Och effekterna var enorma.
“Det var den enda insatsen, men sjukfrånvaron minskade med 38 procent. Stressrelaterade problem minskade, utmattning och cynism minskade, relationerna förbättrades och arbetsglädjen och engagemanget ökade”, säger Dan Hasson till Arbetsliv.
Vad är då förklaringen? Enligt Hasson handlar det om att vi människor vill känna oss trygga. Är vi däremot ohövliga kan det upplevas som ett hot. En förklaring till att ohövlighet uppstår på en arbetsplats är att ledningen inte förankrat vilka beteenden som är önskvärda.
“Har du tur hamnar du bland omtänksamma människor, har du otur räcker det med att du har en person som är elak i din omgivning och en sådan person kan förgifta en hel avdelning”, säger Dan Hasson.
Forskarens tips för bättre arbetsklimat:
- Ta vara på nya medarbetares kompetens
- Visa intresse. Lyssna och försök förstå
- Bjud in andra tidigt i processer
- Var generös med återkoppling och beröm
- Ställ upp för varandra
- Dela med dig av din kompetens
Läs också: Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam