stevej

3 sätt: Så gjorde Steve Jobs sina möten superproduktiva

Vi har för många och för långa möten. Det anser en stor andel av Sveriges chefer, visar en undersökning. Med tre metoder lyckades Steve Jobs få till mer produktiva möten.

Börja inte arbetsåret med att sitta i alldeles för långa möten. Innan ni vet ordet av det är syret i luften slut och den inspiration ledigheten gett dig är bortblåst. När Tidningen Chef gjorde en undersökning om möten 2017 bland svenska chefer visade det sig att 4 av 10 chefer tycker att vi har för ineffektiva möten.

En som lyckades göra mötena på företaget mer effektiva och produktiva var Steve Jobs. Den numera framlidne vd:n på Apple hade tre knep för att inte fastna i för långa sittningar, skriver Business Insider.

Här var hans mötesknep:

1) Intima möten med få personer

Desto fler desto bättre, kanske många tänker. Men det var inte Steve Jobs filosofi avslöjar hans tidigare radarpartner Ken Segall. I sin bok ”Insanely Simple” berättar Segall om ett möte med en annonsbyrå. Efter en stund fick Steve Jobs syn på ett nytt ansikte.

Det visade sig att det var en person som jobbade med ett annat projekt.

”Jag tror inte vi behöver dig i det här mötet, tack!”, sa Jobs.

Målet var att hålla ner antalet mötesdeltagare.

Läs också: 10 tips för effektivare möten

2) En ansvarig – för varje mötespunkt

Steve Jobs hade ett tankesätt som byggde på att hans medarbetare hade ett stort eget ansvar. Det gjorde att när Apple hade ett möte fanns det en ansvarig för varje punkt på dagordningen. Systemet kallades för DRI (Direct responsible individual).

Bakgrunden var att det i snabbväxande företag är lätt att glömma bort viktiga saker.

”Men när du känner att något är ditt barn. Då bryr du dig verkligen om hur det mår”, säger Gloria Lin, tidigare anställd på Apple.

3) Förbjöd onödiga Powerpoint-presentationer

Om det var något som Steve Jobs avskydde så var det formella presentationer. Han tyckte att det ofta innebar att någon gömde sig bakom en Powerpoint-presentation. Desto mer gillade han att träffas ansikte mot ansikte med sina medarbetare. Därför införde han förutsättningslösa möten med marknads- och annonsavdelningen varje onsdag.

Målet? Att det skulle skapa passionerade möten med kritiskt tänkande.

Läs också: 7 chefer vittnar: Våra mardrömsmöten

Lär dig leda i förändring

I Chefs webbkurs får du kunskaper och verktyg som hjälper dig att genomföra ett framgångsrikt förändringsarbete.

I webbkursen får du bland annat lära dig:

  • Hur du på bästa sätt ska involvera medarbetarna i förändringsarbetet.
  • Framgångsrika sätt att driva förändring.
  • En genomgång av de fem komponenter i framgångsrikt förändringsarbete.
  • Felsökning och vilka vanliga förändringshinder du kan stöta på.
  • Perspektivmodellen och hur den ska användas i vardagen.

 

Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
produktiv
Personlig effektivitet

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Här är myterna som är värda att krossa.

pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
fokusera
Personlig effektivitet

3 knep: Så hittar du fokus till en sak i taget

Gör så här för att hitta fokus till det som betyder mest i vardagen.
omgiven
Personlig effektivitet

”Många chefer behöver hjälp”

Efter en het debatt om hans tidigare böcker kommer Thomas Erikson med ännu en bok – nu med den provocerande titeln ”Omgiven av dåliga chefer”. Chef träffade den omtvistade författaren.
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.