medkansla

Studie: Medkänsla dödar stress – och utbrändhet

Motmedlet mot stress och utbrändhet stavas medkänsla. En rad studier visar vad som skiljer dem som bränner ut sig från dem som inte gör det. Svaret är entydigt.

Det handlar om förmågan till empati, den aktiva formen av medkänsla. Att försöka förstå andra människors behov, önskningar och perspektiv. Att uttrycka genuin omtanke om deras välbefinnande, och agera därefter.

I en studie svarade 91 procent av de tillfrågade cheferna på frågan om hur de hanterar stress, att de genom att uttrycka empati kunde sluta fokusera på sig själva och få kontakt med andra på en djupare nivå. Andra studier visar att vi både blir lugnare i stunden och stärker vår hållbarhet på sikt när vi uttrycker empati.

Men förmågan till empati tar sin början i att kunna känna med sig själv. Enligt forskarna i en HBR-artikel gör du det först genom att dels tämja din reflex att mota stress genom att arbeta övertid. Det är en fälla, inte en lösning. Du får inte mer gjort genom att pynta in fler timmar. Det andra är att sluta slå på dig själv. Genom att känna medkänsla med dig själv minskar du stressen samtidigt som du ökar din motståndskraft. Behandla inte dig själv sämre än du behandlar dina medarbetare.

Först när du kan känna medkänsla med dig själv kan du agera med empati för dina medarbetare. Och det blir en win-win-situation för hela arbetsplatsen.

Läs också: Så undviker du en "negativ semester"

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.