jobbahemifran-2
FOTO: Unsplash

3 tips: Så jobbar du hemifrån – utan att tappa fokus

Slipp pendla till jobbet och ha en mer avslappnad jobbklädsel. Det finns flera fördelar med att jobba hemifrån – men hur håller du rätt fokus? Här är tre smarta tips för att få struktur.

Att kunna hemifrån blir allt vanligare. Dagens teknik med smarta molntjänster, bra kommunikationsverktyg som Slack och Skype kan många i princip sitta var som helst i världen om yrket tillåter det. Och det finns många fördelar! Att slippa onödiga möten, pendla på morgonen eller tänka på vilka kläder du ska ha på dig. Dessutom är 80 procent av svenska chefer positivt inställda till distansarbete.

Men att sitta hemma och jobba medför också ett problem. Var går gränsen mellan yrkes- och privatliv? För även om är mitt inne i ett projekt måste den där tvätthögen tas hand om – och varför inte göra det när du ändå är hemma?

Nu har Harvard Business Review tittat närmare på fenomenet och delar med sig av några nyttiga tips för att jobba hemifrån – utan att bli ofokuserad. Tipsen fungerar oavsett om du alltid jobbar hemifrån eller bara ibland.

1) Sätt fasta jobbtider

Kanske det du ville komma ifrån med att jobba hemifrån. Men om du vill behålla ditt fokus ska du låtsas som du inte sitter i din bostad. Bestäm också vad du tycker är okej och inte okej att göra när du är hemma. En bra fråga att ställa sig är: ”Om jag var på kontoret – skulle jag gjort den här sysslan då?”. Om svaret är nej – gör det efter kontorstid.

Men andra saker: Som att ta ett samtal från en kompis på lunchen eller akut åka till verkstaden med bilen kanske är mer rimliga avbrott.

Bonustips: Klä på dig, ät frukost och gör dig redo för en jobbdag. Sedan tar du en promenad runt kvarteret. När du trycker ner handtaget till din bostad börjar jobbdagen på riktigt.

Läs också: 5 tips: Så leder du på distans

2) Strukturera upp din dag

Du kan maximera din effektivitet genom att jobba hemifrån. Om du gör det en dag i veckan till exempel – gör den dagen till en mötesfri dag. Kan du bara vika halva dagen till annat än möten: Se till att skriva upp två större uppgifter du vill utföra. Det ska helst vara uppgifter som tar upp till en timme och kräver att du inte avbryts. Det kan också vara mer kreativt arbete som du har lättare att utföra hemma än i en steril kontorsmiljö.

3) Sätt gränser tillsammans med din omgivning

Om allt ovan ska fungera måste även de i din närhet förstå att du jobbar hemifrån – och inte är ledig. Det gör att du måste förklara för familj och vänner att det inte är aktuellt med fritidsaktiviteter på dagtid. Men vad händer om det kommer oväntat besök? Du får vara en diplomat. Om en granne kommer förbi kan du lägga fem minuter på att vara trevlig med hen precis som du är det med en kollega som går förbi ditt skrivbord på jobbet.

Men håll det där och känns det utdraget är det bara att säga: ”Tack för pratstunden, men nu har jag lite jobb härinne jag måste avsluta”.

Bonustips: Får du dåligt samvete för att inte kunna göra saker hemma (trots att du jobbar hemifrån), tänk bara att du är på jobbet och att hemmet är ditt kontor just idag. Om du accepterar det kommer även din omgivning att göra det tids nog och du kommer få mer tid till att fokusera på ditt jobb.

Läs också: Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

nej-2
Personlig effektivitet

Experten: Så lär du dig säga "nej" till helgjobb

Så här tacklar du frågan om helgjobb – när du egentligen ska vara ledig. Chefs expert i personlig effektivitet Petra Brask hjälper dig.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
robotena
Karriär

Här är framtidens hetaste branscher

Spännande nyheter!
framtid-4
Personlig effektivitet

5 punkter: Så här ser ett möte ut – i framtiden

Är du less på att åhörarna zoomar ut när du pratar? Inom några år kan det vara löst genom en helt ny teknik – som passar perfekt för möten.
mingelaa
Kommunikation

Nej, du behöver faktiskt inte gå på olidliga mingel

Du vill träffa nya människor och knyta nya kontakter. Ändå hamnar du bredvid någon du redan känner. Det är svårt med mingel och nu visar en studie att det inte behöver vara så.
adasdadd
Beslutsfattande

Larm: Chefer värst drabbade av digital stress

Ständigt tillgänglig för jobbsamtal och mejl. Så ser vardagen ut för många chefer – som är särskilt drabbade av digital stress visar en ny rapport.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
karriara
Karriär

3 tips: Så här skaffar du en mentor

Vill du utvecklas som chef? Skaffa en mentor. Frågan är bara hur du gör. Här är några tips.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden