semestervila

7-minutersmetoden: Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet. ”Se till att grundspänningen i kroppen är fortsatt låg”, säger före detta vd:n och golfproffset Jenny Hagman.

Låg grundspänning är när du är avslappnad i musklerna och har bra syresättning av kroppen och hjärnan. Då gör du inte av med onödig energi, utan har kraft att behålla ditt lugn när medarbetare stressar upp sig eller du tvingas fatta snabba beslut.

Forskning visar att det krävs mindre än en kvart varje dag för att återhämta sig.

Din grundspänning förblir låg om du följer ett muskulärt avspänningsprogram eller gör medi- eller kundaliniyoga. Då stimuleras viktiga organ i kroppen via vagusnerven, musklerna slappnar av och syre strömmar till hjärnan.

Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Läs också: Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Men även mental avslappning hjälper till.

”När jag jobbade som chef och blev utsatt för press gick jag in på toaletten några minuter och fokuserade på luften som går in och ut ur näsan. Då sjönk grundspänningen direkt”, berättar Jenny Hagman som arbetar med mental träning och gör Idrott- och ledarskapspodden.

Ett annat sätt är att koncentrera sig på en sak. Duscha när man duschar, ta in doften av tvålen, känna löddret, i stället för att planera dagens möten samtidigt.

Två timmar i naturen - allt som behövs?

Läs också: Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

De utsatta 7–15 minuterna kan delas upp över dagen. Det viktigaste är att det blir av.

”Du kan ta fem minuter morgon, lunch, kväll. Det är lika viktigt att skriva in tid för det som att boka in styrelsemötet i kalendern.”

Lägg därtill fysisk aktivitet. 10 000 steg om dagen, inklusive tre gånger 30 minuter pulshöjande träning i veckan.

”Efter att du har motionerat sjunker kortisolnivåerna, kroppen lugnar ner sig, stress och onödiga spänningar släpper.”

guna

Läs också: Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

sarahammarkrantz
reporter
Gör personporträtt och skriver om psykologi, hälsa och ledarskap. Är även författare till en bok om positiv psykologi ”Lycka på fullt allvar”, som hon skrivit tillsammans med psykologen Katarina Blom.

Relaterade artiklar

sjukpajobbet
Hälsa

Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

Vabruari hägrar och kurvan över fall av influensa pekar allt brantare uppåt. Sex av tio säger att de går tillbaka till jobbet innan de blivit helt friska.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
fokus
Hälsa

Träna fokus – med din ”inre chef”

Chefens verklighet är så komplex att det är svårt att hålla i längden utan mindtraining och ökat fokus.
grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.