falling-down

Testa dig själv: Är du en bråttom-typ?

Är du en bråttom-typ? I Chefs gratistest får du beskriva ditt sätt att arbeta eller vara. Resultatet visar om du har ett Typ A-beteende, ett så kallat bråttom-beteende.

Att be en stressad person att ställa sig i den längsta kassakön – och stå kvar i den – skulle kunna framkalla ett beteende likt Michael Douglas i filmen Falling down.

Det menar psykologen Jelena Almazan på PBM:

”På många arbetsplatser räcker det att komma in på jobbet för att stressnivåerna ska stiga. Det är nästan som en betingad reflex. Ett kännetecken är när du står vid kaffeautomaten och börjar trycka febrilt på knappen”, sa Jelena Almazan när hon intervjuades i samband med Chefs populära artikelserie Stresskolan.

Hur stressad är du? Gör som 15 000 andra – gör Chefs stresstest

Ett sätt att bedöma din stressnivå är att identifiera huruvida du har en så kallad Typ A-personlighet eller inte. Genom att bli medveten om ditt eget bråttom-tempo är det lättare att avgöra om du behöver dra ner på tempot.

Chef har därför tagit fram ett test som visar om du har ett Typ A-beteende eller inte.

Testet består av 11 frågor. Vi lovar, det tar inte lång tid att göra!

Typ A-beteende?

Typ A-beteende är ett så kallat bråttom-beteende, eller assertivt beteende.

Att ställa sig i den längsta kön kan vara en riktigt stor utmaning för personer med typ a-personlighet. Dessa människor har ofta ett starkt effektivitetstänkande och känner ständigt av tidspress. De som drivs av att åstadkomma mer och mer på en begränsad tid utmärks av ett bråttom-beteende.

De är mästare på multi­tasking, de får mycket gjort på kort tid och blir otåliga och irriterade när de tvingas vänta eller göra något långsamt. De är tävlingsinriktade och presterar ofta på fler arenor än på jobbet. De har också en tendens att tolka situationer som stressiga eftersom de har större behov av kontroll än många andra människor.

Eftersom de är psykologiskt mer reaktiva får de starkare stressreaktioner, vilket gör att de är i farozonen för såväl högt blodtryck som förhöjda blodfetter. De har också tre till fyra gånger högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Person som sitter lugnt i mitten av kaos
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar vilka effekter det fått.
stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Man stirrar in i datorn.
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.