semestervila

7-minutersmetoden: Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet. ”Se till att grundspänningen i kroppen är fortsatt låg”, säger före detta vd:n och golfproffset Jenny Hagman.

Låg grundspänning är när du är avslappnad i musklerna och har bra syresättning av kroppen och hjärnan. Då gör du inte av med onödig energi, utan har kraft att behålla ditt lugn när medarbetare stressar upp sig eller du tvingas fatta snabba beslut.

Forskning visar att det krävs mindre än en kvart varje dag för att återhämta sig.

Din grundspänning förblir låg om du följer ett muskulärt avspänningsprogram eller gör medi- eller kundaliniyoga. Då stimuleras viktiga organ i kroppen via vagusnerven, musklerna slappnar av och syre strömmar till hjärnan.

Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Läs också: Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Men även mental avslappning hjälper till.

”När jag jobbade som chef och blev utsatt för press gick jag in på toaletten några minuter och fokuserade på luften som går in och ut ur näsan. Då sjönk grundspänningen direkt”, berättar Jenny Hagman som arbetar med mental träning och gör Idrott- och ledarskapspodden.

Ett annat sätt är att koncentrera sig på en sak. Duscha när man duschar, ta in doften av tvålen, känna löddret, i stället för att planera dagens möten samtidigt.

Två timmar i naturen - allt som behövs?

Läs också: Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

De utsatta 7–15 minuterna kan delas upp över dagen. Det viktigaste är att det blir av.

”Du kan ta fem minuter morgon, lunch, kväll. Det är lika viktigt att skriva in tid för det som att boka in styrelsemötet i kalendern.”

Lägg därtill fysisk aktivitet. 10 000 steg om dagen, inklusive tre gånger 30 minuter pulshöjande träning i veckan.

”Efter att du har motionerat sjunker kortisolnivåerna, kroppen lugnar ner sig, stress och onödiga spänningar släpper.”

guna

Läs också: Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

sarahammarkrantz
reporter
Gör personporträtt och skriver om psykologi, hälsa och ledarskap. Är även författare till en bok om positiv psykologi ”Lycka på fullt allvar”, som hon skrivit tillsammans med psykologen Katarina Blom.

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.