stressad123

Här är 10 tecken på att du är för stressad: ”Bomull i huvudet”

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.

När Chef hösten 2018 undersökte hälsan bland Sveriges chefer kom det fram att hela 7 av 10 mår psykiskt dåligt – vilket påverkar deras jobb. Främst var det ohanterlig stress och sömnstörningar som var orsakerna till måendet.

”Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande motorn har blivit den främsta orsaken till sjukskrivning bland män och kvinnor. Och vi ser ingen avmattning av själva problemet.”, sa Giorgio Grossi på Stressmottagningen vid Karolinska sjukhuset, till Chef.

Men vilka är varningssignalerna? Här nedan listar vi några tecken som du bör vara extra vaksam på:

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Du blir ofta sjuk

Stress har en negativ påverkan på vårt immunförsvar. Det gör att du blir oftare får infektioner. Har du noterat att du allt oftare blir förkyld?

2) Du känner dig orolig och trött

Att ibland känna oro behöver inte vara ett symtom på stress. Men om du också känner dig trött, nedstämd och en stark ovilja att kliva upp ur sängen kan det vara varningssignaler.

3) Ditt humör är ostabilt

Om du har känslorna utanpå kroppen och fräser av kolleger eller andra i din omgivning kan det vara ett tecken på stress. Att ena stunden börjar du oförklarligt att gråta för att i nästa stund explodera inte ovanligt när humöret svajar.

vanlighet

Läs också: Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

4) Du skjuter upp arbetsuppgifter

Om arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, känns som berg att bestiga kan det vara ett tecken på att hjärnan går på tomgång. Du orkar helt enkelt inte ta tag i det du borde göra. Det kan även vara fritidsrelaterade aktiviteter.

5) Det känns som du har ”bomull i huvudet”

Om du har svårare att känna engagemang samtidigt som ditt tålamod tryter kan det vara varningstecken. Du kanske också har blivit mer känslig för både ljud och ljus.

6) Du sover dåligt

Du vet att du borde sova, men tankarna snurrar och du har svårt att komma till ro på grund av stress. Enligt Stressmottagningen i Stockholm, kan det också vara tvärtom. Du sover betydligt mer än normalt och är ändå trött när du vaknar.

stresasd

Läs också: Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

7) Du känner ett tryck över bröstet

När vi är stressade får vi högre puls och blodtryck. Det gör att du kan uppleva ett tryck över bröstet samt hjärtklappning.

8) Din mage säger ifrån

Stress påverkar vår matsmältning. Det beror på att produktionen av syra stannar av och när vi sedan kommer till ro blir det en överproduktion av syra. Det kan leda till gaser, illamående, kräkningar och dylika symtom.

9) Du får stressutslag över kroppen

En fysisk konsekvens av stressen är att du kan få utslag på huden, som eksem.

10) Din kropp värker

Andra fysiska symtom är att du känner smärta ibland annat huvud, nacke och axlar. Det kan även leda till att du får migrän och spänningshuvudvärk.

Källa: Stressmottagningen i Stockholm, Giorgio Grossi, Breakit.

Som arbetsgivare och chefer finns det en rad åtgärder du kan göra för att förebygga stress på din arbetsplats. Här är några råd för att hindra dina medarbetare från att gå in i väggen.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressfarlig
Hälsa

8 saker som skapar farlig stress på jobbet

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning.

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

somnbrist-2
Hälsa

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden