Trött person

Sju signaler på för hög arbetsbelastning

Har en medarbetare börjat slarva med leveranserna? Det kan vara ett tecken på för hög arbetsbelastning. Här är några råd för det förebyggande arbetet när det gäller ohälsosam arbetsbelastning – något chefen måste kunna enligt arbetsmiljöföreskrifterna.

Sjätte paragrafen i arbetsmiljöföreskrifterna som började gälla 2015 är en tydlig kunskapsparagraf – och innebär att arbetsgivaren ska tillse att chefer och arbetsledare har kunskaper om hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling samt hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning.

Malin Strömberg, konsult på Prevent, delar med sig av exempel på tidiga signaler om att arbetsbelastningen är ohälsosam.

”Nu är det ännu fler krav på er chefer, och arbetsgivaren måste se till att det finns förutsättningar att omsätta dessa kunskaper i praktiken.”

Hur ska man då fånga upp en ohälsosam arbetsbelastning innan situationen eskalerar?

”Varför har det stuckit iväg? Varför blir det konflikter. Se tidiga signaler – och agera på dem! Samtala!” är Malin Strömbergs råd.

7 tecken att hålla koll på

  1. Låg kvalitet på eller sen leverans av arbetsresultat.
  2. Bristande motivation. Nedstämdhet. Medarbetaren blir lättare irriterad än tidigare.
  3. Försämrad koncentrationsförmåga, ökad glömska, svårare att komma igång och ta initiativ, svårare att fatta beslut.
  4. Konflikter, samarbetssvårigheter, kränkningar.
  5. Fysiska besvär som värk, sömnbesvär, mag-tarmbesvär.
  6. Sjukskrivningar, sjuknärvaro – alltså att medarbetare jobbar trots att de är sjuka, vilket kan medföra låga sjukfrånvarotal –  hög personalomsättning.
  7. Tillbud och olyckor.

I de allmänna råden i arbetsmiljöföreskrifterna står att ett sätt för arbetsgivaren att tillföra kunskaper är att tillhandahålla utbildning, gärna en gemensam för chefer, arbetsledare och skyddsombud.

Att ge chefen förutsättningar handlar enligt de allmänna råden bland annat om att se till att chefen har mandat, för egen del en rimlig arbetsbelastning samt stöd i sin roll.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.