vanligtpajobbet

Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

Hövlighet kan minska stress och sjukfrånvaron på jobbet, enligt en studie.

Trevliga kollegor rankas ofta högst på listor om vad vi tycker är viktigaste med jobbet. Att just vara vänlig mot sina kollegor kan nämligen ha andra effekter, skriver tidningen Arbetsliv.

De har intervjuat stressforskaren Dan Hasson vid Karolinska Institutet som pekar mot en kanadensisk studie. På ett sjukhus fick personalen träna på att vara extra hövliga mot varandra.

Och effekterna var enorma.

“Det var den enda insatsen, men sjukfrånvaron minskade med 38 procent. Stressrelaterade problem minskade, utmattning och cynism minskade, relationerna förbättrades och arbetsglädjen och engagemanget ökade”, säger Dan Hasson till Arbetsliv.

Vad är då förklaringen? Enligt Hasson handlar det om att vi människor vill känna oss trygga. Är vi däremot ohövliga kan det upplevas som ett hot. En förklaring till att ohövlighet uppstår på en arbetsplats är att ledningen inte förankrat vilka beteenden som är önskvärda.

“Har du tur hamnar du bland omtänksamma människor, har du otur räcker det med att du har en person som är elak i din omgivning och en sådan person kan förgifta en hel avdelning”, säger Dan Hasson.

Forskarens tips för bättre arbetsklimat:

  • Ta vara på nya medarbetares kompetens
  • Visa intresse. Lyssna och försök förstå
  • Bjud in andra tidigt i processer
  • Var generös med återkoppling och beröm
  • Ställ upp för varandra
  • Dela med dig av din kompetens
snallhet

Läs också: Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam

bjorn-stress
Webbkurs: Stresshantering för chefer

Björn Hedensjö: Så hanterar du stressen

I webbkursen lär psykologen, poddaren och författaren Björn Hedensjö dig:
  • Att hantera skadlig och riskfylld stress.
  • Att motverka problem med stress på och utanför jobbet.
  • Lär dig konkreta verktyg för stresshantering – för dig själv och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

Intervjupersonen framför ett fönster in mot ett kontor.
Arbetsmiljö

Arkitekten: ”Ryktet om kontorets död är överdrivet”

Jonas Falk, arkitekt och partner på byrån Strategisk Arkitektur och expert på kontorsutformning, menar att ryktet om kontorets död är betydligt överdrivet. Här berättar han varför.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Illustration på en person och två stora händer som ser ut att fånga personen.
Arbetsmiljö

Övervakning vanligare på jobbet – också i Sverige

Ju mer vi jobbar digitalt, desto lättare blir vi att övervaka. En färsk undersökning visar att många globala företag planerar att i ökad utsträckning mäta medarbetarnas välmående, vilket reser frågetecken om metoderna.

Till vänster en av Ericssons byggnader. Till höger Peter Laurin.
Arbetsmiljö

Ericsson-chefen: ”Så blir framtidens kontor hos oss”

Peter Laurin, chef för Ericsson-koncernens affärsområde Managed Services, berättar om kontorens framtida roll i ett av världens största företag.

En grupp personer i en hiss och en bild på Charlotte Forssander.
Arbetsmiljö

Ja, du har rätt att bara anställa fullvaccinerade (så länge du inte diskriminerar)

I onsdags slopades pandemirestriktionerna och det är okej att återvända till kontoret. Vad innebär det för dig som chef och för dina medarbetare? Chef frågade arbetsrättsexperten Charlotte Forssander, advokat på Forssander Sonander Advokat AB.

Illustration.
Arbetsmiljö

Efter slopade restriktioner: Bara hälften vill ha det som före pandemin

Sveriges chefer är säkra på sin sak: Allt blir annorlunda efter pandemin. Att infinna sig på kontoret fem dagar i veckan är det inte längre tal om, visar Chefs undersökning. ”Det blir ett helt nytt sätt att tänka”, säger Jeanette Hjortsberg, divisionschef inom Region Dalarna som nu även låter läkarna jobba på distans.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Siri Wikander.
Arbetsmiljö

Siri Wikander: Sluta toppstyra!

Vi som jobbat på distans under pandemin är nu på väg tillbaka. Men frågan är om vi nu ställer oss rätt frågor. Under sensommaren har jag blivit allt mer orolig för att allt vi lyckats åstadkomma under pandemin varit förgäves, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander.