efter semestern. Till exempel kan chefen hjälpa medarbetaren att sortera upp jobbhögen och hjälpa till att rätt sak prioriteras.

Det här är extra viktigt för att varje medarbetare får sin återhämtning, menar Prevents Experter. Som individ kan du också fundera vilken veckodag semestern ska börja och sluta.

”Jag ser till att starta semestern på en onsdag och komma tillbaka en onsdag. Då är jag piggare när semestern börjar och sedan får jag en mjuk första jobbvecka”, säger Johan Mellnäs.

Här 7 tips för att varva ner inför semestern:

  1. Skriv upp vad du bör göra på jobbet före semestern utifrån vad som är rimligt.
  2. Boka inte möten direkt efter semestern om det går att undvika.
  3. Var tydlig med om du läser mejl eller inte under ledigheten.
  4. Se över mejlens autosvar.
  5. Kom överens om det praktiska under ledigheten till exempel vem som attesterar fakturorna.
  6. Ta chefen till hjälp om du är osäker.
  7. Bromsa in mjukt innan och kör igång långsamt efter, om det är möjligt.

Källa: Johan Mellnäs, Lisa Markström, projektledare på Prevent.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

Relaterade artiklar

Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Illustration med kvinna som har ett zoom-möte i ett stökigt rum med tomflaskor.
Arbetsmiljö

Fyra av tio chefer ser tecken på missbruk bland medarbetarna

Nästan 45 procent av cheferna märker tecken på missbruk bland sina medarbetare, visar Chefs undersökning. ”En anmärkningsvärt hög andel”, säger Anna Thulin, vd för expertorganisationen Alna.