kritik

Så får du tyst på din inre kritiker

Oavsett om det kommer från yttre omständigheter, som feedback eller förhastande dömande från omgivningen eller om det är egna tvivel och rädslor, så talar din inre kritiker gärna om för dig att du inte är tillräckligt effektiv, inte tillräckligt smart eller inte tillräckligt bra.

Men se upp! Du bör snarast få tyst på den. Forskning visar att om vi låter dessa tankar få fäste och fortsätter älta dem ökar risken för att vi blir deprimerade, drar oss undan och inte uppnår våra mål.

Att i första hand lyssna till det negativa är en överlevnadsinstinkt sedan tusentals år tillbaka då vi ständigt var tvungna att prioritera faror och hot. Den instinkten är så stark att det krävs upp till fem positiva omdömen för att överväga en endaste negativ.

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Här är fyra steg för dig, från Harvard Business Review, som kan få din inre kritiska röst att tystna, och som tar dig förbi det negativa mot ett mer produktivt, balanserat och stöttande förhållningssätt mot dig själv.

1/ Uppmärksamma det positiva. Det är inte genom att arbeta på dina svaga sidor som du bäst kommer till din rätt. Tvärtom. Människor som dagligen fokuserar på sina styrkor är sex gånger så engagerade och 12,5 procent mer produktiva. Fråga inte enbart efter vad du gjorde för fel, utan se till att även be om positiv feedback. Fråga ”Vad var det du gillade med min presentation?” och ”Vad var det du uppskattade mest i pitchen?”. På www.viacharacter.org kan du göra ett test för att ta reda på vilka dina fem främsta styrkor är. Att använda sig av sina styrkor ger mer energi, mindre stress, du presterar bättre och kan hantera motgångar lättare.

2/ Lyssna ordentligt. Hörde du verkligen det positiva som också sas? Tog du fasta på det? Ofta är det först när den negativa feedbacken kommer som människor börjar anteckna. Skriv ner även det positiva.  Då präntas det in lättare i ditt långtidsminne. Det har dessutom det goda med sig att den som ger feedback också förstår att värdera det positiva.

Läs också: Frånvaromejl? Undvik dessa tre dödssynder

3/ Vältra dig i det. Håller du komplimangerna ifrån dig genom att släta över, skylla ifrån dig på någon annan eller lyssna lite slarvigt? Den amerikanske neuropsykologen Rick Hanson hävdar att obehagliga negativa upplevelser och kommentarer lagras omedelbart in i långtidsminnet medan vi behöver hålla fokus och uppmärksamma det positiva i upp till 10 sekunder för att det verkligen ska tränga in och fastna i långtidsminnet.  Fråga gärna ”Vad roligt att workshopen var bra för dig. Vad var det som var särskilt bra för dig? Fanns det något i mitt sätt att lära ut som gjorde det extra tydligt för dig?”

4/ Tro på det. Även när du lyckas ta dig genom de tre tidigare stegen kan du ha svårt för att verkligen tro på det som folk säger om dig. Kanske tror du att de har andra motiv för att säga det de gör. Men bestäm dig för att ta till dig de komplimanger och positiva kommentarer som folk säger – och börja agera utifrån det! Välj att lyssna lite extra på de personer som vill ditt bästa och låt deras röster ersätta din inre kritiska röst. Då kan du lättare se den positiva helhetsbilden och internalisera den!

Läs också: 7 saker du aldrig ska säga under en presentation

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

cubicle_office
Experterna

Experten: 6 enkla friskvårdssatsningar på kontoret

Chefs hälsoexpert ger sina bästa tips på hur du kickstartar hösten med en friskvårdssatsning för dina medarbetare.
ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

knep
Hållbarhet

Så sätter du gränser för dig själv – 5 råd

Hur tar man sig tillbaka som högpresterande chef efter en sjukskrivning för utbrändhet? En sak är säker – någon form av förändring måste till, menar psykologen Åsa Kruse, som här ger sina 5 bästa råd.
gronska
Arbetsmiljö

Flytta in grönskan på kontoret – 7 tips

Förläng och förstärk effekten av sommarens uteliv genom att flytta in grönskan på kontoret. Det stärker medarbetarna både fysiskt och psykiskt, visar ett stort antal studier.
sas
Hållbarhet

Klara höststressen – med 4 enkla tips

Skolstart, kick-off på jobbet och nya projekt. Hösten ställer tuffa krav på hjärnan – som knappt har ställt om från semesterläge. Men det finns knep för att klara av höststressen.
streess
Hälsa

Stressa mindre – och lyckas: 3 tips

Du måste hålla ett högt tempo för att nå framgång? Nej, inte enligt färsk forskning från USA – som snarare visar på att stress kan göra att din kreativitet hämmas.

sa
Hälsa

Får extra semester – om de tränar

Friskvårdsbidrag, massage på jobbet och fruktkorgar. Trots flera hälsoinsatser ökade sjukfrånvaron på det kommunala bostadsbolaget Mimer i Västerås. Nu får de anställda mer semester om de tränar – ett sätt för att minska stressen.

omma
Hälsa

Så mycket sex har svenska chefer

Ett bra sexliv kan göra dig till en bättre chef, menar experterna. Närhet och goda relationer gynnar flera ledarförmågor och reducerar stress. Och cheferna har oväntat mycket sex, visar Chefs undersökning.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden