slutkord

Var tredje person är slutkörd efter jobbet

Allt fler tvingas sjukskriva sig på grund av stressrelaterade sjukdomar. Nu visar en ny undersökning att var tredje person är slutkörd efter arbetsdagens slut – vilket beror på en otydlig orsak.

Känner du dig trött när arbetsdagen är slut? Då är du inte ensam. En ny undersökning gjord av &frankly, som gör medarbetarundersökningar, visar att var tredje medarbetare saknar ork till annat efter jobbet. Samma personer fick även svara på frågan: ”Vad tycker du att din chef kan bli bättre på?” där tydlighet toppade listan.

Tydlighet hos chefen var även det som medarbetarna uppskattade mest. Det hänger ihop med att avsaknaden av kontroll över sina arbetsuppgifter samt ansvarsområden kan öka stressen hos den enskilde medarbetaren.

”Otydligt ledarskap är en farsot som i förlängningen orsakar alldeles för många människor stress. De vet helt enkelt inte vet som förväntas av dem och upplever därmed att de inte har någon kontroll på sin egen situation”, säger Caroline Fjellner, vd på &frankly.

Hon har även en uppmaning till chefer på svenska arbetsplatser:

”Det som är särskilt intressant med det här är att svaret finns rakt framför våra ögon: sätt igång och jobba med tydligheten i ledarskapet – och gör kontinuerliga mätningar för att säkerställa att ni går åt rätt håll”, säger Caroline Fjellner.

Fotnot: 4500 medarbetare, som jobbar i mindre och medelstora företag, fick 2017 svara på frågan: ”Har du ork kvar att göra andra saker efter arbetsdagens slut?”.

Läs också: 5 sätt att fokusera när det är körigt på jobbet

Relaterade artiklar

Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Illustration med kvinna som har ett zoom-möte i ett stökigt rum med tomflaskor.
Arbetsmiljö

Fyra av tio chefer ser tecken på missbruk bland medarbetarna

Nästan 45 procent av cheferna märker tecken på missbruk bland sina medarbetare, visar Chefs undersökning. ”En anmärkningsvärt hög andel”, säger Anna Thulin, vd för expertorganisationen Alna.