stress-11

5 sätt att fokusera när det är körigt

Vi har alla perioder då arbetsbelastningen är extremt hög, när det bara är att bita ihop och köra så det ryker. Här är fem sätt att hålla ett högt fokus då.

1) Acceptera situationen

Det är ingen idé att oppo­nera sig och önska att det ska bli som det var innan. Ju mer du protesterar, desto mer energi förlorar du.

2) Observera och benämn dina underliggande känslor

Acceptans försvåras av de känslor som en akut arbetsbelastning kan orsaka. Tankar som att ”jag kommer inte klara av det här” och ”nu ligger jag risigt till både hemma och på jobbet” kan lätt ta över. Neurovetenskapen visar att om du identifierar och benämner situationen med bara ett ord, i stället för att trycka ner känslan, tar det udden av din upprördhet.

3) Behåll känslan av ditt fria val

Hänfall inte åt att känna dig tvingad. Du har alltid har ett val, även om det har konsekvenser som du kanske inte vill dra på dig.

4) Prata med dina kolleger och vänner

Kanske kan du omförhandla en deadline, begränsa uppgiftens omfattning alternativt få hjälp?

5) Känn medkänsla med dig själv

”Om du verkligen vill ta hand om din stress, sluta försöka vara en hjälte, börja bry dig om och ta hand om dig själv” säger författaren Annie McKee i How to be happy at work.

Källa: HBR.org

Läs också: Stressforskaren: Vänlighet på jobbar minskar stress

Relaterade artiklar

Medarbetare som får hjälp av en annan person framför datorn
Personlig effektivitet

Så får du fart på karriären med en jobbcoach

Är du trött på ditt nuvarande chefsjobb, men osäker på vad du ska göra i stället? Då kan en karriärrådgivare vara något för dig. Här är vad du kan förvänta dig – och vad du nog inte bör hoppas på.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Maja Bosnic och Margaretha Öström. Bild på en kvinna i vit morgonrock som slappnar av.
Personlig effektivitet

Så kopplar du bort autopiloten

Fokusträning och självkännedom får dig att koppla bort autopiloten och sluta göra tusen saker samtidigt. Resultat: Du blir mer klarsynt och får mer gjort.

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa.