sovie

5 skäl till att du sover för lite som chef

Sömnen är viktig – men det har du säkert hört förut. Ändå är det lätt att hamna i ett dåligt mönster där sömnen blir ren vetenskap. Här är några tips för att enklare komma ner i varv.

Alla har nog haft en eller flera perioder i livet då sömnkvalitén varit sämre. Som chef kan du ha intensiva perioder där jobbet gör dig uppvarvad även på kvällarna eller får dig att vilja läsa mejlen innan läggdags. En undersökning Chef gjort visar att 7 av 10 chefer har sömnproblem.

Fast Company har kollat närmare på problemet och hittat några faktorer som gör att vi kan ha svårare att somna. Sajten listar även lösningar på varje problem.

Här är hela listan:

1) Du saknar fasta sovtider

Många vet inte vilken tid som är lämplig att gå och lägga sig på. Om du dessutom är en kvällsmänniska kanske du dessutom känner dig som piggast när du egentligen borde ligga i sängen. För att hitta fasta sovtider kan du räkna baklänges. När måste du kliva upp på morgonen? För de flesta vuxna är det idealt att sova 6-8 timmar per natt.

2) Du vill gå direkt till sängen

Om du kommer hem sent efter en social tillställning eller en jobbaktivitet kan det kännas som du måste gå direkt till sängen. Men de flesta behöver minst 1-2 timmar för att varva ner, finna ro innan man är redo att gå och lägga sig. Med andra ord, desto tidigare du kommer hem, desto tidigare kan du sova för kvällen.

3) Du ”stjäl” sömntimmar

När vi har ett pressat schema är det lätt att ”stjäla” sovtid. Till exempel kanske du vill stanna uppe senare än vanligt för att kolla på Netflix istället för att följa din vanliga sovrutin. För att komma runt det kan du, om det är möjligt, att avsätta 30-60 minuter varje kväll för saker som gör att du mår bra. Det kan vara att kolla på TV, läsa en bok, träna eller surfa runt på din mobil.

Läs också: Undersökning: Därför har 7 av 10 chefer sömnproblem

4) Du går upp i varv innan läggdags

Att komma ner i varv och minska stimuleringen minst en timme innan gör att du kommer somna snabbare. Här är några saker du ska se upp för som gör dig mer vaken och mindre avkopplad:

  • TV-program/filmer som kräver högt engagemang
  • Kolla din jobbmejl
  • Hög musik
  • Starkt sken från lampor
  • Skärmar generellt (inklusive dator, TV och mobilen)
  • SMS och andra konversationer.
  • Äta och dricka

Bonustips för att komma ner i varv:

  • Ta ett varmt bad eller dusch på kvällen. Det hjälper dig att komma ner i varv och minskar tiden du behöver för att göra dig redo på morgonen.
  • Sträck försiktigt ut kroppen för att släppa eventuella spänningar i kroppen.
  • Läs en bok till du känner att tröttheten kryper på.
  • Om du har en partner: Prata med hen om lättsamma saker om saker som hänt under dagen eller något du ska göra imorgon.

Läs också: Experten: Så hanterar du sömnproblem

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Person som sitter lugnt i mitten av kaos
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar vilka effekter det fått.
stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

Man stirrar in i datorn.
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.