Koppla ner och bli mer effektiv

Ständigt uppkopplad kan du arbeta när som helst, var som helst. Skillnaden mellan att vara i tjänst och inte har suddats ut. Vi vill gärna tro att användningen av smart teknik ska göra oss mer produktiva, eftersom vi alltid kan arbeta.

Men är det verkligen sant?

Blir resultatet bättre av att vi hela tiden kan kolla mejlen? Eller skapar tekniken orealistiska förväntningar som i förlängningen riskerar att bränna ut både dig och medarbetarna?

I det långa loppet äventyrar vi produktiviteten genom att eliminera all ledig tid som skapar balans i våra liv, och i stället vara uppkopplade.

Min erfarenhet är att detta ”hyperuppkopplande” för med sig en ökad kostnad för organisationens produktivitet.

Hur jag kom fram till det?

Jo, för ett antal månader sedan beslöt de högsta cheferna på mitt nyetablerade företag att införa en engagemangsprocess som gjorde att kunderna och medarbetarna kunde få tag på dem dygnet runt. Om en kund eller en kollega behövde något och inte kunde få det med en gång skulle firman inte tas på allvar, var tesen. Alla förväntades vara tillgängliga närhelst någon ringde.

Trots det upptäckte vi sex månader senare att kundklagomålen faktiskt hade ökat och att gruppens arbetsmoral dalat.

Det fick oss att undra varför vi störde varandras middagar och lediga tid med samtal som kunde ha väntat till nästa arbetsdag?

I sin kommande bok Sleeping with Your Smartphone: How to Break the 24/7 Habit and Change the Way You Work skriver Leslie Perlow, professor vid Harvard Business School, om vårt laddade förhållande till ny teknik.

I ett experiment erbjöds konsulter ledig tid under minst en natt per vecka. Professorn noterade att deras arbetsliv med tiden förbättrades och att de blev i stort mer produktiva.

Av personerna som studerades och som följde hennes policy med att koppla av arbetet under natten sa 78 procent att de kände sig nöjda med sina jobb, jämfört med dem som struntade i policyn, där bara 49 procent noterade samma känsla av tillfredsställelse.

Det visar att vi skapar en uppfattning om att det är bättre att arbeta snabbt – även när snabbhet kanske inte är nödvändigt.

Teknologin har fått affärsprocesserna att förändras. I en global konkurrens måste företagen agera snabbt för att överleva. Följaktligen har vi skapat ett system där kunder och medarbetare förväntar sig att alla ska vara ständigt uppkopplade.

Respons har på så sätt blivit ett viktigt mått på prestation. Vi struntar i att fråga oss själva om det vi gör verkligen kräver beredskap för respons dygnet runt. Vi arbetar mer och hårdare, fastän vi egentligen har möjlighet att kunna arbeta på ett bättre sätt.

Men eftersom alla rusar på är det ingen som reagerar.

Handen på hjärtat – inte skulle väl din verksamhet falla ihop om ni inte besvarar ett mejl klockan 23?

Det finns många fördelar med att vänta till klockan nio, som kan uppväga snabbheten. Till exempel att ge oss själva en möjlighet att tänka igenom problemet och därmed erbjuda en bättre lösning.

I stället för att ge efter för spontanreflexen att besvara varje inkommande meddelande bör vi sätta tekniken i perspektiv: den ska tjäna oss och inte tvärtom.

Företagen måste hjälpa medarbetarna att koppla ifrån. När vi märkte att ”ständigt på”-systemet inte gav bättre resultat på min firma fasade vi ut det ur vår kultur. I stället införde vi en policy där alla uppmuntrades att respektera den lediga tiden och där vi försökte hindra människor från att skicka onödiga mejl och störa med telefonsamtal efter arbetstiden. Det är ett system som fungerar om alla i gruppen skriver under på det.

Med tiden fick vi mer motiverade medarbetare som kommer till arbetsplatsen redo för att jobba och går hem för att ladda om. De arbetar smartare, inte blint snabbare. Och arbets­moralen är högre.

Gör ett försök på ditt eget företag. Prata med din grupp och kom överens om att stänga ner på prov i kväll och invänta resultatet.

Om författaren: Ndubuisi Ekekwe är grundare av ideella organisationen African Institution of Technology och redaktör för Nanotechnology and Microelectronics: Global Diffusion, Economics and Policy.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

sememester
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
ledarvd
Beslutsfattande

4 saker varje lyckad vd gör

Nu har forskningen sagt sitt. För att bli en framgångsrik vd finns det 4 egenskaper som är extra bra att ha.

Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

lone
Delegering

10 tips för mycket mer effektiva möten

Här ger vi konkreta tips på hur du blir bättre på att leda möten.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden