vadgordu

5 tips: Så mejlar du en kontakt – du inte pratat med på evigheter

Ibland tappar vi kontakten med bra personer – men det är aldrig försent att återuppta den. Det kräver dock vissa förberedelser.

Du sitter troligtvis på fantastiska kontakter – oavsett om du är medveten om det eller inte. Det kan vara en gammal kollega, chef, medarbetare eller affärskontakt som finns i ett nätverk och en dag inser du att du behöver personens hjälp. Kanske har personen kunskap eller erfarenhet inom ett område som utmanar dig just nu.

Men hur gör du om ni inte hörts av på evigheter? Då kan den där första kontakten kännas extra jobbig. Nu har HBR (Harvard Business Review) listat några strategier för hur du ska gå till väga.

1) Testa att skifta perspektiv

Ingen vill vara personen som enbart hör av sig när den behöver hjälp. Det är lätt att känna sig som en belastning och kan hindra oss från att höra av oss. Men försök att byta perspektiv. Om ni inte hörts av på flera år är det faktiskt bådas ansvar. Personen kan ha tänkt samma sak som dig och ditt första mejl kan glädja någon som tänkt höra av sig.

2) Benämn situationen

Elefanten i rummet är att ni inte hörts av under en lång tid. Benämn det – helst redan i ämnesraden. Fundera vilken relation ni hade tidigare och försök utifrån det skriva så personligt som möjligt för att avdramatisera situationen. För att bjuda in till samtal direkt kan du ge en kort sammanfattning vad som hänt i ditt yrkesliv sedan ni hördes.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

3) Låt inte desperat

Fundera vilken ton ditt mejl har. Om du uppfattas som en aning desperat på hjälp kan det vara lätt för en upptagen person att neka din förfrågan. Du ska vara säker (eftersom du tror att du vänt dig till helt rätt person), men tonen kan ändå vara kravlös och preliminär inledningsvis. Var noga med att du inte dumpar av något i personens famn, utan du vänder dig till personen för deras rådgivning.

4) Skapa en utväg för personen

Ibland har vi inte tid att hjälpa en kontakt – hur mycket vi än vill det. Därför kan det vara schysst att inleda med att ”jag förstår att du har mycket att göra, så om du inte hinner hjälpa mig förstår jag det helt”. Det gör att du inte målar in personen i ett hörn.

5) Erbjud din hjälp

Även om personen knappast kräver något i gengäld är det kutym i professionella sammanhang att erbjuda din framtida hjälp. Det gör att personen känner att det är ett utbyte inom ett nätverk och eliminerar känslan av att bli utnyttjad.

mingla

Läs också: 9 frågor att ställa på minglet som är bättre än: ”Hur är läget?”

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?