vadgordu

5 tips: Så mejlar du en kontakt – du inte pratat med på evigheter

Ibland tappar vi kontakten med bra personer – men det är aldrig försent att återuppta den. Det kräver dock vissa förberedelser.

Du sitter troligtvis på fantastiska kontakter – oavsett om du är medveten om det eller inte. Det kan vara en gammal kollega, chef, medarbetare eller affärskontakt som finns i ett nätverk och en dag inser du att du behöver personens hjälp. Kanske har personen kunskap eller erfarenhet inom ett område som utmanar dig just nu.

Men hur gör du om ni inte hörts av på evigheter? Då kan den där första kontakten kännas extra jobbig. Nu har HBR (Harvard Business Review) listat några strategier för hur du ska gå till väga.

1) Testa att skifta perspektiv

Ingen vill vara personen som enbart hör av sig när den behöver hjälp. Det är lätt att känna sig som en belastning och kan hindra oss från att höra av oss. Men försök att byta perspektiv. Om ni inte hörts av på flera år är det faktiskt bådas ansvar. Personen kan ha tänkt samma sak som dig och ditt första mejl kan glädja någon som tänkt höra av sig.

2) Benämn situationen

Elefanten i rummet är att ni inte hörts av under en lång tid. Benämn det – helst redan i ämnesraden. Fundera vilken relation ni hade tidigare och försök utifrån det skriva så personligt som möjligt för att avdramatisera situationen. För att bjuda in till samtal direkt kan du ge en kort sammanfattning vad som hänt i ditt yrkesliv sedan ni hördes.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

3) Låt inte desperat

Fundera vilken ton ditt mejl har. Om du uppfattas som en aning desperat på hjälp kan det vara lätt för en upptagen person att neka din förfrågan. Du ska vara säker (eftersom du tror att du vänt dig till helt rätt person), men tonen kan ändå vara kravlös och preliminär inledningsvis. Var noga med att du inte dumpar av något i personens famn, utan du vänder dig till personen för deras rådgivning.

4) Skapa en utväg för personen

Ibland har vi inte tid att hjälpa en kontakt – hur mycket vi än vill det. Därför kan det vara schysst att inleda med att ”jag förstår att du har mycket att göra, så om du inte hinner hjälpa mig förstår jag det helt”. Det gör att du inte målar in personen i ett hörn.

5) Erbjud din hjälp

Även om personen knappast kräver något i gengäld är det kutym i professionella sammanhang att erbjuda din framtida hjälp. Det gör att personen känner att det är ett utbyte inom ett nätverk och eliminerar känslan av att bli utnyttjad.

mingla

Läs också: 9 frågor att ställa på minglet som är bättre än: ”Hur är läget?”

Relaterade artiklar

emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Fyra personer i möte
Kommunikation

5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en ny undersökning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

listmiss
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. ”Man borde ha reagerat när man såg resultatet,” säger Jessica Nordlander, Årets innovativa ledare.