Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

3 sätt: Så gjorde Steve Jobs sina möten superproduktiva

Vi har för många och för långa möten. Det anser en stor andel av Sveriges chefer, visar en undersökning. Med tre metoder lyckades Steve Jobs få till mer produktiva möten.

Personlig effektivitet
Publicerad

Innan ni vet ordet av är syret i mötesrummet slut – känns det igen? När Chef gjorde en undersökning om möten 2017 bland svenska chefer visade det sig att 4 av 10 chefer tycker att vi har för ineffektiva möten.

En som lyckades göra mötena på företaget mer effektiva och produktiva var Steve Jobs. Den framlidne vd:n på Apple hade tre knep för att inte fastna i för långa sittningar, skriver Business Insider.

Här var hans mötesknep:

1) Intima möten med få personer

Desto fler desto bättre, kanske många tänker. Men det var inte Steve Jobs filosofi, avslöjar hans tidigare radarpartner Ken Segall. I sin bok ”Insanely Simple” berättar Segall om ett möte med en annonsbyrå. Efter en stund fick Steve Jobs syn på ett nytt ansikte.

Det visade sig att det var en person som jobbade med ett annat projekt.

”Jag tror inte vi behöver dig i det här mötet, tack!”, sa Jobs.

Målet var att hålla ner antalet mötesdeltagare.

2) En ansvarig – för varje mötespunkt

Steve Jobs hade ett tankesätt som byggde på att hans medarbetare hade ett stort eget ansvar. Det gjorde att när Apple hade ett möte fanns det en ansvarig för varje punkt på dagordningen. Systemet kallades för DRI (Direct responsible individual).

Bakgrunden var att det i snabbväxande företag är lätt att glömma bort viktiga saker.

”Men när du känner att något är ditt barn. Då bryr du dig verkligen om hur det mår”, säger Gloria Lin, tidigare anställd på Apple.

3) Förbjöd onödiga Powerpoint-presentationer

Om det var något som Steve Jobs avskydde så var det formella presentationer. Han tyckte att det ofta innebar att någon gömde sig bakom en Powerpoint-presentation. Desto mer gillade han att träffas ansikte mot ansikte med sina medarbetare. Därför införde han förutsättningslösa möten med marknads- och annonsavdelningen varje onsdag.

Målet? Att det skulle skapa passionerade möten med kritiskt tänkande.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden