En ung man knyter nävarna i en segergest och ser euforisk ut. Bakom sig har han en blå tegelvägg.

Välmående medarbetare ger högre lönsamhet

Har du medarbetare som mår bra på arbetsplatsen? Grattis! Det leder till ökad lönsamhet, visar en ny undersökning.

När Brilliant Future analyserat 155 000 medarbetarenkäter från 51 organisationer i Sverige står det klart att medarbetarnas välmående, bra relationer och ledningens förtroende tydligt hänger ihop med en verksamhets finansiella resultat. 

Det starkaste sambandet är ledningens förmåga att kommunicera med sina medarbetare. Dessa organisationer har 18 procentenheter högre lönsamhet jämfört med företag där internkommunikationen inte fungerar. 

De företagsledare som har medarbetarnas öra och hjärta är 16 procentenheter mer lönsamma jämfört med de organisationer där medarbetarna saknar förtroende för ledningen.

”Nyckeln till en organisations framgång är medarbetarna. Ledningsgruppens roll för medarbetarnas prestation är väldigt viktig. Att lyckas linjera ett helt bolag, ingjuta förtroende genom att visa att man har en tydlig väg framåt, och få med alla på den vägen är avgörande. Lyckas man med detta blir medarbetarna interna ambassadörer som agerar på ett sätt som skapar engagemang, lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden. Genom att mäta och analysera den här typen av data är det möjligt agera på insikter om vad som kan förbättras i den egna organisationen, säger Sofie Johansson, affärsområdesansvarig för medarbetarupplevelse. 

Sara Thun Aroden, vd på Oh My

Läs också: Byrån som satsar på bäst villkor i branschen

På en övergripande nivå ser man i analysen att medarbetarna trivsel och välbefinnande avspeglar sig på det finansiella resultatet. En bra arbetsmiljö sett till stress, återhämtning, konflikter, påverkansmöjligheter och respekt från chefen ger en ökad lönsamhet med 14 procentenheter jämfört med organisationer med dålig arbetsmiljö. 

”Chefen har en avgörande roll i att skapa en arbetsmiljö där medarbetare och organisationer kan växa och nå uppsatta mål – en konfliktfri arbetsmiljö där medarbetare känner sig respekterade, upplever att de kan påverka sin arbetssituation och där man också får stöd, möjlighet till återhämtning och där man ha ren rimlig stressnivå”, säger Sofie Johansson.

Här är fyra nycklar till ökad lönsamhet enligt deras analys.

1. En stark ledningsgrupp som kommunicerar väl och har medarbetarnas förtroende. 

2. Möjlighet till utveckling. 

Organisationer som satsar på medarbetarnas utveckling är mer lönsamma.

3. Gynnsam och stressfri arbetsmiljö

Där medarbetarna har rätt förutsättningar att utföra sitt jobb, kan framföra åsikter och påverka sin situation, har låg stressnivå och möjlighet till återhämtning samt har en arbetsplats som präglas av gott samarbete istället för konflikt.

4. Lojala medarbetare och interna ambassadörer

Organisationer med lojala medarbetare och interna ambassadörer är mer lönsamma. Lojaliteten har också ett tydligt positivt samband med lönsamhet.

Studien är baserad på data från medarbetarundersökningar från Brilliants databas (från 2019 och 2020) och finansiella nyckeltal från Bisnode (från 2020) där man tittat på avkastning på totalt kapital vilket är ett mått på lönsamhet.

Kaffekopp med flygande penga-emojis

Läs också: Fler fikapauser på jobbet – gav ökad produktivitet

hybridkontoret
Distanskurs

Så leder du på en hybrid arbetsplats

 Var och hur ska vi jobba? Denna utbildning hjälper dig att som chef hantera det nya arbetslivet, där vissa sitter på distans och andra på plats.

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Jan Carlzon.
Karriär

Jan Carlzon: ”Självledarskap var något jag missade”

Information räcker inte. En ledare måste också väcka känslor. Det säger ledarskapslegenden Jan ”SAS-Janne” Carlzon i en intervju på Chefdagen. Han passar också på att framföra sitt varma tack till – folkhemmet.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En man och en kvinna gör high five inför medarbetarna.
Karriär

5 vinnande egenskaper hos framtidens ledare

Glöm allt du lärt dig om ledarskap – framtidens ledare behöver vara mindre av superhjältar och mer inkännande. Detta hävdas i en rapport från konsultföretaget BTS, som intervjuat fler än 40 globala toppchefer om framtidens ledarskap.