traninge12

Studie slår fast: Därför är träning slagkraftigt – mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 

När Chef hösten 2018 undersökte hälsan bland Sveriges chefer kom det fram att hela 7 av 10 mår psykiskt dåligt – vilket påverkar deras jobb. Främst var det ohanterlig stress och sömnstörningar som var orsakerna till måendet.

”Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande motorn har blivit den främsta orsaken till sjukskrivning bland män och kvinnor. Och vi ser ingen avmattning av själva problemet.”, sa Giorgio Grossi på Stressmottagningen vid Karolinska sjukhuset.

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Nu har brittiska forskare undersökt vilken effekt som träning har för att förebygga och behandla depression. Och i den stora studie som publicerats, där hela 600 000 deltagare deltog, slås det fast att träning är en väldigt slagkraftig metod, skriver SvD.

”Att man nu kunde man fastslå att träning inte bara minskar symtomen under pågående depression, utan att det faktiskt skyddar en frisk person från att återinsjukna i depression, stärker folkhälsorekommendationen att man ska träna för att undvika ny psykisk ohälsa när man haft det tidigare”, säger Lina Martinsson, överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset, till tidningen.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Enligt Martinsson finns det en stor risk att en person som är drabbad av depression blir isolerad hemma i sitt sjukdomstillstånd. Om kroppen är fysiskt frisk kan träning göra att hjärnan tar del av positiva hälsoeffekter. Dock medger hon att den stora utmaningen är att personer, som på grund av depressionen tappar initiativförmåga och att träning som behandlingsmetod inte har den status den förtjänar bland sjukvårdspersonal.

”Även folk som är friska har svårt att få upp frekvensen på träningen. Nu har vi ytterligare en studie som säger det här, men vi måste fråga oss hur vi ska vi få det att bli verklighet i sjuka personers liv”, säger Lina Martinsson.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Överbefälhavare Micael Bydén leder Försvarsmaktens stora förändringsarbete. Foto: • Ronnie Hammar/Försvarsmakten
Annonssamarbete Chef + Försvarsmakten

ÖB: Så vänder vi Försvarsmaktens värderingar

Försvarsmakten ställer om – från neddragningar till full fart framåt.
Värderingar, arbetsplatskultur och strukturer ska hänga med i svängarna.
ÖB Micael Bydén berättar om ett massivt förändringsarbete.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

sovabattre
Hälsa

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.
stressad123
Hälsa

10 tecken på att du är för stressad

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

stress-13
Hälsa

Åldersgruppen – där jobbstressen är störst

Är du mellan 30 och 49 år? Då är risken större att du upplever en stress i vardagen, visar en rapport från Arbetsmiljöverket.
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden