ovning5_bild2

Träningsprogram för stressade chefer

Ett träningsprogram speciellt framtaget för Chef. Långsamma rörelser helt befriade från press och stress, för att återfå kontakten med kroppen och bygga rörlighet.

Träningsprogrammet är framtaget av personliga tränaren Sofia Sjöström, PT-Fia, som själv har varit utbränd och vet hur viktigt det är för kroppen med återhämtning och avkoppling. Vår stressade mellanchef Henrik Angel fick prova programmet.

Vänd planka
Ställ dig så att du har händer och hälar i marken. Spänn magen, pressa ner hälarna i marken och lyft blicken mot himlen. Tryck upp bröstet och var helt rak i kroppen. Stå så länge du orkar utan att tappa ner höften. Om du vill kan du försiktigt prova att släppa bak nacken och låta huvudet hänga fritt. Slappna av i käken och var försiktig när du lyfter upp huvudet igen.

Ländryggspress
Ligg på rygg med fötterna i marken och slappna av. Stoppa in händerna under ryggen i hålet som bildas i svanken. Sträck upp benen mot himlen och pressa ner ländryggen så hårt du kan mot fingrarna. Behåll nu trycket i ländryggen samtidigt som du försöker att kontrollerat släppa ner benen en aning mot marken. Så snart du tappar trycket går du tillbaka upp och börjar om. Ländryggen ska ha kontakt med marken hela tiden.

Gående burpee
Stå höftbrett isär, sträck händerna mot himlen och spänn magen. Rulla långsamt ner, sätt händerna i marken och kliv långt bak så att du sträcker ut hela benet. Fortsätt ut i plankans position, gå långsamt ner så att magen ligger i marken (håll emot på vägen ner) och tryck sedan upp till plankans position igen. Kliv tillbaka med ett ben i taget till grundpositionen och börja om. Här kan du öka utmanin­gen genom att hålla varje moment (sträckningen, plankan, vägen ner etc) i 5–10 sekunder innan du går vidare.

Jorden runt
Ligg på mage med kroppen utsträckt och armarna rakt ovanför dig. Håll i en pinne eller bok. Lyft lätt på överkroppen, låt armarna gå i en cirkel och bak till svanken. Byt hand med pinnen och gör en stor cirkel tillbaka. Låt överkroppen komma ner när du kommer fram igen för att få ett litet rygglyft i övningen.

Nackstretch
Titta rakt fram och slappna av i kroppen. Låt blicken gå till höger och vrid på huvudet långsamt i samma riktning. Vrid så långt du kan åt höger, stanna till, gapa stort och fortsätt sedan rotationen med nacken lutad bakåt. Gapa hela tiden stort och vrid riktigt långsamt. Stanna till när du kommer till vänster sida, stäng munnen, låt blicken gå till höger och vrid långsamt tillbaka till ursprungsläget. Gör samma sak åt andra hållet. Ska bara göras en gång varje kväll åt vardera håll, men gör underverk på stela och spända nackar och axlar.

 

Relaterade artiklar

Glad man som leker med ett barn i en soffa.
Hälsa

Hälsoutmaning gav gladare kolleger

Konsultbolaget behövde ett sätt att få medarbetarna att röra sig mer och lära känna nya kolleger trots distansjobb. Lösningen blev en gemensam hälsoutmaning som ökade både teamkänslan och välbefinnandet.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Illustration med ett hjärta uppbyggt av grönsaker.
Hälsa

Växtbaserad diet kan rädda ditt hjärta

Om du som chef vet med dig att du ligger i farozonen för hög stress kanske du är redo att starta hösten med lite nya tag. Välj gärna en mer växtbaserad diet.

Tre män som arbetar på en byggarbetsplats står och pratar. Det är solnedgång.
Hälsa

Ny rapport: Ökad ohälsa på jobbet

Var tredje arbetstagare har problem med hälsan kopplat till arbetet, visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en ökning jämfört med tidigare år. Värst drabbade är kvinnor inom kommun och landsting.

Glad kvinna som går i naturen.
Hälsa

När chefen väljer: Promenader hellre än golf

Chefens favoritmotion är inte golf och tennis, som man kanske skulle kunna tro, utan promenader. Det visar Chefs undersökning.

Bild på hand med mobiltelefon med en träningsapp i.
Hälsa

Missa inte bidrag för hälsoapp

Sedan cirka ett år finns utökade möjligheter att utnyttja det skattefria friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge till sina anställda.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Två personer som promenerar i skogen och pratar.
Hälsa

Succé för digital friskvård

Ett digitalt spel som aktiverar medarbetarna, både till kropp och själ, blev ett lyckat sätt att bryta isoleringen under pandemins många månader av distansarbete.