sommarchill

7 tips: Här är knepet för att stressa ner – innan semestern

Semester och en efterlängtad ledighet. Så här gör du för att varva ner i tid och undvika stress under sommaren.

Månaderna innan semestern är kända för att vara hektiska. Förutom ett späckat schema på jobbet med saker som måste bli klara i tid kan även din fritid vara fullspäckad. Det är därför är inte konstigt om du känner att du är uppe i högvarv.

För att inte stressa i onödan är det viktigt att du skapar ordning och reda – vilket ger dig en bättre överblick. Det menar Johan Mellnäs, projektledare på arbetsmiljöföretaget Prevent.

Chef Seminarium: Stresshantering för chefer – 26:e september

”Skriv ner på en lista vad som är rimligt att du hinner med nu och vad du ska göra när du kommer tillbaka. Det är ingen bra idé att försöka göra allt det som blivit liggande under våren”, säger han.

Du som chef måste också tydligt visa vilka arbetsuppgifter som måste vara klara innan sommaren – och vilka som kan vänta till efter semestern. Till exempel kan chefen hjälpa medarbetaren att sortera upp jobbhögen och hjälpa till att rätt sak prioriteras.

Det här är extra viktigt för att varje medarbetare får sin återhämtning, menar Prevents Experter. Som individ kan du också fundera vilken veckodag semestern ska börja och sluta.

”Jag ser till att starta semestern på en onsdag och komma tillbaka en onsdag. Då är jag piggare när semestern börjar och sedan får jag en mjuk första jobbvecka”, säger Johan Mellnäs.

Här 7 tips för att varva ner inför semestern:

  1. Skriv upp vad du bör göra på jobbet före semestern utifrån vad som är rimligt.
  2. Boka inte möten direkt efter semestern om det går att undvika.
  3. Var tydlig med om du läser mejl eller inte under ledigheten.
  4. Se över mejlens autosvar.
  5. Kom överens om det praktiska under ledigheten till exempel vem som attesterar fakturorna.
  6. Ta chefen till hjälp om du är osäker.
  7. Bromsa in mjukt innan och kör igång långsamt efter, om det är möjligt.

Källa: Johan Mellnäs, Lisa Markström, projektledare på Prevent.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forgifta
Arbetsmiljö

5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

Det är låg stämning bland medarbetarna – utan att du som chef förstår varför. Då kan du behöva kolla upp om det finns faktorer i er jobbkultur som förgiftar miljön.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
brachef
Arbetsmiljö

En bra chef – viktigaste skälet för att trivas på jobbet

Att bra ledarskap är viktigt för trivseln på jobbet slår en ny undersökning fast.
olycka-3
Arbetsmiljö

Forskare: Avstängda notiser gör dig olycklig

Att helt stänga av alla pushnotiser mobilen gör oss olyckliga, visar ny amerikansk forskning.
passionerad
Arbetsmiljö

Därför ska du inte bli för passionerad på jobbet

Att vara en allt för passionerad chef är inte bra. Ny forskning har sett skillnad på harmonisk passion och passion som gränsar till besatthet. 
overtid
Arbetsmiljö

Långa arbetsdagar? Här är hälsoriskerna

Att många övertidstimmar kan slita på hälsan är känt. Nu visar en ny studie mer exakt vilka risker som omfattar långa arbetsdagar. 
slutkord
Arbetsmiljö

Var tredje person är slutkörd efter jobbet

Allt fler tvingas sjukskriva sig på grund av stressrelaterade sjukdomar. Nu visar en ny undersökning att var tredje person är slutkörd efter arbetsdagens slut – vilket beror på en otydlig orsak.
ohmy
Arbetsmiljö

Här får medarbetarna extra lön – om de går från jobbet

Antalet stressjukdomar ökar snabbt i Sverige. Det leder till sjukskrivningar och stora kostnader för företag. Därför ger mediebyrån Oh My sina medarbetare extra mycket i lön om de tar promenader – på arbetstid.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden