5 sätt att fokusera när det är körigt

Vi har alla perioder då arbetsbelastningen är extremt hög, när det bara är att bita ihop och köra så det ryker. Här är fem sätt att hålla ett högt fokus då.

Personlig effektivitet
Publicerad

1) Acceptera situationen

Det är ingen idé att oppo­nera sig och önska att det ska bli som det var innan. Ju mer du protesterar, desto mer energi förlorar du.

2) Observera och benämn dina underliggande känslor

Acceptans försvåras av de känslor som en akut arbetsbelastning kan orsaka. Tankar som att ”jag kommer inte klara av det här” och ”nu ligger jag risigt till både hemma och på jobbet” kan lätt ta över. Neurovetenskapen visar att om du identifierar och benämner situationen med bara ett ord, i stället för att trycka ner känslan, tar det udden av din upprördhet.

3) Behåll känslan av ditt fria val

Hänfall inte åt att känna dig tvingad. Du har alltid har ett val, även om det har konsekvenser som du kanske inte vill dra på dig.

4) Prata med dina kolleger och vänner

Kanske kan du omförhandla en deadline, begränsa uppgiftens omfattning alternativt få hjälp?

5) Känn medkänsla med dig själv

”Om du verkligen vill ta hand om din stress, sluta försöka vara en hjälte, börja bry dig om och ta hand om dig själv” säger författaren Annie McKee i How to be happy at work.

Källa: HBR.org

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden