riktigt-somnig
Chefs läsare ber om råd mot sina sömnproblem. Foto: Pixabay

Experten: Så hanterar du sömnproblem

Oskar vaknar ofta runt 4-5 på morgonen med hjärtklappning och tankar om jobbet som snurrar. Vad kan han göra för att sova bättre?  Chefs hälsoexpert ger råd.

Fråga: ”Jag är oroad över att jag har börjat sova dåligt på nätterna. Jag har hyfsat lätt för att somna men vaknar ofta efter någon timme och ligger vaken en stund med många tankar kring jobbet som maler i huvudet.

Det händer också att jag drömmer ganska påtagligt och vaknar i vargtimmen runt klockan fyra, fem med oro och hjärtklappning. Jag vill verkligen inte börja äta sömntabletter eller något sådant men behöver ju få mina timmar sömn för att fungera. Detta stressar mig väldigt mycket. Vad finns det som jag kan göra?”

/Oskar

Svar: Jag förstår verkligen ditt problem. Att inte sova skapar både oro och frustration. Vi blir ofta oroliga över att vi inte sover tillräckligt mycket, men forskningen visar att vi sover mer under en dålig natt än vad vi tror.

Med det vill jag säga att du förmodligen sover en del under natten som ändå ger dig en viss återhämtning.

Sedan kan man fundera på vad som påverkar din sömn negativt. Är det ditt jobb som skapar olösta tankar? Eller är det dåliga relationer, ekonomi i obalans etc? Sömnstörning är bara ett symtom på att något inte fungerar.

Är det något du oroar dig över? Du skriver att du kan vakna med hjärtklappning och att du drömmer mycket. Kan du utifrån det tyda vad som ”jagar” dig under natten?

Läs också: Stresskolan - utmana ditt bråttombeteende

Att minimera orsaken till sömnproblemet, dvs att våga möta det som skapar obalans i ditt liv, är viktigt. Försöker vi skjuta det åt sidan kommer det tillbaka med än starkare kraft.

Börja skapa goda sömnrutiner. Undvik stressande saker på kvällen innan du går och lägger dig, som hård fysisk träning, kvällsarbete, våldsamma filmer och undvik sådant som kan tänkas pigga upp dig, till exempel kaffe.

Gå och lägg dig när sömnimpulsen kommer runt 22–23-tiden. Ha det svalt och ombonat i sovrummet. När du vaknar på natten, skapa en rutin för hur du ska möta dig själv under nattimmarna. Ett effektivt sätt är att konstatera att du är vaken och tillåta dig att tycka att det är okej.

Du kan också använda dig av en enkel meditation.

Börja med att andas lugna djupa andetag, slappna av och känn att du blir tyngre och tyngre för varje utandning. Börja sedan med att räkna varje andetag, andas in och ut – räkna ett, andas in och ut, två –  fortsätt så tills du räknat till tio andetag. Därefter börjar du om från början.

Detta är att gå förbi de tankar som ofta är det som håller oss vakna på nätterna.

Det kan också hjälpa dig att tänka att du faktiskt inte kan lösa någonting när du vaknar på natten, så säg till dig själv att du kan släppa detta och ta det på morgonen i stället. Det kan låta banalt men fungerar faktiskt.

Vår hjärna gör bara det den blir tillsagd att göra, så därför kan vi styra den med medvetna affirmationer som den ovan.

/Eva Forsberg Schinkler, beteendemedicinare, folkhälsovetare och sjuksköterska.

Läs också: Alla frågor och expertsvar

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hosthost
Experterna

Eva Forsberg Schinkler: 5 tips för att boosta immunförsvaret

Förkylningstider. Men hur gör du bäst för att skydda dig? Här är hälsoexpertens 5 bästa råd för ett bra immunförsvar.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

fikapaus
Experterna

”Hur får jag bort sötsakerna på mitt jobb?”

Bullfaten och tårtorna slukas på arbetsplatsen. Går det att som nytillträdd chef bryta den fikatraditionen – utan att bli impopulär? Experten ger svar.

cubicle_office
Experterna

Experten: 6 enkla friskvårdssatsningar på kontoret

Chefs hälsoexpert ger sina bästa tips på hur du kickstartar hösten med en friskvårdssatsning för dina medarbetare.
nishteman-hosseini
Experterna

Så kan du bota talarfobin

Att säga upp sig framstår näst intill som den enda lösningen för chefen med fobi för att hålla tal. Psykologen tipsar om andra vägar ut.
huvudvark
Arbetsmiljö

”Vad kan jag göra åt stresshuvudvärken?”

Chefen Sanna tampas med en situation som tyvärr många kan känna igen sig i: ”Jag känner ofta att jag inte riktigt räcker till. För att orka bättre har jag börjat träna mer och det har hjälpt lite grann, men det senaste halvåret har jag allt oftare ont i huvudet.” Läs expertens svar!
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
office-space
Experterna

Experten: Så tar du dig bort från ett jobb du ogillar

Ulf har hamnat fel. Han trivs varken med kollegerna eller arbetsuppgifterna. Hur tar han sig ut situationen? Chefs expert svarar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden