10 knep: Så blir du mer effektiv på jobbet

Hann du med allt du skulle på jobbet i dag? Jaså, inte du heller. Här är 10 knep för att ta makten över din tid.

Personlig effektivitet
Text: Redaktionen
Publicerad
Illustration: Victoria Ovmark

Endast 50 procent av de svenska cheferna hinner med det de ska under sin arbetsdag. Men inte alltid, utan bara oftast. Det visar Chefs stora undersökning om personlig effektivitet.

Men vilka knep finns för att hålla uppe effektiviteten? Chef ställde frågan till över 2 000 chefer – som här delar med sig av sina 10 bästa tips.

1) Gör en daglig punktlista, samt en priolista över vad som behöver göras under månaden.

2) Bokar in ”egen tid”minst en gång i veckan, då jag sätter mig koncentrerat och stänger av telefonen.

3) Tränar på lunchen för att rensa huvudet och tänka på annat en stund.

4) Börjar med stora viktiga uppgifter direkt på morgonen.

5) Övar på att vara mer krass. Vad är på riktigt viktigt?

6) Sitter bara med på den del av mötet som berör mig, i stället för hela mötet.

7) Ifrågasätter aktivt alla möten, både de jag själv vill kalla till och de jag blir inbjuden till. Syfte? Min roll? Förväntad output?

8) Använder Google Keep för anteckningar, to do-listor, röstmeddelanden – allt jag  behöver ha koll på och komma ihåg.

9) Begränsar möte-tiderna till 45 minuter, i stället för den slentrianmässiga timmen.

10) Använder mig av Pomodoro-tekniken (där man fokuserar i 25 minutersintervall). Och deras Tomato-timer, https://tomato-timer.com.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.