semestervila

7-minutersmetoden: Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet. ”Se till att grundspänningen i kroppen är fortsatt låg”, säger före detta vd:n och golfproffset Jenny Hagman.

Låg grundspänning är när du är avslappnad i musklerna och har bra syresättning av kroppen och hjärnan. Då gör du inte av med onödig energi, utan har kraft att behålla ditt lugn när medarbetare stressar upp sig eller du tvingas fatta snabba beslut.

Forskning visar att det krävs mindre än en kvart varje dag för att återhämta sig.

Din grundspänning förblir låg om du följer ett muskulärt avspänningsprogram eller gör medi- eller kundaliniyoga. Då stimuleras viktiga organ i kroppen via vagusnerven, musklerna slappnar av och syre strömmar till hjärnan.

Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Läs också: Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Men även mental avslappning hjälper till.

”När jag jobbade som chef och blev utsatt för press gick jag in på toaletten några minuter och fokuserade på luften som går in och ut ur näsan. Då sjönk grundspänningen direkt”, berättar Jenny Hagman som arbetar med mental träning och gör Idrott- och ledarskapspodden.

Ett annat sätt är att koncentrera sig på en sak. Duscha när man duschar, ta in doften av tvålen, känna löddret, i stället för att planera dagens möten samtidigt.

boosta

Läs också: Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

De utsatta 7–15 minuterna kan delas upp över dagen. Det viktigaste är att det blir av.

”Du kan ta fem minuter morgon, lunch, kväll. Det är lika viktigt att skriva in tid för det som att boka in styrelsemötet i kalendern.”

Lägg därtill fysisk aktivitet. 10 000 steg om dagen, inklusive tre gånger 30 minuter pulshöjande träning i veckan.

”Efter att du har motionerat sjunker kortisolnivåerna, kroppen lugnar ner sig, stress och onödiga spänningar släpper.”

guna

Läs också: Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

sarahammarkrantz
reporter
Gör personporträtt och skriver om psykologi, hälsa och ledarskap. Är även författare till en bok om positiv psykologi ”Lycka på fullt allvar”, som hon skrivit tillsammans med psykologen Katarina Blom.

Relaterade artiklar

cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern
Hälsa

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Börjar det gnaga i bakhuvudet när du inte kollat jobbmejlen efter en kvart i solstolen? Följ dessa regler för att koppla av på riktigt.