ovning5_bild2

Träningsprogram för stressade chefer

Ett träningsprogram speciellt framtaget för Chef. Långsamma rörelser helt befriade från press och stress, för att återfå kontakten med kroppen och bygga rörlighet.

Träningsprogrammet är framtaget av personliga tränaren Sofia Sjöström, PT-Fia, som själv har varit utbränd och vet hur viktigt det är för kroppen med återhämtning och avkoppling. Vår stressade mellanchef Henrik Angel fick prova programmet.

Vänd planka
Ställ dig så att du har händer och hälar i marken. Spänn magen, pressa ner hälarna i marken och lyft blicken mot himlen. Tryck upp bröstet och var helt rak i kroppen. Stå så länge du orkar utan att tappa ner höften. Om du vill kan du försiktigt prova att släppa bak nacken och låta huvudet hänga fritt. Slappna av i käken och var försiktig när du lyfter upp huvudet igen.

Ländryggspress
Ligg på rygg med fötterna i marken och slappna av. Stoppa in händerna under ryggen i hålet som bildas i svanken. Sträck upp benen mot himlen och pressa ner ländryggen så hårt du kan mot fingrarna. Behåll nu trycket i ländryggen samtidigt som du försöker att kontrollerat släppa ner benen en aning mot marken. Så snart du tappar trycket går du tillbaka upp och börjar om. Ländryggen ska ha kontakt med marken hela tiden.

Gående burpee
Stå höftbrett isär, sträck händerna mot himlen och spänn magen. Rulla långsamt ner, sätt händerna i marken och kliv långt bak så att du sträcker ut hela benet. Fortsätt ut i plankans position, gå långsamt ner så att magen ligger i marken (håll emot på vägen ner) och tryck sedan upp till plankans position igen. Kliv tillbaka med ett ben i taget till grundpositionen och börja om. Här kan du öka utmanin­gen genom att hålla varje moment (sträckningen, plankan, vägen ner etc) i 5–10 sekunder innan du går vidare.

Jorden runt
Ligg på mage med kroppen utsträckt och armarna rakt ovanför dig. Håll i en pinne eller bok. Lyft lätt på överkroppen, låt armarna gå i en cirkel och bak till svanken. Byt hand med pinnen och gör en stor cirkel tillbaka. Låt överkroppen komma ner när du kommer fram igen för att få ett litet rygglyft i övningen.

Nackstretch
Titta rakt fram och slappna av i kroppen. Låt blicken gå till höger och vrid på huvudet långsamt i samma riktning. Vrid så långt du kan åt höger, stanna till, gapa stort och fortsätt sedan rotationen med nacken lutad bakåt. Gapa hela tiden stort och vrid riktigt långsamt. Stanna till när du kommer till vänster sida, stäng munnen, låt blicken gå till höger och vrid långsamt tillbaka till ursprungsläget. Gör samma sak åt andra hållet. Ska bara göras en gång varje kväll åt vardera håll, men gör underverk på stela och spända nackar och axlar.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden