falling-down

Testa dig själv: Är du en bråttom-typ?

Är du en bråttom-typ? I Chefs gratistest får du beskriva ditt sätt att arbeta eller vara. Resultatet visar om du har ett Typ A-beteende, ett så kallat bråttom-beteende.

Att be en stressad person att ställa sig i den längsta kassakön – och stå kvar i den – skulle kunna framkalla ett beteende likt Michael Douglas i filmen Falling down.

Det menar psykologen Jelena Almazan på PBM:

”På många arbetsplatser räcker det att komma in på jobbet för att stressnivåerna ska stiga. Det är nästan som en betingad reflex. Ett kännetecken är när du står vid kaffeautomaten och börjar trycka febrilt på knappen”, sa Jelena Almazan när hon intervjuades i samband med Chefs populära artikelserie Stresskolan.

Hur stressad är du? Gör som 15 000 andra – gör Chefs stresstest

Ett sätt att bedöma din stressnivå är att identifiera huruvida du har en så kallad Typ A-personlighet eller inte. Genom att bli medveten om ditt eget bråttom-tempo är det lättare att avgöra om du behöver dra ner på tempot.

Chef har därför tagit fram ett test som visar om du har ett Typ A-beteende eller inte.

Testet består av 11 frågor. Vi lovar, det tar inte lång tid att göra!

Typ A-beteende?

Typ A-beteende är ett så kallat bråttom-beteende, eller assertivt beteende.

Att ställa sig i den längsta kön kan vara en riktigt stor utmaning för personer med typ a-personlighet. Dessa människor har ofta ett starkt effektivitetstänkande och känner ständigt av tidspress. De som drivs av att åstadkomma mer och mer på en begränsad tid utmärks av ett bråttom-beteende.

De är mästare på multi­tasking, de får mycket gjort på kort tid och blir otåliga och irriterade när de tvingas vänta eller göra något långsamt. De är tävlingsinriktade och presterar ofta på fler arenor än på jobbet. De har också en tendens att tolka situationer som stressiga eftersom de har större behov av kontroll än många andra människor.

Eftersom de är psykologiskt mer reaktiva får de starkare stressreaktioner, vilket gör att de är i farozonen för såväl högt blodtryck som förhöjda blodfetter. De har också tre till fyra gånger högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

nysomchefdagen_visitkort2jpg
11 feb & 5 maj

Utbildningen nya chefer inte får missa

Ska du eller någon hos er bli chef? Ny som chef-dagen bjuder på mängder av kunskap inom de viktigaste områdena för den som är ny i sin ledarroll: ✓ Arbetsrätt  ✓ Svåra medarbetarsamtal ✓ Personlig effektivitet ✓ Att bygga vinnande team ✓... Nu även i Göteborg. Missa inte det!

Relaterade artiklar

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
Man stirrar in i datorn.
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
godmorgon
Hälsa

Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Det kan vara svårt komma ur sängen ibland. Här är 7 råd för att bli piggare på morgonen – och få en bättre start på dagen.