fri

3 steg: Så blir du fri från mobilen

Har du för svårt att hålla fingrarna borta från din smartphone och börjar mängden tid du spenderar på sociala medier kännas orimlig? Här är ett enkelt trestegsprogram.

Danske psykologen Anders Colding-Jørgensen har forskat på den digitala konsumenten. Nu har han sammanställt ett trestegsprogram för att bli fri från mobilen:

1) Första veckan: Sätt gränser. Börja med att flytta ut din smartphone från sovrummet, slå av push-notiser så att den inte brummar till så fort du lägger den ifrån dig. Och på morgonen: Duscha, ät frukost, läs tidningen innan du plockar fram mobilen.

2) Andra veckan: Gör en sak i taget. När du ser på en film, surfa då inte samtidigt. När du pratar med någon, ha inte mobilen i handen. Öva på att fokusera din uppmärksamhet.

3) Tredje veckan: Radera sociala medier-apparna från din telefon. Och när du gör det, dra ner på antal uppdateringar och bilder du delar. Om man vänjer sig vid att bara checka av sociala medier på datorn blir de inte lika oemotståndliga och du blir inte lika beroende av likes och annan positiv feedback via dem.

Läs också: Koppla ner – och bli mer effektiv

Relaterade artiklar

hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

somnbrist-2
Hälsa

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

psykiskoa
Hälsa

4 sätt chefen kan minska psykisk ohälsa-stigmat

Vi behöver bli lika bra på att acceptera psykisk sjukdom som fysisk. Det är ett av flera åtgärder du som chef kan införa för att förändra synen på psykisk ohälsa på ditt jobb.